Hur gör man övergången till bete?

Z

Zambezi

I vilken takt ska man minska på fodret så att hästarna kan äta bara gräs när de får komma över till sommarhagen?
Jag kan ju inte idag veta när jag kan släppa dem där, och gräset i vinterhagen är ju rätt kort och tunnt, så de kan ju inte klara sig utan hö så länge de går där.

Och ska jag ta ut hästarna på grönare och bättre gräs en stund då och då för att vänja dem vid det?

Och hur gör jag med ett sto med föl? Minskar jag i samma takt till henne, så att alla hästar klarar sig på bara gräs när jag byter till sommarhagen?

Ööööh ...??? Hur GÖR man? :confused:
Hur känsligt är det egentligen om man ger tex 7 kg hö ena dagen och sedan nästa dag släpper dem på bete och inte ger något?
Tar ni bort all kraft först och sedan minskar på höt till noll, eller behåller man kraften fram tills betet?

Tusen frågor! :o
Berätta hur ni gör!
 
personligen så brukar jag börja att beta min häst bara ca 10 min om dagen och sen höja hela tiden.. han får ju inte så mkt kraftfoder så vi brukar bara halvera efter ett par veckor och sen ta bort det helt.. sen ca 1 vecka innan sjävla betet så får de gå i hagen ett par timmar istället för lunchen..
 
Man drar ner på kraftfodert men inte på höet i samma utsträckning.
Ger mina hö o halm på betet i början, detta för tarmflorans skull. Samt fodrar även med kraftfoder på betet, men inte samma mängd som vintertid.
Tycker inte det är sunt att bara släppa ut hästarna på bete om de går från en full foderstat o inget bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 848
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp