Hur gör man nu? Långt

milian

Trådstartare
En häst lämnas till person A ( feb 08) som ska prova hästen en tid för ev köp eller leasing, ägare och person A har haft affärer ihop sen tidigare och det har inte varit några problem.

A bor väldigt långt ifrån och beställer transport som hämtar hästen ganska omg eftersom det gick så fort så bestämms att avtal mm ska skickas mellan parterna. Papper skickas till person A som ej skickar dessa tillbaka person A hör av sig regelbundet, skickar bilder på hästen osv och eftersom hästen är ung och ej ska starta på ett tag så bekymrar sig inte ägaren så mycket om det utan litar helt på A.Helt plötsligt så hör inte person A av sig och det går inte att nå denne via telefon under en längre tid.

Ägare lyckas att hitta uppstallningsplatsen där hästen står och kommer överens med stallägare peron B att hästen ska tillbaka hem,Transport beställes men då vägrar helt plötsligt B att låta hästen åka utan vill att ägaren ska betala honom en större summa pengar för att hästen ska få hämtas,ägaren får ej tag i A så h*n vet inte om uppstallning för hästen är betald eller inte och person B har heller inte kontaktat ägare tidigare och talat om att det inte har betalats för hästen.
Ägaren har tom erbjudit sig att betala ca hälften av foderkostnader eftersom både h*n och B blivit "lurade" B går inte med på detta utan vill ta hästen som betalning. Person A har haft sina hästar tidigare uppstallade hos B så det verkar som att dom känner varandra ganska väl.
Varken A eller B går nu inte att nå, hur gör man nu finns det nån möjlighet för Ägaren att kunna få tillbaka hästen?
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Möjlighet finns ju, men det är krångligt och kräver lite arbete. Det är omöjligt att bara åka dit och hämta hästen, den står på annans anläggning.

Jag hade börjat med att vidtala polis på orten där hästen står uppstallad, och hört vad DE vill ha för underlag för att hjäpa till att hämta hästen.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Polis är kontaktad men dom anser att det är civilrättsligt så dom gör inget, Ä har även varit i kontakt med KFM om särskild handräckning, så dom papperna är nog på G men det är inte säkert att dom kan hjälpa till.

Ägaren har fösökt att nå uppstallaren men det verkar inte som att h*n är villig att lösa det.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Då blir det nog svårt, det är väl tingsrätten som gäller låter det som (om inte KFM kan hjälpa till).

Frågan är ju om retentionsrätten verkligen gäller när den som ingått avtalet inte har rätt att lämna hästen i pant? Eftersom den som har skulden till uppstallningsstället inte är hästägare menar jag.

Vad säger jurist?
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Juristen säger att retentionsrätten inte gäller i detta fallet, det lustiga är att stallägaren inte hört av sig, via stc går det att få alla uppgifter på ägaren osv

Ägaren har fått blanketter för särskild handräckning fyller h*n i dom själv eller ska man lämna dom till en jurist för hjälp?
Jag kollade på dom papperna och det såg inte så avancerat ut men det kanske måste vara helt rätt skrivet i termer osv?
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Det är nog inte svårare än att man fyller i dem själv. Å andra sidan kan det vara vits att blanda in juristen om man tror det ska bli långdraget.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Ägaren har nu fått underättelse från kfm att stallägaren bestrider ägarens yrkande.
Stallägaren skriver att h*n har rätt till hästen genom retentionsrätten är det nån som har koll på vad som gäller?
Det jag kan hitta är att stallägaren måste ha fått i uppdrag att uppstalla hästen osv ..
Ägaren har inte lämnat hästen till stallägaren är h*n ändå ansvarig?
Stallägaren har heller inte tillställt ägaren några räkningar ang hästen så h*n har ej varit medveten om att det skulle vara några obetalda hyror ang hästen.

Är det nån som har liknande erfarenhet från sånt här så vore det intressant att höra.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Inget att komma med men gud så sjukt!

Kan inte ägaren bara åka och hämta hästen?

Ring polisen och fråga vad som händer om ägaren bara hämtar hästen.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

En liten fundering är ju att iom att det inte är hästägaren som ingått ett kontrakt med stallägaren, hur kan denna då vara skyldig att betala?

Hämta hästen...
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Att åka dit och hämta hästen utan medhåll från den som har hästen där, är ett brott. Om inte annat så intrång på annans egendom.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

En liten fundering är ju att iom att det inte är hästägaren som ingått ett kontrakt med stallägaren, hur kan denna då vara skyldig att betala?

Håller med, det låter superkonstigt. Hästägaren kan ju inte ha några skyldigheter mot stallägaren.
Att man ska kunna ta X:s egendom för att få tillbaks det som Y är skyldig tycker jag låter totalt kokoblänga (som mina barn skulle säga)
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Det är som sammet säger olaga intrång, vi får ser se hur det går i den här härvan kfm håller på med det och deras beslut ska bli mycket intressant att ta del av, ägaren har via kfm begärt handräckning för att kunna få hem hästen och beslut kommer i okt.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Men räknas inte hästen som stulen?
Om ägaren vill ha tillbaka hästen för att den osm har hästen nu inte betalat. om denna inte lämnar tillbaka hästen, så räknas den väll som stulen?
Jag tycker fortfarande ägaren ska ringa polisen i den kommunen och fråga vad som händer om denna åker ut och hämtar hästen...
Det kanske är så enkelt att det är helt ok?
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Polis är kontaktad dom gör inget då dom ansåg att det var civilrättsligt, tyvär.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Polis är kontaktad dom gör inget då dom ansåg att det var civilrättsligt, tyvär.

Men ägaren måste väl ändå få polisanmäla A och B om h*n vill? Det kan dom väl knappast hindra?
Det hade jag gjort och sedan gått vidare via lämpliga kanaler om det nu är via jusrist, kf.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Jo läste det. Men har ägaren frågat polisen vad som händer om han/hon bara åker och hämtar hästen? De måste ju fortfarande kunna säga om det är lagligt eller inte, även om det är civilrättsligt?

Kanske orkar de tom ringa och prata med stallägaren? Att farbror polisen ringer kanske är lite avskräckande?


Sedan tycker jag att detta är verkligen intressant. Om jag skulle komma och ta en häst av någon och stalla upp den hos mig, skulle detta innebära att ägaren själv inte fick hämta hästen för då kan jag anmäla denna? Bissart att lagen är formad så!
Jo jag vet att det är skillnad på att jag tar en häst och att fodervärden har en häst där. Men iom att ägaren sagt att den vill ha tillbaka hästen, så är det ju stöld om han/hon itne får tillbaka sin häst! Vansinne! Bodde jag i närheten skulle jag hämta hästen åt er...
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Jag tycker det låter oerhört kontigt att man skulle få utöva retentionsrätt för en fordran man har på tredje person.

En juristkontakt där de övergripande dragen redovisas kan nog vara på sin plats.
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Personligen sätter jag ett frågetecken bakom faktumet att stallägaren och personen som har hästen är vänner... Det är itne så att de "sammarbetar" och försöker lura ägaren?
 
Sv: Hur gör man nu? Långt

Håller med dig... Jag tycker något är skummt med stallägarens beteende...

Är det inte så att den som beställer tjänsten är den osm är skyldig att betala, och oavsett om tjänsten är gjord på någon annans egendom så är aldrig ägaren till egendommen skyldig att betala såvida det itne är han/hon somm begärt tjänsten?
Ex om din bilmekaniker utan att tillfråga dig gör något med din bil så behöver du inte betala den reparationen?
Kan ha fel här men har för mig att jag läst detta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 380
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 440
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 104
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp