Hur hade du gjort? återfall vid foderbyte hos fånghäst

N

Ninne77

Attans, det jag inte ville skulle ske har nog hänt!

Var tvungen att ge mig på ett hö byte till min fångis då det "gamla" snart är slut. Började i lördags att SAKTA väldigt SAKTA men visst inte tillräckligt sakta blanda in det nya höet (gräsfröhalm) till min shettis som tidigare i våras fick sitt första fånganfall vid 13års ålder. (hade tänkt mig ett foderbyte på 3v så ni kan själv ana hur lite jag har gett) Har gett henne bakjäst oxå under denna veckan som många här och min veterinär rått mig till tidigare.

Idag märkte jag av en liten stapplighet men absolut inte ovillig än att röra sig. Lite puls i ena frambenet men ingen direkt värme i någon hov. Men varningslampan börjar ändå snurra att ngt är på gång att ske.

Nu känner jag mig väldigt osäker och vet inte hur jag ska gå vidare. Vid hennes förra fånganfall tog vi bort fodret helt under ngn dag och sen köpte jag ett nytt hö då det förra som hon antagligen blev sjuk av var hösilage. Jag började ganska snabbt att vänja in henne på detta då hon började hosta av den enda halmen jag lyckades få tag på i våras. Detta gick bra och hon blev snabbt bättre.

Men nu är frågan vad jag ska göra, ska jag gå tillbaka till det gamla höet helt eller fortsätta men ännu saktare introducera det nya höet? Jag har ett recept med metacam här hemma som jag kan hämta ut om hon är sämre imorgon.

Massa svammel men jag hoppas någon kan tyda vad jag försöker fråga.. :D
 
Sv: Hur hade du gjort? återfall vid foderbyte hos fånghäst

Jag skulle hålla koll på temp, puls och värme men fortsätta foderbytet lika försiktigt som tidigare. (om du inte misstänker att det är något fel på det nya fodret)
 
Sv: Hur hade du gjort? återfall vid foderbyte hos fånghäst

Tack för ditt svar! Ja det är väl att fortsätta jag måste ju få över henne på det nya eftersom det gamla inte räcker i evigheter...TYVÄRR!
Det är kanske inte ovanligt att det blir en liten reaktion vid foderbyte hos en fångis oavsett hur sakta man tar det? *En fundering bara* Någon som vet?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 545
Senast: sandrafors
·
Hästvård I år har min shettis klarat sig från fång tills nu! Jag har verkligen försökt att förebygga så bar jag har kunnat. Har gett henne samma...
2
Svar
23
· Visningar
3 291
Senast: Iser
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·
Foder & Strö Mitt hösilage kommer inte att räcka säsongen ut pga att jag fått några balar jag inte vill fodra med och leverantören har sålt slut...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp