hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

L

lantlolla2

Har två tonåringar (döttrar) som gärna vill sov över hos kompisar då ofta killkompisar... Dom poängterar att de bara är kompisar och inget annat. Jag litar på tjejerna men min sambo deras far litar aldrig någon sin på dom, det som är mest konstigt är att dom HAR Aldrig gjort något dom inte får utan alltid frågat och accepterat ett nej.

Nu när dom vill göra saker så får dom inte, jag vill gärna att dom får en chans eftersom dom aldrig gjort något dom inte får. Men min sambo säger helt och fullt ifrån.
Det har börjat att dom hotar med att flytta hemmifrån och säger att pappa är du i huvet. Jag kan till vissdel förstå dom. Men att prata med sambon är som att prata med en vägg. det går bara inte han blir hettokig och säger att vi inte begriper deras bästa.

Vill och så tillägga att han säger att han inte vet vlika det är el deras föräldrar, och det "kanske" bewror på att han aldrig skjutsar el hämtar dom hos kompisar och om han hämtar så sitter han kvar i bilen tills dom kommer ut.

Finns det fler som har det så här så ge mig råd hur jag ska lösa det på bästa sätt.

Jag älskar mina barn och vill deras bästa men att låsa in dom skapar nog än värre problem. Snälla hjälp mig.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Tonårsdöttrar säger du, hur gamla är de då?

Kan de inte bjuda hem sina kompisar först så ni bägge får träffa dem?

Sedan *host host* Jag löd alltid mina föräldrar.. trodde de.. Jag höll tider och så men inte gjorde jag det jag sa att jag skulle göra :angel: nu efteråt så var jag rätt våghalsig och det är ren tur att jaginte råkade illa ut.

När det gäller barn så tycker jag att man ska försöka ligga steget före dvs barnen ska vet att man håller koll på dem och det man låtit dem göra får de göra men under ansvaret att de håller vad de lovar.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Det låter lite blåögt att de bara skulle spela schack på nätterna. Men du känner väl dina barn bäst. Fast å andra sidan, vad hjälper det att förbjuda dem? Se till att de är skyddade bara. Förresten hur tonåriga är de, 13 eller 19 typ?
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Hur gammla är de och varför vill de sova över? Bor Ni på landet? De här kompisarna........Vet Ni villka de är? Klasskompisar? Känner Ni till deras föräldrar? (man behöver ju känna dem, men väl veta vilka de där)
Jag tycker att åldern på ungarna spelar roll.
Sen får du börja ta tag i din man. Min pappa lät lik honom. Han började vaka som en hök över mig och det värsta var att han var ovillig att lära känna mina kompisar. Han var otrevligt och sur de gånger de kom hem till oss, vilket resulterade i att jag tyckte det var pinsammt och ville inte att de skulle komma. (vi var både tjejer och killar)
Sen ska du vara brutal och fråga rätt ut varför han vill neka era flickor att utforska sex. För det är det han är rädd för. Det kommer ju att ske, det vill ju han ochså och tyvärr kan inte han få vara med och bestämma när eller med vem det ska vara med.
Har man som förälder gjort ett gott förarbete med sina barn (det gäller givetvis ochså pojkar) genom att informera om relationer (jag inbillar mig att man inte behöver berätta så ingående om hur livet startar.......) så brukar ungarna ta ansvar för det.
Tror du han skulle vara lika svår om Ni hade pojkar?
gulan
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Får mig att minnas när min lillasyster var i yngre tonåren, och började göra allt det där jag också gjort. Hon var alltid hemma i tid, till våra föräldrars glädje. Tills pappa en gång frågade henne till frukost, varför hon hade en pall i rabatten utanför fönstret?? :D:D

Kloka pappa tyckte det trots allt var rätt kul.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Från 15 år ärman byxmyndig & då anser jag inte man kan hindra dem från att sova över hos killar.
Jag anser att man som förälder inte har rätt att sätta käppar i deras sexliv bara för att de är minderåriga, just pga att de har åldern inne.
Man kan förmoda att de har ett sånt liv i den åldern iaf, & inte förvänta sig att de ska vara oskulder tills de gifter sig(som pappor verkar tycka är bäst).
Beroende på hur gamla de är tycker jag pappan borde följa med på en kurs i sex & samlevnad istället.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Vill bara inflika att oavsett hur gamla de är är det ju antagligen att de ska ha sex deras far är rädd för.

Och det lär fungera idag precis som det gjorde på min tid (är tjugo+) - det man kan göra på natten kan man lika gärna göra på dan! Vill de ha sex har de redan haft det. På eftermiddagen efter skolan medan huset/lgh är tom när föräldrarna är på arbetet duger alldeless utmärkt åt de flesta.

Lycka till med dina bekymmer, och hoppas ni kommer tillrätta med bråken hemma, är aldrig roligt.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Från 15 år ärman byxmyndig & då anser jag inte man kan hindra dem från att sova över hos killar.
Det anser jag att man kan. (hindra dem att sova över hos killar/tjejer) Jag vill veta vem den andre är och gärna känna till föräldrarna. Jag skulle idag inte tillåta mina barn sova hos kompisar jag inte känner till. Och om jag träffat barnen och inte deras föräldrar så ringer jag och pratar med dem eller åker dit.
Jag anser att man som förälder inte har rätt att sätta käppar i deras sexliv bara för att de är minderåriga, just pga att de har åldern inne.
Rätt och rätt. Nog tycker jag att man har ett föräldraansvar även här. Jag skulle göra allt för att hindra mina barn från att umgås med "vänner" som ev. missbrukar alkohol, knark eller i övrigt verkar i kretsar som verkar kriminellt. Om mina barn har kompisar jag träffat och känner till, vet vilka de är och så så skulle jag nog tillåta att de sov över. Eller sov här.
Man kan förmoda att de har ett sånt liv i den åldern iaf, & inte förvänta sig att de ska vara oskulder tills de gifter sig(som pappor verkar tycka är bäst).
Ja pappor verkar ha svårt för detta när det gäller deras döttrar. då har de inte höga tankar om sitt egna kön........
Beroende på hur gamla de är tycker jag pappan borde följa med på en kurs i sex & samlevnad istället
Ja eller söka sig till någon pappagrupp där man diskuterar detta och hur man som pappa ska förhålla sig. Hjälpa och stödja sina barn.
gulan
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Tycker det är dåligt stil av pappan att på förhand döma ut dina döttrar som bovar eller vad jag ska kalla det. Jag hade blivit jättearg om det hade varit min pappa. Fattar han inte att fångar vill ut och fria vill förbli det?
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Hur gammla är de och varför vill de sova över? Bor Ni på landet? De här kompisarna........Vet Ni villka de är? Klasskompisar? Känner Ni till deras föräldrar? (man behöver ju känna dem, men väl veta vilka de där)
Jag tycker att åldern på ungarna spelar roll.
Sen får du börja ta tag i din man. Min pappa lät lik honom. Han började vaka som en hök över mig och det värsta var att han var ovillig att lära känna mina kompisar. Han var otrevligt och sur de gånger de kom hem till oss, vilket resulterade i att jag tyckte det var pinsammt och ville inte att de skulle komma. (vi var både tjejer och killar)
Sen ska du vara brutal och fråga rätt ut varför han vill neka era flickor att utforska sex. För det är det han är rädd för. Det kommer ju att ske, det vill ju han ochså och tyvärr kan inte han få vara med och bestämma när eller med vem det ska vara med.
Har man som förälder gjort ett gott förarbete med sina barn (det gäller givetvis ochså pojkar) genom att informera om relationer (jag inbillar mig att man inte behöver berätta så ingående om hur livet startar.......) så brukar ungarna ta ansvar för det.
Tror du han skulle vara lika svår om Ni hade pojkar?
gulan

Måste säga att det är precis så min sambo är när de tar hem kompisar så kan han skälla ut döttrarna för något som de gjort för etthalvår sedan ,när jag frågade varför han gjorde så, så fick jag till svar att Lika bra att visa vem det är som bestämmer. Det resulterade i att dom inte längre vill ta hem kompisar vilket jag förstår.

Jag har väldigt bra kontakt med tjejerna ( 14 & 15 år) och dom anförtror sig om allt till mig. Jag "känner" och så deras kompisar som jag träffar ute på samhället och även dom anförtror sig åt mig .

Vi bor på landet och det är alltid jag som får skutsa och hämta det gäller även kompisar då detas föräldrar inet har bil el jobbar skift. Men nu när bensinen börjar bli så jä##a dyr så måste man tänka sig för.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Tycker det är dåligt stil av pappan att på förhand döma ut dina döttrar som bovar eller vad jag ska kalla det. Jag hade blivit jättearg om det hade varit min pappa. Fattar han inte att fångar vill ut och fria vill förbli det?

Jag har försökt att prata med honom om detta men det verkar inte gå in!!!

Tjejerna gör uppror mot honom, men inte mot mig.

Tjejerna är mkt duktiga idrottare och tränar flitigt, och det tycker han räcker.

Men jag tycker att det är viktigt att de träffar andra utanför idrottandet, det kan ju hända att de skadar sig och då inte har några kompisar kvar.

Jag tycker att det är viktigt att ha kompisar för "alla" mina kompisar har försvunnit så därför är det skönt att ha er här på buke att diskutera med. De kompisar jag har kvar har inga barn och kan därför inte sätta sig in i min situation.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Tonårsdöttrar säger du, hur gamla är de då?

Kan de inte bjuda hem sina kompisar först så ni bägge får träffa dem?

Sedan *host host* Jag löd alltid mina föräldrar.. trodde de.. Jag höll tider och så men inte gjorde jag det jag sa att jag skulle göra :angel: nu efteråt så var jag rätt våghalsig och det är ren tur att jaginte råkade illa ut.

När det gäller barn så tycker jag att man ska försöka ligga steget före dvs barnen ska vet att man håller koll på dem och det man låtit dem göra får de göra men under ansvaret att de håller vad de lovar.

Dom är 14 & 15. Visst bjuder dom hem sina kompisar men pappan är inte intresserad av att träffa dom, det finns dom som varit här både fyra, fem gånger och när vi sedan nämner dom så -Dom har jag aldrig träffat. ( Konstigt han har ju gömt sig i garaget el vid datorn under tiden dom har varit här.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Dom är 14 & 15. Visst bjuder dom hem sina kompisar men pappan är inte intresserad av att träffa dom, det finns dom som varit här både fyra, fem gånger och när vi sedan nämner dom så -Dom har jag aldrig träffat. ( Konstigt han har ju gömt sig i garaget el vid datorn under tiden dom har varit här.

Ursäkta men din man låter som en riktig gris.. Skulle min man ha den attityden till våra barn och deras vänner så skulle han få ett kock stryk.
Ja inte bokstavligt men han skulle få veta att han lever....

Är han inte intresserad av flickornas vänner, hämta och lämna etc så har han inget att säga till om vad det gäller kompisarna och ev översovande heller.

Vår 15-åriga dotter hade fem kompisar (killar och tjejjer, 15-17 år) som sov här natten till idag. Vi känner en av killarna sedan förut, resten har vi bara hört talas om under en litet längre period. Naturligtvis fick föräldrar som oroade sig ringa och kolla läget.
Superfina ungdomar som jag gärna ser på besök igen. Rädda om varandra. Killarna valde att sova i ett rum och flickorna sov med mig i vårt sovrum.
Dagens ungdomar är upplysta och faktiskt mycket mer förståndiga än vad man själv var känns det som.

Jag tror du kan lita på dina tonårsflickor.

mvh Eva
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Sen när kom knark & olämpligt sällskap in i bilden?
Det jag menar är normala relationer till killar & normala saker man gör i den åldern, tex sover över med allt vad det innebär.
Att man sedan vill veta hos vem de sover över är en annan sak, men inte hindra en tonåring från ngt som är livets normala gång.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

kl Ok, en är 14 & en 15.kan bli svårt att sätta en gräns mellan döttrarna då de är så pass jämnåriga.
Jag tror att det som händer det händer, man kan inte hindra folk från att göra vissa saker så om pappan vill hindra vissa aktiviteter i samband med övernattningarna så måste han bevaka dem dygnet runt ändå.

Att man förstorar upp sånt som att sova över gör verkligen att tonåringar blir ännu trotsigare & mer nyfikna & angelägna.
Förresten har man diskuterat att minska byxmyndighetsåldern men en 14 åring som har en relation med en 15 åring är inte direkt olagligt, det är en ganska jämn ålderskillnad & byxmyndighetsåldern är trots allt till för att skydda yngre människor från att utnyttjas av äldre.
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Jag känner igen situationen, fast för min del var det mamma som hindrade mig (Försökte hindra mig), och pappa som mer tyckte att det mesta var ok.

För min del så har jag alltid haft betydligt fler killkompisar än tjejkompisar, och jag tycker inte om att jag ska särbehandlas bara för att jag är född tjej.

Jag blev vansinnig när jag inte fick sova hos killkompisar, som var just - kompisar. För min del så trotsade, sa att jag sov hos tjejkompisar, fastän jag egentligen sov hos killkompisar.

Jag hade inte sex för det. Eller jo, jag hade sex med en kille. Och vi var tillsammans då, och var sen ett par i över 1år efter det.

Om ungarna vill ha sex, så har dom det iaf. Det är bättre på att satsa på god sexualupplysning, och betona vikten av att dom endast ska ha sex om dom vill, och att det alltid är okej att säga nej, hur kåt killen än är. Känns det inte bra så ska man inte ha sex. Och det tror jag är en viktigare punkt, än huruvida dom får sova hos killar eller ej. Dvs att uppfostra dom till kloka självständiga tjejer.

Hur det slutade?

Mamma och pappa skiljde sig, och jag bodde i princip hela tiden hos min kille. Kom och gick som jag ville.

Än idag är mamma riktigt jobbig, och jag har tagit avstånd från henne. Efter jag gjort slut med mitt ex, så träffade jag en ny kille strax innan jag skulle fylla 17. Han var 23år.

Nu är jag 18 (fyller 19), och han 25. Och trots att mamma hade starka åsikter, så är vi fortfarande tillsammans efter 1½år.

Men jag tror inte att jag hade klarat det så bra, om jag inte haft pappa vid min sida. Pappa ringer fortfarande mamma ibland, för att säga åt henne att sköta sitt och låta mig sköta mig själv.

Jag måste säga att det är verkligen pappas förtjänst att jag blivit en så stark och självständig individ. :bow:

Jag älskar min pappa, för att han alltid stod upp för mig - och fortfarande gör. :love::love:
 
Sv: hur gör ni med era tonårsdöttrar.....

Den äldsta dotter har alltid haft många killkompisar jag tror att hon gick iåk 6 innan hon var emd en tjejkompis. Så att det känns som om jag kan lita påhenne, den yngsta har alltid haft många tjej o killkompisar och jag litar även på henne.

deras pappa tycker att det är ok att deras kompisaar sover över här men pga hans attityd så tycker tjejerna att det är pinsamt, när pappa kommer in och tror att han är "ball" när han drukit sina öl och lyssnar på musik som hantycker är kanonbra som ungdomar i dag tycker är pest. JAg kan gå in och kolla hur dom har det om dom vill ha n¨åge fika el så och det är helt ok, brukar ofta bli kvar då dom har en del frågor och funderingar krung livet i största allmänhet.

Jag förstår dom att dom inte vill ha kompisar här , men jag kan inte få min sambo att förstå varför.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 598
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Otherside
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 892
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp