Hur gör jag???

H

Häst 2004

Har släppt mitt sto som är sex år på sommarbete!

Hon går med flera andra valackar, samt ett sto till.
Givetvis började stona brunsta när de kom ihop med nya hästar...

Till en början gick det bra att ta ur henne ur hagen, tills en dag när hon och de andra stoet slagit sig ihop. De går tätt tätt tillsammans och närmar vi oss dem så sticker de direkt. Jag har provat att "valla in " min häst, det går bra när inte det andra stoet är där ( hennes ägare kan fånga henne) Men när de andra stoet är i hagen är det helt kört, jag lockar - får uppmärksamhet - smackar när hon går-till slut kommer hon fram till mig med mkt svalt intresse. Jag kan klappa o kela lite, men förflyttar sig det andra stoet blir min häst jätteorolig och springer genast i väg efter. Hon har grimman på sig (lyckades få på den häromdagen) och hakar jag fast grimskaftet och försöker leda henne ifrån den andra damen, slänger hon sig i väg, alt springer rakt på mig... Jag har aldrig haft några problem att ta henne i hagen hemma vid stallet , hon har alltid gnäggat och kommit till mig...
Detta känns hemskt - jag får inte kontakt med min egen häst :eek:

Hoppas verkligen att någon har några råd om hur jag ska göra!!!???

Sv: Hur gör jag???

Är det bara nu under brunst så kan du ju lösa det temporärt att ta in det andra stoet först (fråga hennes ägare såklart, lägg kanske något skrammel i krubban) Ta in din häst och släpp ut det andra stoet. Det medför litet spring men det är ju Beach 2005 som gäller...

Lägg något i krubban till din "duktiga häst" också :d

Tack för ditt svar!

Tyvärr har jag inte ngt stall i närheten av betet, så alternativet är att helt ta hem henne till stallet och låta henne stå där i sommar. Utan bete alltså...
I går fick vi tag i min häst och gick ut med henne ur hagen, hon blev helt okontaktbar - sprang rakt på mig, försöker slita sig , reser sig mm. Vi kom ändå så långt att vi kunde ge henne lite mat i en spann (för att hon ska tycka det är trevligt att komma ut till oss...) och sedan gå med henne till en annan öppning av hagen och släppa in henne där! El jag ska inte kalla att vi gick med henne, hon bråkade hela vägen reste sig 2 ggr mm.

Det känns som hon helt har glömt all respekt för människor...
Är det mitt ledarskap som är helt fel, dvs jag har inget ledarskap alls för nu har hon tagit över, el kan det bli så här när 2 ston slår sig ihop och båda är starka viljor!? Ska tillägga att det andra stoet är äldre och går o leda o handskas med när ägarna väl får tag i henne!

Ska jag försöka ett tag till och se om hon blir hanterbar, el ska jag direkt ta hem henne till stallet och endast där göra övningar fr marken!?

Vi har samma problem ibland med vår Cortezmärr... hon vill inte komma in själv, och behöva lämna kompisarna i hagen...
Jag har lärt mig (den hårda vägen :angel: ) att leda henne i hingtstkedja... när hon försöker resa sig och sticka, så drar jag tillbaka rejält, och hon har fogat sig direkt hittils...
Värt att pröva iallafall.

Jag har oxå samma problem. Mitt sto drar igenom staketet och springer över mig när jag tvingar henne att vara ifrån de andra i hagen... Jag ska försöka ett tag till men sen får jag banne mig flytta henne för så här kan man inte ha det... :devil:

Hej,
hästar som man släpper ihop bildar en ny flock vilket kan exkludera oss människor, vi separerar ju dem från flocken när vi går iväg med en av dem. Tänker själv när jag var liten och lekte ute och mamma ropade in mig på mat och jag motvilligt fick lämna kompisarna...de hittade klart på något skoj när jag var borta...

Vi brukar lösa detta med "skrammeltricket", vi tar med oss pellets i hinkar och skramlar med, alla hästar kommer då utan din egen så klart, men den blir också utan godis. Envisas vinner, att avstå från godis varje dag är hårt då alla kompisar står på rad och äter ur varsin hink. Då din häst kommer fram ska du sätta på grimma en stund, pyssla om den, borsta den, klia insektsbett och smörj in den om det behövs, släpp den sedan lös. Hela tanken med detta är att avdramatisera infångandet. En del hästar genomskådar dock detta, då har vi gjort som så att vi har tagit ut alla hästar ur hagen och lett in dem i stallet och tjurisen har fått gå ensam kvar en stund innan vi gått in och fångat henne. Detta har också fungerat, för nästa gång är hon livrädd att bli kvarlämnad...

Vet ej om detta hjälper dig, men bli inte f-fbannad och jaga hästen, det ger dig bara bra kondition och en än mer olydig häst.

Lycka till!
önskar :idea:
Fria

Jag tycker att du ska försöka att fortsätta ha henne där på betet. Däremot tycker jag inte att du ska acceptera att hon bär sig illa åt när du fått ut henne ur hagen :eek:

Hon är dock 6 år och borde veta hur hon ska bete sig! Jag tror dock det blir bättre när hon märker att hon kommer att få komma tillbaka till hagen efter att ha varit med dig. Hon är nykär i sin kompis och det brukar vara värre under brunst. Du kan även prova med att bara gå ut i hagen till henne- ge en morotsbit och gå igen. Så hon märker att du inte tar henne varje gång du kommer ut i hagen...

Det är inte ovanligt att ston blir bästisar och helst baara vill vara med varandra ungefär som 12 åriga flickor :D

Hej!

Tack för era svar!
Det känns mkt bättre av att veta att det inte bara är min häst som bär sig åt så här....

I dag gick det relativt snabbt att ta henne, vi fick henne att stå relativt lugnt i hagen tills vi hade fångat det andra envisa stoet !

Vi gick med dem en liten bit, men även att det andra stoet gick före så skulle min tillbaka till flocken, hon vägrade gå, jag backade henne en bra bit åt det håll vi skulle, fick henne att ta några steg framåt, berömde, och sedan vände vi hemåt igen! Fick henne att lyssna på mig, stanna när jag begärde det osv... Jag pysslade lite med henne, hon fick lite foder i hink, sedan släppte vi ut dem igen!
Jag provade att bli riktigt arg på henne när hon vägrade gå, bröt en gren o slog till henne ordentligt - men då blev reaktionen nästan ännu värre - känns som hon är uppstudsig - det jag är rädd för är att
hon får övertaget över mig :eek:

Jag provar några dagar till på detta viset, så får jag se om det blir bättre!? Jag kommer också ta hjälp av en tränare innan problemet blir ännu större!!!

Tänk på att ska du bestraffa en häst måste det komma i rätt ögonblick! Det gör det sällan om man själv är stressad/rädd eller arg!
Och man måste vara noga med belönande eftergiften. ..

Jag förstår att det är nästan omöjligt för dig om hon har fokus på något annat hela tiden. Men vad bra att du fick henne att lyssna på dig tillslut.
:banana:

Var glad över det framsteget och sedan ska du se att det blir bättre med träningen åtminstone fram till nästa brunshöjdpunkt om c:a 21 dar

:p

ja, jag får ju vara glad för de framsteg vi gör!

Jag känner att jag inte har fått hennes förtroende helt fullt ännu, så det krävs nog mkt övningar från marken... Detta löser sig inte på en vecka...TÅLAMOD, TÅLAMOD, TÅLAMOD!!!

Usch, sen kommer nästa brunst!!!

Jag ger henne magnesium för att dämpa brunsten, det funkade jättebra när jag hade henne uppstallad, nu på betet är det lite svårare att få i henne det, men jag får försöka!!!

Jag ger inte upp ännu...

I dag har jag förresten varit ute o gått med henne igen, då hade vi två andra hästar som gick före, hon ska ändå inte gå med utan ska helst tillbaka till flocken. Fick henne med lock o pock framåt 1 meter i taget, sedan stannar hon backar osv. Frågan är ska jag tålmodigt göra så här varje gång vi går , vänta ut henne, el ska jag säga ifrån ordentligt och försöka få henne o förstå att det är jag som bestämmer var vi ska gå!? Jag kan inte förstå att hon inte vill gå med när det är två av de andra hästarna som går före, bla det stoet som hon håller i hop med!!!???

Hon har inte ont någonstans? Hon springer glatt (med dig släpandes i grimskaftet) tillbaka mot hagen?

Om hon inte har ont tycker jag att du ska få henne att gå med dig. Gå litet längre bort sedan så ni kommer bort från hagmagneten. Om du ska bli arg eller försöka med lock och plock kan du bara svara på själv.

Klarar du av henne om hon hetsar upp sig? Tycker du själv att det är rimligt vad du gör med henne?

Är du inte säker på att du klarar henne om hon blir arg- ta det lugnt så du inte gör illa dig och tänk på att du är smartare än henne- men inte starkare!!!

Lycka till!!!

Hej. Gör roliga saker med ditt sto så hon blir motiverad. ställ dej tio meter från hagen och låte henne beta till exempel och öka sedan avståndet. Dra inte och slit inte för som sagt så vinner inte du en dragkamp ;) Utan lirka istället. var taktisk och låt henne aldrig få dej sur eller otålig eller rädd (lättare sagt än gjort men det går.

Släppte mitt sto i flock för en knapp månad sedan och till en början var hon så tjurig och tråkig att ha att göra med så jag ville inte se henne. Men gradvis har jag lyckats ge henne motivation att lämna flocken tillsammans med mej, eftersom jag är hennes ledare. Det är viktigt att du är den självklara ledaren. ( Jag tycker det lättaste sättet att visa att man är ledaren är att tvinga hästen att gå bakom en när man leder den. stanna när man själv stannar och alltid ska hästen befinna sig bakom. Själv härmar jag en häst där min arm får verka som halsen, jag slår ur med armen utan att nudda hästen för att visa att om går du om mig så "biter" jag. Efter 3-4 hot med armen lyder de flesta hästar snällt och går lugnt och fint bakom en.)

Slösa på berömmet (inte för mycket såklart men så hon märker hur duktig hon är, när hon gör rätt). Och viktigast av allt är nog att du själv har roligt, annars kommer hon aldrig att ha det! Så anta inte för stora utmaningar om du inte är redo. Bästa motivationen är glädje.

Hoppas det hjälpte... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Hej o tack för era svar!

De senaste dagarna har jag inte kunnat få hjälp av ngn annan, så då har jag själv varit där, lockat på henne tills hon kommit ( jag är lite intressantare nu så hon kommer själv fram till mig när jag ropar...)
Jag har grejat lite med henne, masserat, plockat fästingar mm, hon njuter i fulla drag. Men när jag försöker leda fram henne så följer hon motvilligt med fram till utgången ( hon stannar 10 grr på vägen) börjar ofta springa runt mig i en cirkel så jag inte riktigt vet var jag har henne ( detta händer ofta när de andra hästarna kommer för långt bort el om de börjar stimma) Jag har inte gett med mig utan fått henne att stå helt stilla, berömt henne, sedan släppt henne igen!
Känner helt enkelt att jag inte vågar ta ut henne själv, dels för att en del av de andra hästarna är så bösiga och vill med ut och dels för att jag känner mig osäker! Men jag har bett om hjälp av en tjej som jag brukar träna för, som jag har stort förtroende för, hon ska komma upp i helgen så att vi tillsammans kan ta ut henne och hitta en lösning hur jag ska jobba vidare för att få henne med mig!

Men det är mkt tankar som dyker upp när det är så här, funderar över om vi verkligen passar ihop - hon är kanske för tuff för mig!?
Samtidigt kan jag ju inte glömma hur härlig hon kan vara och den där magkänslan jag fick när vi hade varit o tittat på henne första gången!!!??? :confused:

Hej!

Måste ju tala om att vi gjort framsteg!

Fick hjälp av en jätteduktig tjej, men det var den "hårda" vägen som gäller, då menar jag inte att vi spöat el på ngt annat vis tagit till våld.
Utan visat vägen, detta med kedja, longerlina o ett spö i handen.
Visat henne att jag måste ha en "zon" där jag går och där får inte hon springa in, springa på mig osv... Det var lite diskussioner först, men räckte att hon blev tillrättavisad ett par ggr - sedan var hon med på noterna. Idag har jag gått med henne själv - en liten diskussion i början - sedan gick det hur bra som helst. När vi var klara verkade hon minst lika nöjd som jag!

Jag vet att det fortf är mycket kvar att jobba på men äntligen har vi tillsammans tagit ett steg i rätt riktning!!! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama