hur gör ni?

J

Jennifer80

Förklara för mig hur ni får eran häst i form! Vad gör ni med handen sättet och benen?

Min häst vill antingen gå högt med huvud eller går för lågt och hamnar då lätt på bogarna och försöker dra ut tyglarna ur handen.

Berätta era knep! Jag vore jätte tacksam!!!!

Sv: hur gör ni?

Det finns inga knep. Det handlar om att hitta känslan och lära sig rida.
Strunta i huvudet och jobba med lydnad och lösgjordhet istället!

Min häst går gärna ( om hon får :-) i en alldelse för låg form med nosen bakom lod. Blir framtung och allmänt seg och får inte bakbenen med sig alls.

Min tränare har ändrat på följande saker.
Ska rida mkt mer framåt med bibehållet stöd. Alltså peta igång bakdelen först. Strunta i formen i början, när du sitter ordentilgt i sadeln och hästen jobbar på bakifrån kommer formen av sig själv.

Jobba mkt övergångar, skitt-trav-trav-halt-halt-trav osv för att aktivera bakbenen och få hästen mer allert för skänklar.

Det har hjälpt mig massor. Ta hjälp av en duktig tränare, det lönar sig i längden. Det är inte roligt att rida en framtung häst, dessutom felbelastar sig hästen med förslitningskador som följd.

Du har inga bilder att lägga in?

Först lägger jag hästen i en takt anpassat för det arbete jag vill utföra. Takten sätts med säte, ev med hand om hästen är överilad. Sedan skapar jag psykisk och fysisk avslappning genom övningar som ger det samma, t ex växlingar mellan raka och böjda spår och övergånger.

Finns detta är hästen i balans = i form.

Så det finns inga knep för vad man gör med händer och fötter. Inga exakta knappar att trycka på. Jag gör olika varje dag.

Det är jättesvårt att förklara.
Det handlar väl om känslan för hästen och förmågan att kunna få hjälperna att samarbeta och inverka rätt vid rätt ögonblick.

Eftersom jag haft riduppehåll innan senaste hästen handlade det mycket om styrka för mig.
Så nu när jag ridit barbacka i tre månader och även bytt personligt träningsprogram har jag fått en kanon grundkänsla och styrka för att orka rida hästen bakifrån.
Du måste vara stark i bål, mage och rygg och orka sitta upp utan att ta stöd i handen eller knipa någonstans, vara avslappnad själv och ha ett mjukt stöd i hästens mun. Jag har en ung häst och jobbar mycket med att stärka överlinjen för att slippa underhals eller att den tar upp huvuvdet, rider honom lång och låg, plockar upp honom kortare stunder gör avsaktning/igångsättning, lite mönster efter hans utbildningsgrad, lägge rned honom igen och rider mycket i terräng.
Sedan att få hästen att jobba i form är visserligen en utbildningsfråga hos ryttaren, men det är bland det första man bör lära sig för att hästen ska orka och vara hel. Det finns inga shortcuts, men är heller inte så svår tnär man väl förstått vad det handlar om.

Jag är inte så bra på det där :o Men framåtbjudningen är viktig har jag lärt mig.
Hästen bör bjuda framåt själv utan att du ska behöva driva ständigt.

Att rida en häst i form handlar nästan mer om känsla än om teknik tycker jag. Och känsla kan man inte lära ut.

Att se till att man har bra grundförutsättningar är en bra början. Hästen är naturligtvis frisk, har inte ont. Sadeln passar både häst och ryttare. Passar den hästen jättebra men ryttaren vantrivs och inte kan slappna av blir det ändå inget bra jobb... Träns och bett sitter som det ska är en självklarhet.

Att kunna sitta avslappnat och balanserat är ett måste. Ridning utan stigbyglar är bra träning. Sedan brukar jag lösgöra hästarna genom att flytta dem på volter i skritt, bogar on och ut, bakdelar in och ut. Gör det enkelt för hästen att förstå, använd inte alla hjälper på en gång utan så få som möjligt. Gör hästen uppmärksam för små hjälper, det kräver timing av ryttaren och är inget man lär sig på en timme...

En lösgjord avslappnad häst kommer oftast själv att placera sig i en vettig arbetsform om man ger den rätt förutsättningar att lyckas...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka