Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni?

Från Agrias hemsida:

Vila eller ej efter vaccination?

Fråga:

Hej, förut skulle hästen vila efter vaccination, men nu har jag hört att det inte spelar någon roll och att man kan rida samma dag, stämmer det?

Svar:

Det finns alltid en risk att hästen reagerar på vaccinet. Därför bör den ta det lugnt några dagar efter varje influensavaccination. Den kan ridas, men den bör inte ridas så den blir trött och man bör tempa innan man rider och inte rida hästen alls om den skulle ha feber.

kan ju bara tillägga att vaccin är en liten dos smittämne och därför kan en känslig häst reagera på det.

att hästen skulle svettas ut vaccinet var det roligaste jag hört på länge :rofl:

Jag brukar låta dem stå samma dag som de får vaccinationen.
Skrittar i två dagar och rider sen igång dem lite lugnt...
Naturligtvis under förutsättningen att hästen inte har reagerat
på vaccinationen, då brukar de stå tills de ser bättre ut och då tar
jag dit veterinären som vaccinerade igen för att få klartecken till att börja rida.

Många olika råd som man har fått från vet. Men jag tänkte ta en skritt runda idag, tre dagar efter vaccinationen. Han vilade samma dag, sen tog vi en promenad och nu tänkte jag skrita ut på honom så han kommer ut lite.
Kommer ta det lite lungt ett par dagar men sen får han jobba på igen.

camillak skrev:
Lisa i Nyköping, din vet får nog gå om vet.utbilningen...;)

Kanske det.. han har ju trots allt varit vet. i typ 50 år..
Så tiderna har väl ändrats..
Men det är ju logiskt så kom på en bättre förklaring ni då!

:cool:

*lånar knapp*
Jag brukar låta mina hästar stå ett par dagar, sen ta det lugnt några dagar till. När man sprutar in ett vaccin, så är det ju en mildare variant av ett virus, som än dock är så pass starkt att det kan påverka kroppen att skapa antikroppar. Dvs vi utsätter ju faktiskt hästen för en infektion. Därför bör man ta det lugnt. Vi själva ska ju inte träna med förkylning i kroppen, man kan ju lite jämställa det med det. Vi har ju satt igång en immunreaktion i kroppen på dem.

jag har hört att hästen ska vila först när det gått 4-5 dagar efter vaccineringen, alltså inte direkt.. men jag tar det lugnt ett tag med mina hästar.. har aldrig märkt nå konstigt, och har ändå haft häst i 13 år.. det enda är att en av mina hästar är känslig för sprutor och får en bula.. men inget värre..

sen är det väl lite olika från häst till häst också. men min brukar inte reagera märkbart iaf..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama