Hur gick det här till? (Fri tillgång)

E

emindy

Förra året gick min pålla i princip på fri tillgång hela vintern. Efter foderstatsberäkning kom jag fram till att hon inte skulle ha något kraftfoder men hon fick krubbskrammel ändå eftersom "alla andra" fick.
Nu går stoet dräktigt på fri tillgång, men jag får ingen rätsida på tabellerna!
Enligt foderstatsprogrammen skall tanten ha 7kg hö och ett kilo kraftfoder, ungefär.
Men när jag anger hur mycket hö hon förmodligen egentligen proppar i sig, dvs 13-15kg, så får jag bara till svar att det inte går att göra en bra beräkning. Samma sak egentligen när jag kollar i böckerna och räknar själv.
Jag är inte ute efter fint uträknade foderstater nu, även om jag vet att ni är väldigt duktiga på sådant. Vad jag egentligen vill få fram är:
Hur är det meningen att en häst, som i grunden äter i princip enbart grovfoder, skall kunna klara sig på 7kg hö utan att få magsår?
Och varför går det inte att göra en vettig foderstat om man nu vill ge sin häst fri tillgång på grovfoder?

Tilläggas kan att hästrackaren är och har varit i fint hull, och jag vill gärna fortsätta på det viset. Det är ju därför jag brytt mig i att räkna övht!
 
Sv: Hur gick det här till? (Fri tillgång)

vad härligt att din häst funkar med fri tillgång!!!

Det går att göra en vettig foderstat med fri tillgång och om hästen inte rullar fram som en tunna och du har tillräckligt med hö att ge så skit i att du ligger dubbelt upp över tabellernea! Men, vad du kan göra ändå är att se till att din foderstat är i balans på så vis att din hästs protein och mineralbehov blir uppfyllda även om du har fri tillgång.
 
Sv: Hur gick det här till? (Fri tillgång)

Är det mineralkvoter och sånt "pill" som inte stämmer?

Det är inte så himla farligt om de inte stämmer till punkt och pricka om du bara ger hö, så länge alla behov täcks. Se till så att Ca/P-kvoten är över 1,2 bara. Om den blir högre än 1,8 ska inte spela någon roll eftersom det är stråfoder det handlar om.

Smrp/MJ-kvoten är ju viktig också förstås, och beroende på hur den ser ut NU, kanske du är tvungen att lägga till kraftfoder i slutet av dräktigheten?

Har du räknat i Optignägg?
Då är det bara att ta bort alla fixvärden i "näringsbehov och begränsningar". Jag brukar bara spara Ca/P-kvoten och minsta MJ och protein, sen kan programmet få skena över de värdena om det vill. Man ser ju i den färdiga uträkningen om det är vettiga värden om man har lite koll...
 
Sv: Hur gick det här till? (Fri tillgång)

tack för bra svar!
Så jag kan koncentrera mig på enbart Smrp/MJ-kvoten samt ca/p-kvoten?
Det känns som att proteinet är viktigast då hon är dräktig och därmed förbrukar en del.

Nog är det härligt när fri tillgång på grovfoder fungerar, men det var faktiskt nästan så jag ville gråta då jag såg hur mycket mat foderprogrammet tyckte att hon skulle ha. Vaddå magsår?

damen får lite kraftfoder nu eftersom jag inbillade mig att hon kanske fallit ur lite runt halsen, men jag får väl räkna lite bättre nu när jag fått lite lugnande besked.
 
Sv: Hur gick det här till? (Fri tillgång)

Utav alla de parametrar man bör ta hänsyn till när man komponerar en foderstat tycker jag att tillräcklig grovfodergiva kommer på 1sta, 2ndra och 3dje plats!

Sedan får man rätta till kvoterna så gott det går med hjälp av tillskottsfoder! En häst mår mycket sämre av att gå hungrig ett helt vinterhalvår än att ha någon näringsparameter lite 'off'. Tuggbehovet SKA tillfredsställas, anser jag!

Chansen att du får samma 'fel' på höet år efter år och har samma 'fel' i betet om somrarna är obefintlig. Det är över tid det är viktigt att inte en felbalans eller brist föreligger näringsmässigt. Hästens skelett kalkar inte ur från en dag till en annan! Musklerna ramlar inte av hästen för att protein/energikvoten ligger lite under 6! Men det tar inte många dagar på en snål grovfodergiva förrän man har en häst som mår dåligt!

Så jag tycker du gör helt rätt. Gå efter grovfodergivan och rätta sedan till de viktigaste kvoterna.
 
Sv: Hur gick det här till? (Fri tillgång)

Jag har också min på fri tillgång och räknar för att rätta till de fel som blir ändå. I slutändan så får hon ju mer än vad hon behöver av det mesta men det känns bättre så än att hon ska gå på "fel tabellvärden" eller hur jag ska uttrycka mig.

Enl tabellerna borde min ponny rulla fram i sitt eget fett men det gör hon inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 218
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp