Hur göra under betet med avmaskning och hovvård?

K

Kola

Ska släppa min åring på bete. :bump: Förhoppningsvis ska släppet ske i mitten på maj och han hämtas i månadsskiftet spetember/oktober. Hur brukar man göra med hovvård och avmaskning? :confused: Ska han gå med halsrem eller utan? Spelar det någon roll ur försäkringssynpunkt?

:d Kola

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur göra under betet med avmaskning och hovvård?

INGEN UTRUSTNING! Det är bara skaderisk. Jag hade med rasp ut då och då när jag kollade till min och putsade lite där det behövdes. Avmaskning enligt schema ihop med de andra hästarna.

Hovvård & avmaskning:
Sker enklast enligt schema tillsammans med övriga beteshästar.

Halsrem:
ABSOLUT INTE halsrem eller grimma. Stor skaderisk om hästarna fastnar i varandra vid lek till exempel. Kan ju dessutom ge skav om de sitter på en hel betesperiod.

Hästar är olika individer och vissa unghästar kan behöva verkas oftare än andra,att själv raspa tycker jag är en dålig ide..om man inte själv har riktig utbildning..(nu pratar vi inte om helgkurser..hmm)

Jag skulle om det vore min unghäst, höra med min hovis hur ofta just min häst behöver verkas enligt just den hästens förutsättningar och behov.
Hellre verka för ofta än för sällan(jag hatar när folk skickar unghästar på bete som sen glöms bort hela sommaren och sen återkommer med hålväggar och långa tår tex..inte kul!!)

Hyr man in sin häst på bete med andra se till att de har en duktig hovis och att hovarna inte glöms bort,dessutom kan det vara bra att se till sin häst själv ofta på betet,man skall inte lita på andra fullt ut att de ser allt,det kan vara trist att få hem en unghäst i dåligt skick ..spec för hästen :crazy:

De pengar man lägger ner på bra hovvård lönar sig i längden!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett bete jag hyr, jag står själv för gödning och betesputs (ca 2 ha). Tidigare i sommar sökte jag sällskap till min häst då...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 812
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 483
Senast: lil-sis
·
Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: Madick
·
Katthälsa Jag har en 7årig honkatt, lugn och snäll, som jag har haft sedan hon var 1,5 år (kastrerad, utifall det spelar roll). Jag tog nyligen...
Svar
2
· Visningar
1 030
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna