Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Grunden för samling är att rida hästen "lång och låg". För att få den att söka sig framåt och nedåt (lösgjord) kan man träna den att föra fram bakbenen under sig. Det gör man genom att rida hästen i böjning.
Många ryttare försöker forma hästen genom sina händer. Istället ska man siktar in sig på att först och främst lösgöra ryggen och hitta hästens balans.
All ridning går ut på att få hästen att hitta sin balans och bära mer vikt över sina bakben
Det är väldigt svårt att säga exakt vad och hur du ska rida för att få en häst i rätt form/lösgjord.Det bästa är att rida under uppsikt av duktiga instruktörer!
Det här gäller ju såklart bara min häst, alla gör vi olika
Jag jobbar min häst i en låg och rund form, mycket sidvärtsrörelser, böjning. Detta gör jag till en början i ett lågt tempo främst pga att min häst har svårt att hitta och hålla sin egen balans och takt.
När jag känner att han är helt med på noterna och mellan hjälperna så plockar jag successivt (stavning?) upp formen och även tempot till ett mer normalt arbetstempo.
Joggar igång i trav. Mycket volter i olika storlekar, jobbar då hästen runt innerskänkel. Skänkelvikningar och "check" = gas, broms, byta tempo och gångart...
Jag övar från marken för att få maximal lösgjordhet. Lös, så att hästen själv får finna sin kropp och balans.
När hästen funnit sig själv så kan jag gå in och använda kapson och tygel och fortsätta från marken. När väl det funkar så sitter jag upp och söker samma harmoniska känsla i varje steg.
Hästnyheter
Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Juridik & Ekonomi Vad menar du med ”smyga runt”? Jag tycker att det är ok att passera ett utannonserat hus och titta på det från allmän plats, antingen...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.