Hur gör ni när ni tvättar sår? och varför?

Baldihanna

Trådstartare
Ja som rubriken säger Hur gör ni när ni tvättar sår? och varför?
jag vill ha lite hjälp med vad som är bästa alternativet :)

Sv: Hur gör ni när ni tvättar sår? och varför?

Det beror självklart på hur såret ser ut. Jag brukar försöka att inte kladda feta salvor på sår utan hellre låta dem torka. Nummer ett är att tvätta rent med typ koksalt. Annars bara vatten. Om det är ett litet sår brukar jag spraya med Gensiana som är antiseptiskt.. Endast om det är absolut nödvändigt väljer jag att täcka över såret med en kompress och denna byter jag i så fall ofta för att låta såret andas.

Gör rent med koksalt, om det är skorpigt så pillar jag bort det o kanske tvättar med lactacyd o använder en svamp men alltid koksalt sist, ev gensiana, men aldrig någon salva.

Som gammal URK (Ungdomens Röda Kors)-instruktör använde vi oftast enklast tänkbara även inom "humanvården" - tvål och vatten. Därför tvättar jav alltid ett område RUNT såret först, för att inte dra in onödiga extra bakterier in i såret och sen tvättar jag såret. Jag använder lactayd men även jodopax eller klorhexidin finns i lådan, används dock väldigt väldigt sällan så det är nog dags att byta ut de flaskorna...

Jag undviker i möjligaste mån att kladda med salvor och liknande och vill inte heller täcka såret i onödan. Det beror självklart på vilken typ av sår, vi talar om. Den här årstiden är det väl tyvärr så, att jag ändå oftast känner mig manad att smörja med skillingarydsalva för att hålla insekter borta i möjligaste mån. Stallägaren har en sårsprej med tjära (??) som också håller insekterna borta.

Är det ett färskt sår så använder jag koksalt. Sen låter jag såren alltid lufta och tvättar varje dag.

Är såret lite äldre och jag inte märkt det när det var färskt så "skrubbar" jag upp såret med jodopax. Är det "stängt" och inte rengjort så är risken att det "stängts in" smuts och bakterier. Därför vill jag ha det "öppet".

Är det ett väldigt litet sår eller sår som inte blöder så gör jag rent med koksalt och sen sätter jag på lite jodopaxgel , då blir det som en "hinna" på det lilla såret. Då blir det rent av jodopaxen och samtidigt är risken mindre att flugor osv. lägger ägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka