Hur göra vid stall- och foderbyte?

Sparrisen123

Trådstartare
Ska byta från ett stall med rundbalar till ett annat med rundbalar. Hur går det med foderbytet?
Köpa och ta med en hel väl fungerar inte, då kommer jag få slänga nästan allt... :crazy:

Sv: Hur göra vid stall- och foderbyte?

Är hästarna på lösdrift eller är de uppstallade ?
Om de är uppstallade så skulle jag ta med ett antal säckar med det gamla fodret till nya stället

Uppstallade. Alltså ta foder från rundbalen? Hur mycket? Det håller ju inte speciellt länge heller...

Jag tog med det hö som ingick i min stallhyra till nya stallet när jag skulle byta stall med rundbalar. Jag betalade då för 10kg/dag till min shettis så kunde med gott samvete ta allt hö som jag ansåg vara nödvändigt och slänga resten om det blev dåligt ;)

Ta lite från nya stället med dig till gamla o börja ge av det nya ett par dagar innan flytt. Sen tar du med dig av gamla stallets till nya.
Då får du fler övergångsdagar.

Precis. Eller i värsta fall bara från det gamla till det nya. Så mycket hon håller sig fräsch när man blandar.

Sen är det ju värre att byta tvärt på en massa kraftfoder än grovfoder, men ju mjukare övergång man kan göra desto bättre såklart när allt är nytt dessutom.

Tyvärr finns nog ingen möjlighet att ta med en del från gamla stället, jag hörde mig för lite och det är hel bal eller inte ett strå som är alternativen verkar det som...
Däremot kanske jag kan få tag på lite från nya och ge några dagar i gamla stallet iallafall.

Men om det inte går, är det jättedåligt då? Visst foderbyte blir det väl vid öppnandet av varje ny storbal, eller har jag missuppfattat då? Tänker att isåfall kanske det inte är super-superkänsligt iallafall.

Min häst dissade snabbt höet helt vid byte till hösilage och reagerade inte alls på olika balar (många olika pga småbal men från samma parti såklart) under vintern eller när det kommer gräs. Ger iofs jäst/extra jäst men inte några mängder.

Lämnar man hästen på djursjukhus byter de foder direkt, så de anser ju inte att det är så farligt iaf.

Sant.
Då vågar jag kanske utan att krångla och försöka få tag på nya fodret, hitta nånstans att förvara det osv.
Ge jäst (eller nåt annat som hjälper mag- och tarmbalansen) kan ju förstås vara bra i förebyggande syfte iallafall.

Min häst dissade snabbt höet helt vid byte till hösilage och reagerade inte alls på olika balar (många olika pga småbal men från samma parti såklart) under vintern eller när det kommer gräs. Ger iofs jäst/extra jäst men inte några mängder.

Lämnar man hästen på djursjukhus byter de foder direkt, så de anser ju inte att det är så farligt iaf.

Min ska också vara väldigt hungrig för att äta hö när han är van med hösilage:(

Byter du från
hö -> hö
hö <-> hösilage eller
hösilage -> hösilage?

I fall ett eller tre hade jag nog inte brytt mig så mycket men i fall två hade jag nog som någon skrev ovan försökt få från det nya stället.
Vad märkligt att du inte får ta med från ditt gamla ställe :S

Det är det faktisk inte, eftersom mängden är så stor så kan det vara värre att byta hö än kraftfoder. Publicerades en studie nu i sommar om kolikhästar, och 28% av hästarna hade bytt hö dagarna innan koliken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar