Hur gör ni för att få hästen lösgjord?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur gör ni för att få hästen lösgjord?

Grunden för samling är att rida hästen "lång och låg". För att få den att söka sig framåt och nedåt (lösgjord) kan man träna den att föra fram bakbenen under sig. Det gör man genom att rida hästen i böjning.

Många ryttare försöker forma hästen genom sina händer. Istället ska man siktar in sig på att först och främst lösgöra ryggen och hitta hästens balans.

All ridning går ut på att få hästen att hitta sin balans och bära mer vikt över sina bakben

Det är väldigt svårt att säga exakt vad och hur du ska rida för att få en häst i rätt form/lösgjord.Det bästa är att rida under uppsikt av duktiga instruktörer! ;)

Det här gäller ju såklart bara min häst, alla gör vi olika :)

Jag jobbar min häst i en låg och rund form, mycket sidvärtsrörelser, böjning. Detta gör jag till en början i ett lågt tempo främst pga att min häst har svårt att hitta och hålla sin egen balans och takt.
När jag känner att han är helt med på noterna och mellan hjälperna så plockar jag successivt (stavning?) upp formen och även tempot till ett mer normalt arbetstempo.

Joggar igång i trav. Mycket volter i olika storlekar, jobbar då hästen runt innerskänkel. Skänkelvikningar och "check" = gas, broms, byta tempo och gångart...

öppnor och slutor.

mkt effektivt.

Jag övar från marken för att få maximal lösgjordhet. Lös, så att hästen själv får finna sin kropp och balans.
När hästen funnit sig själv så kan jag gå in och använda kapson och tygel och fortsätta från marken. När väl det funkar så sitter jag upp och söker samma harmoniska känsla i varje steg. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Serpentinbågar är som alla vet en toppenbra övning för att få hästen mjuk, lösgjord och liksidig. Men ibland kan det kännas lite tjatigt...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama