Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Magnum

Trådstartare
Ja, hur gör ni som har mycket protein i ert hö iår? Alt hög kvot?
Får ni det att funka som ni vill, eller byter ni ut nån del till halm tex eller nåt annat?
Ger ni nåt speciellt kraftfoder med lägre proteinvärden/höga MJvärden ex?

Vårt hö har smrp på 75 g/kg foder och MJ 8,7. (kvot alltså 8,5)
Har räknat ut att min häst får stå på 9 kg hö,det räcker.
Men jag vill ju ge lite kraftfoder, nån dl i krubban på morron o kväll bara.
Kan man ge det utöver? eller ska man minska nåt kilo på höt för att kunna ge kraftfoder(onödigt eg..).
Har funderat på havre(ingår i stallhyran) eller krafft ponny (med lååga proteinvärden)
Halmen duger som strö men vill inte ge det som foder i den bemärkelsen att byta ut, inte heller kan jag ha ett annat hö än detta..
Hur som helst så får han hur jag än gör ca 250 g protein över sitt behov per dag och hamnar på en kvot runt 8-8,5.
Men sånt ska vara ok därför att det kommer från grovfodret?

(perfekt i hull och normalfödd häst, blir dock gallig av för mycket protein, vill därför försöka hålla proteinet nere så gott det går!)
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

äter din häst något av ströhalmen tror du?isf kan du kanske ge minimibehovet av grovfoder iom att du erbjuder annat tugg och ändå får hästen i sig all näring den behöver..
dock brukar proteinöverskott från grovfoder inte vara något problem..

krafft ponny är en bra idé tycker jag :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Ger man tre kilo på kvällen äter han lite av halmen, ger man fyra kilo låter han bli.
Han äter ju halm "om han måste", men helst inte alltså..

Ger jag tre kilo, vilket blir totalt åtta på ett dygn, måste jag ge kraftfoder för att komma upp i MJ-behovet. tex 1 kilo krafft ponny.(kvot runt 7 har jag för mej)
Proteinet blir ju lite lägre då förstås, men ändå klart över sitt behov.
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

men det låter juh ganska bra ändå.. hur pass mycket väger hästen? är 8 kg hö tillräckligt när det gäller TS behovet för hästen?
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

ca 400 kg väger han. (152 cm, normalbyggd, MKT välmusklad)
Har funderat och tror att 8.5 kg blir bra och sen krafft ponny för att komma upp i MJ.

-------------------------------------------------------
Det där med proteintillskott har vi iaf inte problem med här i trakterna, systers höanalys visade 69 smrp/kg foder och 8,2 MJ..
Grannbönderna har lika bra värden dom..
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

400 kg bara? polarens normala c-ponny på 136 cm vägde 350 kg..

prova att mäta med måttband runt bröstkorgen och över manken så kan jag kolla med en formel hur mycket hästen väger ungefär..

och jag tro att 8 kg kan vara en ganska låg giva för din häst..
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

ca 400 kg väger han. (152 cm, normalbyggd, MKT välmusklad)
Har funderat och tror att 8.5 kg blir bra och sen krafft ponny för att komma upp i MJ.

..

Låt hästen äta så mkt hö den vill så kanske du slipper ge ngt kraftfoder. Det har ingen betydelse om höet ger ett proteinöverskott. Proteinet i gräset i början av sommaren överträffade dina proteinvärden med råge. Och då övervägde du väl inte att spä ut proteinet med halm eller kPonny? HH
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Låt hästen äta så mkt hö den vill så kanske du slipper ge ngt kraftfoder.

Om du läser mina inlägg så ser du att jag från början tänkte ge nio kg hö, vilket gör att han Inte behöver kraftfoder alls, vilket är både bäst, smidigast och billigast.
Men eftersom han blir upprörd om han inte får kraftfoder i krubban morron och kväll som den andra hästen så vill jag även ge lite kraft.

Frågan var eg om jag ska ge nio kg hö och utöver det ge några dl kraftfoder och

därefter funderade jag på om jag skulle dra ner höt till 8 kg( ev halm) och kraftfodra upp till MJbehovet och därför få ner proteinet lite.
Men du har rätt i att betet hade högre kvot och mer protein än vad som vi har i vårt hö nu.
Det är något jag inte tänkt på.. Så alt ett låter ju def bättre!
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

*skrattar lite*

Jag sitter med en analys här där smrp är 122 gr/kg foder, energi 9,3... Det ger en kvot på 13. Det ser ut ungefär som förrförra året, då var smrp på 113 och energin något lägre vilket gav en kvot på 13 då också...

Ville också ge lite krubbskrammel och skivade morötter till något mål, sedan blev det betfor till ett annat. Men bara lite, för att det skulle vara något i krubban.
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

400 kg bara? polarens normala c-ponny på 136 cm vägde 350 kg..

prova att mäta med måttband runt bröstkorgen och över manken så kan jag kolla med en formel hur mycket hästen väger ungefär..

och jag tro att 8 kg kan vara en ganska låg giva för din häst..

Jag har nu mätt (igen) enligt:
mätband 415 kg
formel 419 kg
annan formel, också den runt 420 kg(mindes inte riktigt längdmåttet exakt, men resultatet blev ju ändå densamma)
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Det är ungefär vad jag skulle rekommendera (förutom att jag är för lat med morötterna). Om det bara är för att de ska få något samtidigt som de andra hästarna (antar att det är problemet) så fungerar ju betfor bra (eftersom det sällan blir några större mängder).

David
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Vi kvinnor vill gärna fixa & dona, så skiva morötter är ju som gjutet för oss (jepp, jag lagar sällan mat hemma :D)
 
Sv: Hur gör ni som har höga proteinvärden? Hög kvot?

Äh.. skiva och skiva.. Räcker väl att bryta dom på mitten? :D
Jag är inte så mkt för finliret. Samma med min egen sallad, orkar inte göra fina små bitar utan river bladen lite grovt bara.. :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 580
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns nåt samband mellan högt innehåll av smrp, i förhållande till MJ, och sockerinnehållet? Ska beställa foder men där är ingen...
Svar
12
· Visningar
980
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp