Hur gör jag nu? Piaff och Levad

Belethien

Trådstartare
Jag behöver lite funderingar och råd från AR folket på buke!

Jag arbetar på att en dag piaffera med min ponny dam, vi har kommit till en punkt då vi får till halva steg och tramp men ibland blir samligen så pass kraftig att det slutar med en klockren levad på stället (ingen stegring utan hon sätter bakdelen kraftigt under sig och lyfter framdelen i ca. 45 grader, välvd rygg)- hur gör jag för att skilja på dessa två rörelser? Använder röstkommando?
Hur gör man när man tränar in levad? För min dam så har tramp och levad suttit ganska hand i hand och hon gör levader ibland när hon egentligen ska trampa.
Senare har jag tänkt att befästa levad men jag vill inte att hon ska blanda ihop rörelserna- har ni några tips på hur jag ska tänka?

Sv: Hur gör jag nu? Piaff och Levad

Välkommen till klubben! :D

Jag är inte AR, men jag kankse kan ge min alternativa tanke ändå?

Jag tror det kanske kan vara jobbigare att piaffa än att rent av sätta sig i levade en stund. För när hästen satt sig, och sen ställt sig igen slutar personen be om mer. Alltså blir det belönat att sätta sig än att trava.

Jag tycker själva ingången är viktig, att gå genom skolskritten och sätta takten. Jag använder ljud, ett litet klick med tungan i takt med frambenen för traven/trampet. För galoppen smackar jag "smack-smack", och han vet skillnaden (så länge har inte får hjärnsläpp). När jag övar tramp ser jag till att be om mer om han sätter sig, inte sluta. När han förstått att det inte är levaden jag är ute efter provar han nåt annat, tex ett galoppanslag eller skutteliskutt... Det kan vara mycket frustrerande för honom när jag hela tiden ber om mer och aldrig ger mig. Tillslut kommer trampet (tillbaka) och då kan han kännas lite spänd men glad för att jag gav mig ju tillslut. Jag släpper då helt på "trycket" och ger massa beröm och visar att det var just det jag ville ha, han får gå fram i skritt på lång tygel. Jag tycker för övrigt det är skitsvårt att få till ett bra tramp mot piaffen. Jag klarar det inte, men min tränare klarar det, så jag vet att han kan om jag gör rätt.

Jag tror att det blir svårare att skilja på alla olika rörelser om de lärs in samtidigt. Bättre är nog att separera rörelserna och lämna levaden tills momentet innan (tramp/piaff) sitter. Jag tror det underlättar träningen. :)

Självklart är du välkommen med dina tankar!! Blir bara glad :D

Det du beskriver är så som jag gör! Jag börjar med halva steg, klickar i takt med tungan och touchar försiktigt med spöet antingen brevid henne (i luften) eller försiktigt petandes på låret om jag vill ha lite mera samling. Hon trampar men ibland sätter hon bakdelen under sig så gravt att det blir en levad (eftersom hon inte vet vart hon ska ta vägen så går hon uppåt). Jag driver fram henne i det fallet och då brukar det bli tramp åter igen.
Men det jag undrar är hur jag, senare när jag befäst tramp, kan lära henne levad "på kommando" s a s utan att det påverkar trampet negativt (dvs att hon blandar ihop tramp och levad och det blir pannkaka av allt mitt arbete)?
Hur skiljer man på utbildningen och hjälperna mellan tramp respektive levad?

Jag vet inte - men jag kan tänka mig ... Jag kan inte säga mig vara nån expert, men jag har ju funderat lite kring vad det är jag gör när han sätter sig, för att försöka komma på hur jag ska undvika det.

Jag tycker det känns på min häst, som att om jag inte sätter takten tydligt (det kan jag ju göra med klick, men även i handen - kramningar i tränset, eller box i stången) inte heller släpper min tonus i kroppen utan förtsätter att be om mer så kommer det (att han sätter sig). Han vinklar för mycket helt enkelt. Jag blir lite för statisk. Sen är det en balansfråga oxå, hur jag sitter över hästen beroende på hur han befinner sig under mig, hur jag "parerar" min kropp emot hans kropp. Ibland om jag flyttar över vikten något bakåt, begär mer vinkling än jag tänkt och lixom tar med mig honom ner i levaden så sätter han sig. Men ibland kan det även komma ifrån att vinkla fram axlarna och då kommer framdelen upp. Allt beror på hur han är under mig sas.

Fast jag VET ju inte, jag bara funderar kring min ridning och drar slutsatser. :) Jag hoppas någon med mer erfarenhet kommer och ger svar.

Som jag förstår det är det ingen egentligen Hjälp som sådan som ger levaden, det är en balansfråga, en känsla.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar! Jag bävar bara inför det, har inte världens bästa fingertoppskänsla. :p Just nu är det svårt för damen att skilja på de två olika rörelserna eftersom jag driver på så pass mycket bak och det gör jag delvis för att vara övertydlig för henne och delvis för att vara övertydlig för mig själv. Jag måste öva ett antal gånger innan jag får en känsla för vart någonstans trampet slutar och levaden börjar.

Om jag ändå vore en naturtalang som vissa andra :D

Är det någon mer som har några tankar?? Allting mottages tacksamt!

En annan sak jag kom på inatt, att jag kanske skulle säga. Se till att trampet helatiden går lite framåt, så att du inte stoppar upp för mycket. Det kan leda till att hästen kan börja tänka bakåt, och då blir det sitt. Jobba inte för långa sekvenser med tramp, utan 4 steg skolskritt och lite tramp och sen skoskritt igen. osv. Så att ni helatiden rör er framåt sas.

Kämpa på! Det får vi alla göra :laugh:

Jag behöver lite funderingar och råd från AR folket på buke!

Jag arbetar på att en dag piaffera med min ponny dam, vi har kommit till en punkt då vi får till halva steg och tramp men ibland blir samligen så pass kraftig att det slutar med en klockren levad på stället (ingen stegring utan hon sätter bakdelen kraftigt under sig och lyfter framdelen i ca. 45 grader, välvd rygg)- hur gör jag för att skilja på dessa två rörelser? Använder röstkommando?
Hur gör man när man tränar in levad? För min dam så har tramp och levad suttit ganska hand i hand och hon gör levader ibland när hon egentligen ska trampa.
Senare har jag tänkt att befästa levad men jag vill inte att hon ska blanda ihop rörelserna- har ni några tips på hur jag ska tänka?

Jag har en häst som i trampet också kan bli jämfota men mer hamnar i ngn form av terre-a-terre istället =) Detta uppstår när jag är otydlig med takten och min "styrning" av bakbenen. Då tar hon saken i egna händer (bakfötter..) och försöker förutse vad jag vill att hon ska göra (dessutom tycker både hon och jag att terre-a-terren är rätt rolig att leka med, så jag har väl inte alltid avbrutit detta..).

Jag skulle gå tillbaka (?) till att jobba med vänster respektive höger piaff. Alltså trampa med hästen i en böjning så att innerbak är det som gör det största jobbet. Kanske förstärka takten med spöpet.

Lycka till!

Om det blir så har du brustit i grunden. Jag har lärt mig en del av de här spanjorerna, de är rätt bra på hästutbildning.
Innan man börjar med samlande rörelser så måste man lära hästen att GÅ framåt med STORA långa kliv. All rädsla för att hästen ska råka trampa sig på frambenen med bakbenen måste vara borta. Dvs att hästen måste lära sig VÅGA röra sig framåt, dvs ha FULL kontroll på sina ben. Har den inte lärt sig det så blir det så här.
Det gör man från marken innan man börjar rida på den.
Börja om och lär hästen kliva på, dvs den ska ha full bjudning och framåttänk..
Och, inte att förglömma. Innan man börjar trampa bakbenen så ska man låra den trampa med frambenen (spansk skritt). Det kan låta konstigt men det ligger mkt sunt förnuft bakom det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama