@Nytant Handlade ofta från Hemglass som barn på 90-talet. Inte handlat sedan dess, dvs decennier sedan. Förrän plötsligt, för en månad sedan.
Det var en supervarm kväll, vi hade precis ätit middag på balkongen. Barn badade i poolen på innergården, alla var glada. Det var sommar. Sötsuget smög sig på.
Och så hördes den, plötsligt, som en blixt från klar himmel….Hemglass-melodin!! Och den var NÄRA!! Googlade snabbt fram en karta och såg att den var på en tvärgata till oss. Men den var på väg att köra därifrån

Kastade på mig tofflorna, drog med mig plånboken från handväskan, sprang ned för den hala marmortrappan, över övergångsstället, förbi uteserveringen och upp mot vägen där Hemglassbilen har sin hållplats. Chauffören hade precis börjat köra iväg, men jag sprang emot den, viftandes med plånboken i högsta hugg.
Han stannade! Puh

Okej, snabbt kolla på tavlan med menyn på baksidan. Vad ville jag ha? Vad köper folk? Vad är gott? Är det ens gott? Oj vad dyrt det är. Panik panik panik. Men så var den där, mitt i bild. NOSTALGILÅDAN!!! Med glassar från min barndom, glassar som jag alltså inte ätit på 20-25 år. Pralin, Daffy…och så glassbåtar, min frus favorit!
Jag pekade på bilden och sa - den ska jag ha!
Han räckte mig en låda. Den var stor, tung och kall. Jag betalade med kort, men swish hade gått bra det med.
Jag tog lådan, han hoppade in i lastbilen och for iväg.
Jag gick hemåt. Nöjd, glad och lite stolt?
Det fick så fort, vad hände?
Men, jag äntligen få lite svalkande efterrätt