Hur göra? Hovbenssänkning...

J

Jippo

Vet inte om den här tråden hamnar rätt, flytta den isåfall :)

Har en fullblodskorsning född-95 som har en konstaterad hovbenssänkning på vä fram efter en lokal inflammation i hoven efter en hovböld, alternativt ett lättare anfall av fång, veterinärerna vet inte riktigt. Detta blev konstaterat för ca ett år sen, och jag har varit gravid och fått barn under året så att hon har fått vila "naturligt" så att säga. För två månader sen började jag longera och hon blev halt igen efter att ha varit helt ren och ohalt sedan vår/vintern och hela sommaren. Åter till klinik där man kunde se att min hovslagare inte gjort ett bra jobb alls, men att det inte var någon förvärring av hovbenssänkningen. Nu efter att en ny hovslagare tagit sig an hästen är hon ohalt och känns fin att rida i skritt och lite försiktig trav, har jag kommit fram till beslutet att försöka sälja henne pga tidsbrist.

Jag har nu två småbarn och känner att jag inte kommer ha tid att rida henne och göra hästen rättvisa. Vad tror ni, är hästen osäljbar i nuläget? Jag vill inte "ge bort" hästen, sitter inte i sjön på så vis att jag måste bli av med henne direkt eller pga pengar, men jag vill ju ändå ha något för henne... Hästen är ju ändå L:A utb. dressyr och L:B hoppning, så hon är ju egentligen värd en del (och försäkrad därefter...). Men frågan är, vad skulle ni göra, ha kvar hästen och rida igång henne för att sälja (även om jag eg. inte har varken tid eller lust) eller helt enkelt se om hon håller för hårdare arbete än skritt och lättare trav (där vi är nu) och sen (om hon inte håller) få hästen utdömd??? Eller helt enkelt försöka sälja och vara helt ärlig med att hästen har den här skadan, och sen får nästa ägare prova hur mycket hästen håller för...(och då såklart gå ner i pris...)

Just nu är jag jättevillrådig och vill gärna få lite synpunkter och kanske bolla lite...

Tacksam för svar!

Sv: Hur göra? Hovbenssänkning...

Svår situation. Vad säger veterinärerna om hästens prognos? Bör den bli helt återställd, eller vad tror de?

Skulle nog kolla med veterinären hur prognosen ser ut vad gäller återsällningen. Klart en häst som har hovbenssänkning är ju inte det lättaste att sälja, finns för många friska hästar till salu.

Inget hindrar ju att du sätter ut hästen på annons och ser vad som händer. Får du inga vettiga svar behöver du ju inte gå vidare. Räkna ut ett nu-pris utifrån vad hon kostar dig per månad jämfört med vad du tror att du kan få betalt om du sätter igång henne först. Självklart måste du vara ärlig med skadan oavsett när du säljer henne.

Enligt vet. på Strömsholm samt Micke, hovslagaren där, är det inget som hindrar att hon kommer bli helt återställd och fullt användbar. Hovbenssänkningen var såpass liten och ingen rotation. Däremot sa de att det var synd att min gamla hovslagare "misskött" den hoven, för det här året som hon vilat har tyvärr inte varit till mycket nytta...:mad:

Absolut!! Jg vill ju självklart att hon ska hålla och då måste man ju såklart bygga upp henne sakta men säkert, är man då inte ärlig riskerar hon ju att gå sönder direkt.

Och det där med kostnaden var smart :idea: Allt hon kommer kosta mig X antal månader framåt kan man ju dra av om man får henne såld tidigare...! Ska sätta mig och räkna....Tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben