Hur göra vid i gångsättning av het häst??

solhattar

Trådstartare
Jag ska sätta igång min häst efter månader av vila och hade tänkt skritta nån vecka i varje fall,nu håller min häst på att hoppar jämfota av energi och vill springa han smådrog flera gånger i dag,men får han bara tölta så drar han inte utan går jätte fint.Hur ska man göra vill ju inte förstöra kroppen på honom genom att sätta igång han för fort,men vill ju inte rida på en dynamit heller,var inte ett dugg roligt att rida i dag:)

Sv: Hur göra vid i gångsättning av het häst??

Det är väl ett perfekt tillfälle att lära hästen skritta, när du ändå 'måste' ta det lugnt ett tag.
Låt inte hästen bestämma gångart, det är du som ska göra.
Släpp hästen på lång tygel och bromsa om hästen ökar till tölt/trav, sen lång tygel direkt igen.
Hästen kommer gå fort men lär lugna ner sig efter ett par veckor ;)

Jag tror inte det är nån större fara att tölta/småtrava några kilometer till att börja med, det är bättre än att fara runt och riskera att sträcka sig i halkan när de är överspända i skritt
.
Att envist försöka skritta fram är sämre i och med skaderisken om de är som dynamitklabbar. Du kna istället rida en lite kortare tur med lite mer jogg/tölt som igångsättning, sen variera det med promenad några gånger i veckan så kommer den nog igång fint. Bra underlag och lugnt tempo bara.

Är de bara pigga håller jag med dig, är de däremot överspända med nerverna utanpå, skyggar för allt och kastar sig framåt för minsta lilla tycker jag det är bättre att jogga av dem så slappnar de av på tio minuter. Sen kan man skritta på ett mer avspännt sätt. Märks det att min häst är sån just nu och jag gett upp det där med att envisas skritta?:p

Ska känna av läget tror jag från gång till gång det är ju inte så att han inte kan skritta men han taktar ju hela tiden och är precis som dynamit känns ju inte så bra för hans kropp det heller,hellre lugn tölt kanske än stel skritt och småskeningar,det mår ju inte han eller jag bra av..

känner igen det där! Varje gång min dam varit skadad å ska sättas igång igen är det som att vandra runt med en granat i andra sidan grimskaftet. Inte alls kul och särsklit inte om det är halt och som vi som måste gå på trafikerade vägar. Den första tiden fick jag vara för j-lig rent ut sagt å sätta gjord med löst spända inspänningstyglar på, öronskydd och stora ludd på tränset så hon inte såg så mycket. Då var det liiiiite bättre. Sen var det alltid en fin balans för mig var gränsen går på henne, måste hålla ett friskt tempo i skritten så hon tänker på takt å framåt utan att det slår över så hon börjar busa. Sen har det hänt lite grejer så min vet. skriver alltid ut lugnande så vi inte ska skada oss den första tiden. Använde det långt ifrån alltid när jag borde gjort det :( men man lär sig.

Så fort jag bara får för vet. så börjar jag alltid med att tömköra! Min vet. vet att jag måste låta henne gå i galopp lite fortast möjligt så hon är noga med att ge mig en tidsaxel för när det är ok.

All lycka å hoppas ni snart är på banan igen!

Kan du inte utnyttja djupsnön och låta hästen pulsa fram i den?

Så gjorde jag själv för flera år sen när jag skulle sätta igång min heta häst. Förutom att det blev tyngre fick hon ha lite koll på var hon skulle sätta fötterna.

Ja djupsnön är bra men det är väg först,konstigt nog har han ordentligt med ork kvar när vi ska hem.Red i dag och han hade nog träningsvärk han var pigg men inte galen i varje fall,nu blir det ridning varannan dag.Har någon märkt av att eera heta hästar blir ännu galnare ju kallare det är??det verkar så med mina i varjefall

Är den likadan om du går med den? Du kan ju skritta hästen för hand tills du får lov att trava och tölta!

Min blir som tokig när tempen håller sig runt nollan. Vet inte varför, går den upp lite eller ner lite så håller hon normaltokighet men nollan: kan inte stå still, skritt, vad är det?, vänta på bilar så reser hon sig, galopp innebär max 1 hov i marken åt gången å så vidare. Så jag blir glad när det sjunker under, blev nu mycket nöjd med att det finns de som har det värre ;)

Fast är de så galna att man inte rer ut det, så är det kanske bättre att leda dem första veckorna.
Om hästen är så taggad att den inte kan skritta lugnt lär den heller inte kunna jogga lugnt :p

Det är som sagt ett ypperligt tillfälle att träna både häst och ryttare att det går att skritta. Hur eller hur så måste man ju skritta fram dem oavsett om man ska "jogga" dem eller inte.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka