Hur gör ni?

B

Becca85

Det jag undrar är vad gör ni med hästen efter vaccinationen. Får den stå en vecka eller sktittar ni den lite lungt ett par dagar.

Jag är lite fundersam hur jag ska göra med min häst nu efter vaccintionen. Så därför undrar jag hur ni gör. Ge mig lite tips och råd tack.
Kan säga det att det är hästinfluensan och botulism som jag ska vaccinera mot.
Tack på förhand
/becca

Sv: Hur gör ni?

Jag harju bara haft min älskling i ca 6 v, och han fick sin vaccinering för 1 v sedan. Han blev jätte-dålig och kunde inte röra sig riktigt, kunde inte äta eller dricka o hade feber. Så han vilar fortfarande, ska börja leda honom idag. :-)

Annars tror jag du märker på hästen om den är ok eller inte... men ta det lugnare än vanligt några dagar. det är förvisso bara min åsikt..

Hästen får inte bli svettig, då svettas den ut vaccinet.
Många passar på att ge hästen lite vila eller ta det lugnt några dagar.
Men det är som sagt inget måste.
Min häst ska vaccineras på fredag, vet inte riktigt hur jag kommer att
göra med ridningen.
Han blir inte svettig så ofta så det blir väl som vanligt,
kanske lite lugnare.

Jag rider, fast lite lugnare. Vaccinet består ju av det som man vill skydda hästen från, dvs den kan bli lite påverkad. Jag tror däremot inte att den kan "svettas" ut vaccinet, men rätta mig gärna om jag har fel.

maximilia skrev:
Jag rider, fast lite lugnare. Vaccinet består ju av det som man vill skydda hästen från, dvs den kan bli lite påverkad. Jag tror däremot inte att den kan "svettas" ut vaccinet, men rätta mig gärna om jag har fel.

Du har fel.. Det är därför man ska ta det lugnt.

Jamen hur då svettas? Hur kan det bli så? Du kan ju inte bara säga att jag har fel och inte förklara hur det funkar?

Mina får ingen reaktion på vaccinet, men jag rider inte samma dag om dom fått influensa spruta och så går dom inte hårt på några dagar, utan bara lite skritt och trav.

Becca85 skrev:
Det jag undrar är vad gör ni med hästen efter vaccinationen. Får den stå en vecka eller sktittar ni den lite lungt ett par dagar.

Jag är lite fundersam hur jag ska göra med min häst nu efter vaccintionen. Så därför undrar jag hur ni gör. Ge mig lite tips och råd tack.
Kan säga det att det är hästinfluensan och botulism som jag ska vaccinera mot.
Tack på förhand
/becca

mina hästar får alltis stå i tre dagar sen skrittar jag i två joggar lätt i två sen kör jag som vanligt...
kom ihåg att tempa efter vacc.. dom kan få feber...

maximilia skrev:
Jamen hur då svettas? Hur kan det bli så? Du kan ju inte bara säga att jag har fel och inte förklara hur det funkar?

Vaccinet går ju ut i kroppen och kommer därför ut via svettköttlarna när/om de blir svettiga.

Tack för alla svar. Får se hur jag gör. Men har nog tänkt att han får stå samma dag och sen skritta honom lite ett par dagar. Men som sagt har inte bestämmt mig än riktigt.

Jag låter hästen stå samma dag om jag vaccinerat på f.m. och inte ridit före sprutan, och så dagen efter. Sedan brukar jag rida en lugn tur dagen efter det, och dagen efter det *phu* så rider jag som vanligt, dock inte nån hårdträning.

Angående svett så är det ju som ett tecken på att man jobbar hästen för hårt, dvs den ska inte bli svett av arbete de närmaste dagarna. Men vissa hästar (min egen inkluderad) svettas för ingenting så det är mer puls man ska gå på.
Att vaccinet skulle rinna ut med svetten var det fånigaste jag hört!

Senast ändrad:

Man svettas inte ut något vaccin- du var inte allvarlig va?:eek:
Vår vet sa att de ska få vila 1 vecka. Gärna lugna skritturer men ingen pulsökning tyckte han.Men jag har hört andra vet säga ca 3 dgr vila också så du får nog använda ditt sunda förnuft och göra det som känns bra för dig:D

Jag lät min låtsastös tävla hennes ponny två eller tre dagar efter hans vaccination. Visserligen deras första tävling så det var inte så ansträngande för honom (låga hinder) men det var ingen fara alls. Rådgjorde med vet. först.

Har inte ens hört att man ska låta hästen vila efter vaccination. Ska ta och fråga min veterinär om detta. Låter helt otroligt det ni skriver om. Kan tänka mig om hästen får sprutan på dagen att hästen kanske står den dagen. Men i en vecka.....
HH är du inte här och kan tala om vilket som är rätt?

brukar låta henne stå samma dag som hon får sprutan, och tar det lite lugnare dan efter då hon kan vara lite stel. annars kör vi på som vanligt

Lisa i Nyköping, din vet får nog gå om vet.utbilningen...;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama