Hur gör ni när ni vänjer unghästen vid sadeln?

M

Mayara

Hej!

Håller just nu på att vänja vår unghäst (2 år i maj) med sadeln. Jag har haft en lätt engelsk sadel på flera gånger och vi har varit ute och gått med den ett par gånger i somras och det gick bra. Nu vill jag börja vänja henne med westernsadeln. Har haft den på henne utan att släppa ner fendrarna och utan att spänna gjorden och det gick utan problem. Då stod hon i stallgången. Nästa steg blir att vänja henne med att fendrarna hänger där och att jag spänner gjorden litet lätt. Men hur ska jag göra när hon skall börja röra på sig med sadeln på? Skall man sadla henne i boxen så att hon får vänja sig lungt och fint medan hon äter sitt hö? Då är ju risken att hon stegrar sig och slår huvudet i taket eller skadar sadeln på något sätt. Många sadlar ute och släpper hästen i roundpen eller har den i lina/långt rep. Jag vet helt enkelt inte hur jag skall göra. Jag vill inte att sadlingen skall bli en negativ upplevelse med spänningar och kanske sadeltvång som följd. Samtidigt måste hon ju få bocka av sig om hon vill så att det "blir klart" att sadeln (och i framtiden ryttare) är något som stannar kvar på ryggen och som hon accepterar. Hur har ni gjort? :confused:

Tacksam för tips!/Mayara

Så som jag har sadeltämjt dem är lösa i paddocken. En håller i grimma o grimsakft och en annan börjar med att smeka hela hästen med padden och lägga den på ryggen och dra av på båda sidorna tills det är helt ok. Då lägger man på den och låter ligga. Lägger på sadeln och drar åt gjorden så att sadlen ligger kvar. Fedrarna nere. Släpp loss hästen. Låt honom/henne bocka och springa tills han/hon är helt avspänd och lugn.
Är hästen i lagom ålder är det bara att sitta upp och rida då om man vill.

Jag släpper dem lös i corallen med sadel på. När de vant sig vid den så sätter jag fast en påse på en pinne som jag sedan sätter rakt upp (svårt att förklara :smirk:) från sadeln. Sedan får hästen springa med påsen tills den inser att det inte är någon idé att fly. Har de vant sig vid denna fladdrande påse brukar inte en människa på ryggen vara nåt speciellt :)

Hur menar du?

Påse - är det en platskasse eller? Och hur får du fast den i sadeln? Den vänjer sig ju bara med fladder/oljud av detta, hur gör du när du börjar vänja hästen vid tyngd i sadeln? Eller sitter du bara upp? Jag vet inte om jag gillar tanken med "påsen" riktigt. Är det inte bättre i så fall att man tillverkar en "dummie" av en stalloverall eller liknands, som har ben och kropp?

Mayara

det behöver inte vara just en plastpåse.. bara hästen vänjer sig att nånting är på ryggen. pinnen kan man snurra fast i hornet. på det sättet lär man hästen att inte fly från obehaget. för att vänja den vid tyngd kan man hänga över sadeln och tex. klappa den lite i skänkelläget på andra sidan. inte förrän hästen är helt lugn och avslppnad när man gör det är det dags att sitta upp.

det är ju olika vilka metoder som passar på olika hästar... just den här metoden lärde jag mig från en som hade sett en gammal cowboy göra så när hon bodde i canada.

vänja hästen vid sadel håller jag nig med dom andra... Men när det är dags att hoppa upp så är det bara att hänga om man nu e osäker på att sätta sig med ens... Annars e det ju bara att hoppa upp!! Ett bra tips e att du tömkör din häst med sadeln på och drar tummarna genom stigbyglarna då vet du att när du hoppar upp så kan den stanna och svänga och blir inte hysterisk då man tar den i munnen...
Att vänja hästen med en plastpåse är faktist ingen dum ide.. men om man har en väldigt sressad eller rädd häst är det nog inte så bra!!!
Lycka Till!!! Cowboy UP... :rofl:

1. löslongeringen och grundläggande förtroende bör vara befäst. Hästen ska kunna stå lugnt hos mig och lyssna på drivande såväl som bromsande kroppsspråk.

2. Hästen står lös, och jag låter den vänja sig vid att ha padden på olika ställen. Lägga den på ryggen, dra den framåt och bakåt ner över rumpan. Kasta upp den på ryggen. Nudda magen. När det är klart står hästen oberörd oavsett var padden är eller i vilken hastighet den kommer. Från båda sidor!

3. Lägg på padden och hiva sedan up sadeln. Skaka sadeln på plats. Upprepa några gånger från båda sidor.

4. Spänn gjorden lätt men stadigt. För ut och släpp tillbaka fendrarna så att hästen vänjer sig vid dess rörelser.

5. Sänd ut hästen på spåret och låt den själv komma underfund med det nya. En del hästar vill inte röra sig när de märker att saeln rör sig, så dem får man driva på. En del gör några bocksprång. Se till att hästen går igenom alla gångarterna. Avsluta när hästen är lugn. Repetera detta pass tills hästen är helt cool med sadeln.

6. Jobba med att vänja hästen vid rep som släpar efter den och dinglar runt benen.

7. Jobba med western-inspänning.

8. När hästen kan tygeltagen, sätt foten i stigbygeln och tryck till lite. Repetera på båda sidor. När hästen är lugn vid ökad belastning, Ställ dig upp i stigbygeln. Klappa hästen över rumpan och halsen, gunga med andra sidans fender. Repetera på båda sidor tills hästen förstått övningen. I det läget är det dags att lägga över nästa ben. Sitt en stund. Sitt av, repetera från båda sidor.

9. Hästen har vid det här laget lärt sig röstkommandon vid longeringen. Använd drivande samtidigt med en lätt skänkel. Ibland kan man behöva ta ledande tygeltag för att starta en unghäst. Under första passet lär de sig i regel starta, svänga, stanna, och ev backa ett par steg.

Tänk på!

*gå lugnt tillväga, men smyg inte. Var inte rädd för att låta det hända lite saker runt hästen.
*ta det alltid i hästens takt. Gå inte vidare förrän hästen känns trygg och har accepterat.
*arbeta hästen jämnt åt båda håll, med båda sidorna. Hästars hjärnhalvor är inte lika ihopsata som våra. Det de upplever på vänstersidan, har högersidan inte fått vara med om.

Hej och tack för ett mycket detaljerat och bra svar! Hur gamla brukar dina unghästar vara när du börjar arbetet med sadel för att sedan sitta upp?

Mayara

någonstans på sitt 2a levnadsår. en del på våren, en del på sommaren, en del på hösten, beroende på deras individuella mognad.
oavsett när så sitter jag på dem några minuter ett par gånger i veckan fram till vintern. De som börjat tidigt kan då gå bra i skritt och trav (dvs hyffsat stabilt på volter och rakspår). Sen har de vintervila, en del av tiden helt och resten går de några corall-pass då och då, men ingen ryttare. Sen på våren repeterar man det man gjorde på hösten, och börjar med galopp och vidareutbildning.
En del kör alla gångarterna på en gång, ofta även under första passet, men jag har funnit det bättre att vänta på deras stabilitet och ta en gångart i taget.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 869
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar