Hur göra...?

malinsky

Trådstartare
Jag har länge funderat på att köpa ett föl, och nu kan det till slut äntligen bli så.. kanske.

Iom att jag helst vill ha hästen hemma, och vi kan få plats med 2-3 hästar dit vi ska flytta, vad vore det bästa att göra? Det lär bli svårt att få tag i fler bebbar i samma ålder som kan flytta in hos oss, vilket skulle vara det bästa. Kan jag skaffa "vad som helst" som sällskap om jag inte tar ngn inhyrning? (ponny/häst) Det är ju viktigt att de får busa med hästar i samma ålder.. om de inte får det.. hur illa är det egentligen? "Räcker" det med lång betesgång på somrarna!?!?

Jag är ännu bara i funderarstadiet som ni kanske märker, men kan någon komma med lite tips och idéer om hur jag kan lösa detta.

Sv: Hur göra...?

Förtydligande.. alltså det får i dagsläget plats för 3 boxar i stallbyggnaden, ev så funderar jag på att göra det till en form av lösdrift, så de kan gå in och ut som de vill mellan hage och stall..

Men frågan är hur viktigt det är för fölet att växa upp med andra i samma ålder och i stor flock, iom att jag inte kan erbjuda detta om jag har fölet hemma. (förutom tex hingstbete vår/sommar/höst).

Alla gör olika, jag har haft iväg på lösdrift och även hemma utan jämnåriga. Så här var det med de som gått / går hemma.

Ena hingstungen(halvblod) gick hemma med våran äldre ponny, (men var på fölbete hela sommaren som föl) tills han var 2 år, sen var han för tuff mot ponnyn och fick gå med en äldre valack.
Han var oerhört lugn och lättsam.

Mitt halvblodsto jag köpte som föl (-03) kom hem när hon var 5 mån och 3 veckor, fick då gå med våran snälle tinker, och de går fortfarande mkt bra ihop. Men jag uppfattar det som stoföl inte leker lika mycket som hingstarna när de blir äldre.

Hej!
Tog hem min tjej från lösdrift när han var lite äldre än ett år, då hade hon gått med ca sju andra ston i ett halvår, alla vuxna.

Sen hon kom ner har hon gått med två äldre herrar, varav den yngsta 111 Det trivs hon hur bra som helst med! Hon och shettisen leker så att grästuvorna skvätter, och båda "gubbarna" vakar över henne som hökar!

mimus skrev:
Alla gör olika, jag har haft iväg på lösdrift och även hemma utan jämnåriga. Så här var det med de som gått / går hemma.

Ena hingstungen(halvblod) gick hemma med våran äldre ponny, (men var på fölbete hela sommaren som föl) tills han var 2 år, sen var han för tuff mot ponnyn och fick gå med en äldre valack.
Han var oerhört lugn och lättsam.

Mitt halvblodsto jag köpte som föl (-03) kom hem när hon var 5 mån och 3 veckor, fick då gå med våran snälle tinker, och de går fortfarande mkt bra ihop. Men jag uppfattar det som stoföl inte leker lika mycket som hingstarna när de blir äldre.

Har du sett ngn skillnad på dem som har gått på lösdrift kontra de du har haft hemma!? Utveckling, psyke osv??

Speciella_tina skrev:
Hej!
Tog hem min tjej från lösdrift när han var lite äldre än ett år, då hade hon gått med ca sju andra ston i ett halvår, alla vuxna.

Sen hon kom ner har hon gått med två äldre herrar, varav den yngsta 111 Det trivs hon hur bra som helst med! Hon och shettisen leker så att grästuvorna skvätter, och båda "gubbarna" vakar över henne som hökar!

Ok, då kanske jag "bara" behöver få tag i en vallack som det är lite bus i så kanske det ordnar sig ändå :) Jag behöver ju också en häst att rida/träna på under tiden jag inväntar lilla fölet.

det är ju bevisat att det är bättre för en häst att växa upp på stora marker med en stor flock med hästar i alla åldrar på kuperat bete. där utvecklas kroppen motopriken som bäst. ex så stärks senorna och det är mkt viktigt.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat