Hur gör NI med era föl

E

Egonson

Ni som är uppfödare/har hand om ston med föl, hur gör ni med avvänjning osv?
När skiljer ni fölet från mamman? Gör ni det i olika intervaller (ex. egen box på natten, i hagen med mamma på dagen) eller hur gör ni?
Jag har hört så mycket olika, bla de som skiljer mamma och föl redan vid 4 månader för att det bara är trams att hålla dem ihop längre (hört en uppfödare säga själv), också dem som låter stoet vänja av fölet själv (om hon är dräktig igen förståss).

Så jag undrar nu hur ni brukar göra.

Nyfiken :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör NI med era föl

När mitt föl är ett halvår kommer hon få en egen box om nätterna, hon är nu fem månader och så självständigt som hon beter sig så tror jag inte att det kommer bli ett problem. Sedan kommer hon få gå med mamman tills hon är runt 9 månader, eller mer, beroende på om stoet klarar det.

Okej. Fler svar tack :bump: :D

Jag tycker det är intressant att läsa om hur folk gör.

Vi vänjer av fölungarna vid 6-7 månader. Stofölen kan få gå lite längre. Stona brukar vara ganska less på dem när de är så pass gamla och man märker rätt tydligt när det är dags att separera dem.

Vid installningen får fölungarna egna boxar (eller dela med en lika gammal kompis) och gå med stona på dagarna, för att sedan skiljas av helt. Brukar fungera smärtfritt. Stofölen får gå med något ungsto eller valack i ungefär två månader, sedan brukar de kunna släppas till flocken igen (där mamman finns). Hingstfölen flyttar in till avelshingsten och unghingstarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar