hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

doglover

Trådstartare
Från försäkringskassan?
Jag har för närvarande Alfa-kassan men måste ju snart byta ut den eftersom jag inte kommer att kunna jobba. Har BF den 7 september vilket är om runt 2 månader. Jag vet att man kan ta ut 60 dagar innan beräknad födelse, vilket är om runt 2 veckor. Har läst igenom på deras hemsida men blev inte mycket smartare av den. Ska boka möte med en handläggare om det går.
Hur mycket får man ut i ersättning per månad? Vilket är det lägsta?
:confused::confused::confused:
Fattar ingenting och vill gärna bli smart snart :angel:
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

kan du inte få alfa kassa fram till Bf då??
Jag hade a-kassa till en vecka före Bf då jag började på mammapeng istället. Men det kanske andra regler vid alfa??
Vid a-kassa så fick jag samma pengar då som jag får nu som mammapeng.
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

min handläggare på arb.förm sa att jag måste stanna upp alfa ifall ja inte kan jobba så de är nog andra regler där. arbetsvillkor å studeranbde villkor är det där. då menar dom att man ska ha pluggat eller arbetat för att få det och att man måste kunna ta ett arbete när man blir erbjuden ett
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

Med a-kassa så måste man oxå ta ett jobb man blir erbjuden. Och hela tiden söka jobb.
På arb. förm. så visste dom att jag var gravid och sa inget om det.
Men det kanske är annorlunda nu med nya regeringen oxå. Dom ska ju tydligen vara hårdare på alla regler nu. Jag fick ju barn i feb i år och då hade dom inte kommit igång ordentligt ännu.
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

nä jag tror dom är hårdare med det nu. ändrade villkor/regler stod det nånting om. har ju haft det av och an sedan 2004
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

Men har du någon sjuklönegrundande inkomst hos försäkringskassan?
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

Anser du att du kan ta arbete så måste du väl ha all rätt i världen att stämpla a-kassa, det är ju inte förrän du nekar du kan tappa den.
Sen finns det väl knappast någon arbetsgivare som anställer dig men det är ju inte ditt problem.
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

Jag jobbade 78% och stämplade upp resten på Alfakassan fram till jag fick havandeskapspenning då mitt arbete inom hemtjänsten blev för tungt. Annars hade jag kunnat stämpla upp till heltid så länge jag jobbade.

Så det känns som att du borde kunna stämpla och söka jobb trots att du är gravid (sen är ju frågan om du får någon anställning:D).
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

ALLA a-kassor har samma regler. Alfakassan är enbart en a-kassa där ALLA får vara med i oavsett vad dom jobbar med. Man kan inte ha a-kassa och inte stå till arbetsmarknadens förfogande.
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

Hur mycket får man ut i ersättning per månad? Vilket är det lägsta?


Det jag läst mig till här samt på FK sida är: För att kunna få sjukpenningsgrundandeinkomst måste du haft jobb 240 dagar före bebisens ankomst. Annars får du lägst ersättningen villket tydligen är 180:-/dag.

Så har jag uppfattad det. Har jag fel så får någon rätta mig.
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

ok jag ska nog ta och ringa dom på måndag så får dom förklara för mig som för en 3-åring....:D:angel:
 
Sv: hur går det till med ersättningen man är berättigad till?

De där 180 kr är det sen skatt på också.

JAG får då ut 141 kr per dag, av de där 180 kr.

Tillägg till dig Mynta2, alltså ingen rättelse.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 662
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 007
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp