Hur gör ni med era utekatter?

Inflikaren

Trådstartare
Vi har tagit hand om en hemlös katt. Efter att ha sökt efter ägare en tid har hon nu blivit "vår". Vad jag undrar om, då jag alltid bara har haft innekatter innan, är hur ni gör med era katter när ni jobbar?
Nu går jag hemma och är mammaledig, vilket gör att Missi vänjer sig vid att dörren öppnas när hon behagar. Men nästa år ska jag börja jobba, hur gör man då? Är det bäst för katten att vara inne eller ute under jobbdagen? Kan inte ha mat ute, men vatten går bra. Kan inte heller ha uterummet öppet då andra katter går in och revirstänker på utemöblerna:(
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Det beror ju lite på hur ni bor, katten bör ju ha tillgång till mat och vatten under dagen. Går det att ordna att katten kan ha det ute, så skulle jag låta den bestämma själv - är den ute när du går till jobbet får den vara ute, är den inne får den vara inne. Är det vinter och kallt skulle jag låta den vara inne, däremot, så att den inte fryser. Eller se till att den hade någon varm och skyddad liggplats ute vintertid.

Det finns kattluckor med magnetlås, som katten måste ha ett speciellt halsband för att öppna, kan det kanske vara något för er annars? Då kommer bara den egna katten in, inte andra.

Sen beror det på katten också, är den nöjd med att vara inne på dagen, eller vill den helst vara ute hela tiden?
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Hon vill verkligen inte vara inne, bara in om som för att kolla att hon verkligen bor här. Men natten sover hon inne. Vi bor på landet i en liten by, så för den sakens skull är det kanon. Men jag kan inte sätta ut mat, för de andra katterna äter upp det, de kissar i uterummet så där vill jag inte ha öppet. Så då är i så fall alternativet att hon får vara inne, om hon inte klarar sig med frukost och mat efter 1700. Får väl kanske testa oss fram, när det är dags. :confused:
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Hur mycket kostar sådan lucka med magnet och har du något tips på vart man får tag på en sån?
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Tror nog att katten klarar sig om den äter lite innan du sticker till jobbet. Många utekatter som har det på det viset. Vi brukar låta vår katt vara ute om det är där han är när vi åker nånstans, men ska vi vara borta extra länge brukar vi gömma en nyckel och be grannarna släppa in honom ifall de ser honom gå och jama. Det är inte alltför sällan som vår katt självmant är ute på äventyr ett helt dygn och han verkar ändå inte desperathungrig när han kommer hem.

Men har du möjlighet att sätta in kattlucka så är det ultimat! Vi hade det förut, men kan inte ha det där vi bor nu. Enda nackdelen med kattlucka är att om det är en liten jägare du har så får du nog räkna med en och annan musjakt under sängen mitt i natten...
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Hon vill verkligen inte vara inne, bara in om som för att kolla att hon verkligen bor här. Men natten sover hon inne. Vi bor på landet i en liten by, så för den sakens skull är det kanon. Men jag kan inte sätta ut mat, för de andra katterna äter upp det, de kissar i uterummet så där vill jag inte ha öppet. Så då är i så fall alternativet att hon får vara inne, om hon inte klarar sig med frukost och mat efter 1700. Får väl kanske testa oss fram, när det är dags. :confused:

Våra katter är ute dagtid och inne på natten. De får frukost vid halv sju och sedan går de ut vid halv åtta när vi kör till jobbet. De går sedan när vi kommer hem vid 17 eller någon timme efter beroende på väder. De har dock ett skjul där de kan gå in om det är dåligt väder. De har också vatten att dricka ute. Jag vet att en av dem jagar sin egen mat ibland, den andra tror jag inte jagar så mycket.

Maten tror jag inte att du behöver oroa dig för att hon inte får något på dagen, däremot kan det vara bra att ha en skyddad plats som hon kan vara på om det är dåligt väder. Kanske bygga en låda/litet hus och isolera med frigolit?
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Det är en liten jägare:D Men jag tänkte att man kunde sätta luckan till uterummet i så fall:)

Ja, ibland är hon ju ute flera timmar nu också självmant. Vi får se vad hon vill när vintern kommer, det är ändå då det är som värst.
 
Sv: Hur gör ni med era utekatter?

Idag äter hon alltid upp maten direkt, så jag får portionera ut den över dagen. Fortsätter hon med det, så vet man iaf att hon har fått i sig näringsmässigt vad hon behöver. Ska faktiskt tänka på att bygga något litet skjul till henne istället. Är nog ett billigare alternativ, så kan man i förlängningen kanske satsa på en lucka till uterummet:)

Tack för alla råd och tips!:laugh:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 375
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 225
Senast: Kraxa
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp