Hur gör ni med sto som förlorat sitt föl

sarapara

Trådstartare
Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite halm över. Vi har anmält till ammajouren. Men hur gör vi med stoet? Hon är precis full med mjölk. När kan man börja sätta igång henne? Ska man låta henne vila hela sommaren ändå? Dela gärna med er av erfarenheter.
 
Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite halm över. Vi har anmält till ammajouren. Men hur gör vi med stoet? Hon är precis full med mjölk. När kan man börja sätta igång henne? Ska man låta henne vila hela sommaren ändå? Dela gärna med er av erfarenheter.
Har inget svar men vill ändå skicka en kram. Så tråkigt för er :(
 
Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite halm över. Vi har anmält till ammajouren. Men hur gör vi med stoet? Hon är precis full med mjölk. När kan man börja sätta igång henne? Ska man låta henne vila hela sommaren ändå? Dela gärna med er av erfarenheter.

Först - vad ledsamt - jag beklagar verkligen.

Till att börja med - låt fölungen ligga kvar tills stoet tappar intresset för den. Brukar ta någon/några dagar.

Om stoet får ett ammaföl så skulle jag vänta med att sätta igång precis på samma sätt som om hennes egen fölunge levt.

Om hon inte får något ammaföl skulle jag nog försöka sätta igång om ett par veckor
 
Så tråkigt att höra. Jag hade tänkt som vid avvänjning, strypa kraftfoder och se till att hon rör sig ordentligt så hon inte får juverinflammation.
 
För några veckor sedan förlorade ett av mina ston sin fölunge när den var knappt två dygn gammal. Fölungen fick ligga kvar i boxen i ca ett dygn, sen tog vi ut stoet. Mitt råd är att inte ta bort fölungen när stoet är i boxen, utan ta stoet ifrån boxen där fölungen ligger. Det är stoet som skall lämna fölet, inte tvärtom. Råmjölken hade vi redan tagit reda på, men sedan rörde vi inte juvret, utan höll bara koll på det. Vi tog bort allt kraftfoder och drog ner på grovfodret. Hon sinade snabbt och hon är igång och rids sedan drygt en vecka tillbaka.
 
Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite halm över. Vi har anmält till ammajouren. Men hur gör vi med stoet? Hon är precis full med mjölk. När kan man börja sätta igång henne? Ska man låta henne vila hela sommaren ändå? Dela gärna med er av erfarenheter.

Vi gick promenader med henne och lät henne gå i sommarhagen där de rör på sig hela tiden. Höll koll på juvrena så det inte blev mjölkstockning mm. Hon fick vila riktigt länge innan hon fick komma igång något då fölet vid fölningen var felvänt och satt fast så vi fick dra ur det.
 
Beklagar verkligen det som hänt. :-( Jag har mjölkat ur råmjölken och sen mjölkat mindre och mindre under ett par dagar. Jag har ardenner och dom har mjölkat något enormt så jag har inte tordats sluta helt. Ett sto har haft ammaföl.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 365
Senast: Badger
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 973
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp