Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

biffen

Trådstartare
Som sagt, jag sålde en sadel på öppet köp.
Sadeln löstes ut, provades men passade inte, detta den 8 feb.
Vi bestämmer då att hon ska skicka sadeln till mig när hennes pengar har nått mig (tar ca 10 dagar med bussgods) så att jag ska kunna lösa ut sadeln tillbaka.

Jag mejlar henne den 17:e februari att pengarna har kommit o att jag väntar på sadeln. Inget händer.
Skickar sms, ingen reaktion. Jag ringer den 18:e o hon talar om att hon haft mycket att göra etc. Ok sa jag o sadeln skulle hon skicka inom de närmaste dagarna.

Har än idag inte fått någon sadel. Skickade ett mejl förra veckan att om jag inte fått sadeln inom en vecka (idag då) så ansåg jag den öppna köpet tiden förbrukad o hon fick stå sitt kast o sälja sadeln själv om hon inte ska behålla den. Har inte fått reaktion på detta mejl. (Vi hade tät mejlkontakt innan köpet så då funkade den kommunikationen mycket bra.)

Så nu står jag här, har fått betalt för sadeln så det är ju grönt, men det känns ändå inte riktigt som att pengarna är mina än.

Törs jag börja leta en annan sadel? Hur skulle du göra?
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

Ge henne ett slutdatum, om hon inte har skickat tillbaka sadeln innan dess så är pengarna dina.
Du har inte hennes telefonnummer? ibland är ju det mer effektivt än mail.
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

öppet köp är väl en vecka enl konsument köps lagen '?
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

biffen skrev:
Som sagt, jag sålde en sadel på öppet köp.
Sadeln löstes ut, provades men passade inte, detta den 8 feb.
Vi bestämmer då att hon ska skicka sadeln till mig när hennes pengar har nått mig (tar ca 10 dagar med bussgods) så att jag ska kunna lösa ut sadeln tillbaka.

Jag mejlar henne den 17:e februari att pengarna har kommit o att jag väntar på sadeln. Inget händer.
Skickar sms, ingen reaktion. Jag ringer den 18:e o hon talar om att hon haft mycket att göra etc. Ok sa jag o sadeln skulle hon skicka inom de närmaste dagarna.

Har än idag inte fått någon sadel. Skickade ett mejl förra veckan att om jag inte fått sadeln inom en vecka (idag då) så ansåg jag den öppna köpet tiden förbrukad o hon fick stå sitt kast o sälja sadeln själv om hon inte ska behålla den. Har inte fått reaktion på detta mejl. (Vi hade tät mejlkontakt innan köpet så då funkade den kommunikationen mycket bra.)

Så nu står jag här, har fått betalt för sadeln så det är ju grönt, men det känns ändå inte riktigt som att pengarna är mina än.

Törs jag börja leta en annan sadel? Hur skulle du göra?

Köparen bor möjligtvis inte i Köping? Det där beteendet låter bekant...
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

Den är ju det har jag för mig, så egentligen är väl köpet klappat o klart. Men jag är ju snäll o har väntat, men hur länge ska man göra det? Hon hade ju sett mitt första mejl när jag ringde dagen efter men ignorerat det, liksom mitt sms. Jag tror inte jag blir klokare av att ringa för då får jag bara besked om att sadeln ska skickas imorgon eller nåt, o sen dyker den inte upp....
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

Jag tycker att det ligger i hennes intresse att se till så sadelns skickas tillbaka så hon får sina pengar. Du har ändå kontaktat henne flera gånger, jag tycker nog att hon har förbrukat sina chanser.
Fast jag hade säkert också varit tveksam om jag hade varit i din situation. Det skulle vara så typiskt om sadeln dök upp dagen efter du handlat upp pengarna. Du kanske kan ringa henne och tala om att tiden har gått ut så du är säker på att hon fattat det.
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

Efter så många försök hade jag ringt henne och meddelat att köpet nu räknas som genomfört. Tips till en annan gång är att på kvittot skriva senat datum för retur så är det klart sedan. Tycker du varit alldeles ovannigt snäll!!!!! Härligt att det fortfarande finns sådana människor:bow:
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

eftersom det borde ligga i hennes intresse att få tillbaka pengarna tycker jag att du kan kontakta henne och ge henne ett absolut sista datum för återlämnande av sadeln, och har du inte fått sadeln då anser du köpet som genomfört och behåller pengarna med gott samvete.
 
Sv: Hur göra? Sålt sadel på öppet köp

Tycker absolut att du kan meddela att öppet köp-tiden är utgången!
Man kan ju inte fortsätta att ha en sadel ,så länge det passar!
Du vet ju inte hur mkt hon använder den under tiden!
Jag har gjort så de gånger köparen begärt öppet köp att jag satt ett slutdatum,oftast 2-3dagar efter att sadeln är utlöst.
Har bett köparen att maila kollinumret på sadeln,då den är inlämnad,så att jag kan se att den är på gång tillbaks!
Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 557
Senast: Lhas
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 300
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag passade på att köpa två telefoner när det var black friday hos min operatör (den som förr hade ett får i sin reklam) Vi behöver nya...
Svar
12
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp