Hur gör man?

Myzan87

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen hjälp

Försökte ge mej på att räkna ut ponnyns foderstat på freefarm.se men eftersom jag inte begriper allt med Mj, Ts osv så blev jag inte mycket klokare där :o

Ponnyn i fråga är ett ca 140cm högt korsningsto på 6år och väger 400-450kr och hobbyrids några gånger i veckan. I vintras fick hon ensilage (går på lösdrift) och värdena är förmodligen inte de bästa. Men jag har inte så stor koll på hur mycket ensilage hon åt men hon var ju inte precis mager! I övrigt är hon pigg och glad

Jag vet att det är svårt att räkna ut en foderstat här men kan någon förklara hur jag kan räkna ut en någorlunda bra foderstat? Vill ju att hon ska orka bygga muskler också

Sv: Hur gör man?

Det är inte svårt om du sätter dig in i det hela. Låna en bra bok i ämnet så lovar jag att det blir ganska lätt sen. Tex Cristina Planck´s bok "hästens utfodring".

Jag tyckte det var jättesvårt i början också, men jag testade mig fram, läste och läste, fick hjälp av folk, och tillslut blev det där foderstatsprogrammet en del av min hobby ;) Jag tycker det är extremt intressant och kul att räkna ut foderstat, jämföra olika foder mm. En enklare och lättare hemsida är hippocampus.slu.se, Där får du först skriva hur mycket hästen väger, hur mycket den arbetas, ålder, om den är lättfödd, normal eller svårfödd, mm. Sen skriver du bara i siffrorna från din grovfoderanalys och så vidare.. (du ser på sidan vad du ska göra)

jo, det blir nog roligt när man kan det :)

Har inte skickat grovfodret på annalys. Dessutom kommer ensilagbalarna från olika ställen hela tiden. Däremot tror jag inte det innehåller särskillt bra värden. Hur pass dåligt är dåligt ensilage?

Varför får du grovfoder från olika ställen? Det är inte bra att byta foder ofta. Det innebär ju också att du får räkna om foderstaten varje gång det kommer en ny sändning.

Därför att markägaren tar där han får det billigast. Förra vintern (05/06) fick han ensilaget gratis om han skötte allt själv (eller ja, hyrde in kunde han också göra) men om bonden skulle slå/packa in fick han givetvis betala för det. Så då fick ju markägaren hem ett lafer som räkte nästan hela vintern. Dock blev det inte så denna vintern :crazy:

Balarna kommer från samma trakt men från olika bönder men som sagt, ju billigare destå bättre...

Anledningen till att jag frågar lite om det här med att räkna ut foderstaten är för att jag funderar på att stalla in ponnyn i höst men stället jag har hittat på är ganska dyrt men det ingår foder. Tycker dock inte att ponnyn borde äta så pass mycket mat som för 900-1200kr/månaden (kallhyran är borträknad)

Liknande trådar

H
Foder & Strö På den lösdriften jag har min häst (föl) lite över 6 månader. Fick idag se analysen av det hösilaget :cry: :cry: och det är verkligen...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 441
Senast: Miaa
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·
C
Foder & Strö Har nu försökt förstå hur man ska beräkna en så bra foderstat som möjligt men jag förstår ingenting! Jag är helt hopplös när det gäller...
Svar
5
· Visningar
921
J
Foder & Strö Har fått tag på ett ensilage med ganska bra värden. TS halten är dock endast 48%. Jag brukar ge fri tillgång så det kanske inte är någon...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka