Hur göra för att träna upp galoppen???

lovehorses

Trådstartare
Jag har just börjar rida en ponny som är ur trevlig i humöret. Det är inte min häst utan stallägarens häst.
Hon har blivit riden lite nu och då men då har det mest varit full kareta framåt, vilket hon älskar. Här i helgen provade jag att ta det lugnt med henne. Vilket gick jättebra förutom galoppen. Hon visste inte riktigt va galoppskänkel var, men det kommer. Blev mest korsgalopp. :smirk:
Men hon har så obalanserad galopp, hon har ju inte riktigt de rätta musklerna för det.
Finns det något speciellt man kan göra för att träna det?
Jag har tänkt träna:
Lugn trav och långt
Vi har en krossbana i skogen som vi har tagit friheten att rida på den är helt underbar att träna musklerna på när det går upp och ner och när det är sand på den så det blir lite extra jobbigt.
Kanske träna mycket galoppfattningar.
mycket ut i skogen så att hon får lyfta på fötterna.

Jag kommer mest att rida ut eftersom vår ridbana är en gräsåker och det är så halt nu när det är vått.
Har ni mera tips man kan träna på?
Allt mottages

Sv: Hur göra för att träna upp galoppen???

Felet man oftast gör med galoppen är att se det som en högre växel istället för en annan fotförflyttning :p även så är ju galoppen egentligen en samlad gångart, hästen måste alltså vara hyfsat stark för att få en fin galopp.
Känn av att du har en bra grund, att du i skritt kan göra i princip vad du vill utan problem, styra bogarna/bakdelen för sej, har bra avslappning och sökning framåt/nedåt, göra tydliga halvhalter och tempoväxlingar utan större hjälper, och likaså i traven.
Sen när du ska fatta galoppen kan du gärna fatta från skritt. Tänk inte så mycket högre tempo utan UPPÅT. Man kan också behöva justera lite sen när man väl fått till själva fattningen för att hästen ska kunna hålla bra galopp. Till exempel flytta in bakdelen lite i fattningen eller in med bogen.

Ett knep man kan använda sej av är också att få in galopptakten i hästen innan själva fattningen, då blir det lättare en övergång istället för överväxel ;) när har hästen lättast för att fatta galopp? Jo, när ytterbak är i luften eftersom det fattar galoppen. För att förenkla kan man istället titta på innerfram, när det är i marken kan man fatta galoppen. Antingen kan man dutta lätt en gång med spöt varje gång innerfram sätts ner eller så säger man bara "nu" för sej själv när det sätts ner för att få in rytmen.Sen brukar det vara busenkelt att fatat när man gjort det ett par gånger med det knepet.

Felet man oftast gör med galoppen är att se det som en högre växel istället för en annan fotförflyttning :p även så är ju galoppen egentligen en samlad gångart, hästen måste alltså vara hyfsat stark för att få en fin galopp.
Känn av att du har en bra grund, att du i skritt kan göra i princip vad du vill utan problem, styra bogarna/bakdelen för sej, har bra avslappning och sökning framåt/nedåt, göra tydliga halvhalter och tempoväxlingar utan större hjälper, och likaså i traven.
Sen när du ska fatta galoppen kan du gärna fatta från skritt. Tänk inte så mycket högre tempo utan UPPÅT. Man kan också behöva justera lite sen när man väl fått till själva fattningen för att hästen ska kunna hålla bra galopp. Till exempel flytta in bakdelen lite i fattningen eller in med bogen.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 180
Träning Hej! Jag har nyligen fått hem en stor 7 årig d-ponny (blandning varmblod/isis). Dels är han väldigt otränad och är nästintill omusklad...
Svar
15
· Visningar
2 343
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama