Hur göra efter kotledsinflammation (obs långt)

P

Penny

Vet inte om jag lägger denna på fel forum nu. Min ponny blev friskförklarad från kotledsinflammation den 13 januari. Har sedan satt igång henne försiktigt med först skritt i drygt 14 dagar, har nu travat och jobbat i form i drygt 14 dagar. Om en vecka skall vi lägga in galopp. Har varit extremt nogrann med att inte pusha och bara ta det sakta. Hon var inte kraftigt inflammerad (märktes inte vid longering eller ridning bara vid låga böjprovet som gjordes för att hon skulle säljas) och har aldrig varit skadad innan. Röntgenplåtarna är jättefina- inte minsta antydan till pålagringar. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om hur jag skall göra. Ponnyn skall säljas - är försäkrad i maximal utökad utan reservationer. Hur länge skall hon vara igång för att man skall se att hon är bra? Vill absolut inte sälja en "skadad" ponny. Just nu står hon hos min tidigare medryttare på Strömsholm så att hon får jobba rätt och bygga bra muskler.Inga tecken på att hon inte är bra. Samtidigt har jag inte råd att hålla mig med två ponnier så länge till(dottern fick sin nya innan denna var såld- urklantigt men det var kärlek där så..... och denna hade ju aldrig vart skadad så jag utgick ifrån att hon skulle gå igenom besiktningen...klantigt jag vet). Ponnyn är nf-sto med elitprem föräldrar och själv är hon AB-prem. Bara tävlad på lokal nivå med bra resultat. Kanonpsyke och en "toppenförstaponny". Skall man dumpa henne till avelsvärdet? Men då kanske hon hamnar hos någon som vill profitera på henne? Eller hålla på henne några månader till? Någon som har något tips?

Sv: Hur göra efter kotledsinflammation (obs långt)

Jag har en del erfarenhet av ungefär samma typ av kotledsinflammation dvs av lindrigare sort och utan röntgenförändringar. Det jag själv tror på är det som faktiskt har fungerat nämligen mycket systematisk träning, rida i rätt form, stärka muskulaturen bak och få hästen mer i balans. Regelbunden massagebehandling och stretching. Har även lagt tunna gummisulor sommartid då det är särskilt hårt i våra marker. Jag slutade rida i vår hemmaklubbs gamla ridhus med dåligt, alltför mjukt/djupt underlag. Han behandlades på traditionellt vis med sprutor och boxvila etc, ett par gånger och jag är inte imponerad av resultatet och inte heller imponerad av veterinärer som bara behandlar symptomen och inte vill undersöka ev bakomliggande orsaker.

Jag tror att man måste som ägare till en häst som lätt får inflammationer vara beredd på att alltid vara mycket petig med träning och vara uppmärksam på de små signalerna till att hästen ev börjar känna av sina leder. Min häst är inte hindrad på något sätt av sina tidigare problem, full träning och tävling, men han går troligtvis aldrig igenom ett böjprov helt u a. Jag vet inte hur mycket vikt man ska lägga vid detta men det är klart att en ev köpare kanske blir orolig för hästens framtida kapacitet. Jag hade nog hellre satt ut ponnyn på foder till en seriös ryttare som är intresserad av köp längre fram, då har man som köpare en chans att försäkra sig om hållbarheten och du som säljare löper förmodligen mindre risk att ev tvingas återköpa hästen. Jag hade inte "dumpat" priset el likn eftersom det alltid lockar till sig mindre nogräknade personer. Foderavtal går ju att skriva ganska så precist och på ett sätt att hästen kan återtas av er om den inte rids eller tas om hand på ett bra sätt.

Sv: Hur göra efter kotledsinflammation (obs långt)

Så gjorde vi med min ponny, lånade ut honom till några som varit intresserade av honom innan det visade sig att han inte gick igenom besiktningen. Jag hade redan bestämt att flytta utomlands så kunde inte vara hemma o träna upp honom igen.
Jag tog kontakt med den här familjen för jag kom ihåg hur måna de verkade om sina hästar och hur bra flickan red. De fick igång honom o började tävla och köpte honom såsmåningom. De fick honom dock till ett lägre pris än vad hans tävlingsmeriter gjorde honom värd, pga att det blev diverse besvär av hans långa vila, rekommenderad av veterinär. Kan ju säga så här efteråt att det inte var smart att ställa av en äldre, då 15 år, häst för att vila sig frisk.
De tyckte väldigt mkt om honom och märkte ju att han höll för det de ville hålla på med. Antagligen skulle han inte gått igenom en besiktning senare heller. Hur många äldre tävlingshästar går igenom böjprov u a även om de aldrig visat någon hälta...

Liknande trådar

N
Hästmänniskan Har 2 flickor som delar på en ponny. Det har fungerart bra för det mesta, men nu har det börja bli lite jobbigt. Storasyster E är 16 och...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: navajo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?