Hur gammal häst?

Alli112

Trådstartare
Hejsan jag är 15 år och ska skaffa min första häst, en stor häst.
Folk har sagt till mig att jag ska köpa en häst som är 7-8 år, jag undrar nu vad ni tycker? hur gammal ska den va? Jag vill ha en väldigt pigg häst som jag kan hoppa mycket med och kanske tävla lite med ibland.
 
Sv: Hur gammal häst?

Det är svårt att svara på utan att veta hur mycket du kan om hästar och hur säker du är på att rida och hur mycket hjälp du kommer att få. Fråga din ridlärare eller någon annan som känner dig. Be någon om hjälp att följa med och se på hästarna. Eller i alla fall när du har hittat en som du är intresserad av.

Det är inte helt enkelt att skafaf egen häst. Det är inte alls samma sak att ha ansvaret för en häst, vara den enda som rider den, rida ut i skogen kanske ensam dessutom osv. Även om privathästar ofta är mer välridna än ridskolehästar så kan man nog ändå uppfatta dem som svårridna om man bara är van vid ridskolehästar.

Jag har sett många som har skaffat en för svår häst som första häst. Då blir det inte roligt att ha egen häst.
 
Sv: Hur gammal häst?

Hejsan jag är 15 år och ska skaffa min första häst, en stor häst.
Folk har sagt till mig att jag ska köpa en häst som är 7-8 år, jag undrar nu vad ni tycker? hur gammal ska den va? Jag vill ha en väldigt pigg häst som jag kan hoppa mycket med och kanske tävla lite med ibland.

Titta inte på åldern utan på individen. Ålder har inget att göra med om hästen är pigg eller inte. Se till att skaffa en sund och frisk häst som är väl utbiladad.
 
Sv: Hur gammal häst?

jag är väldigt erfaren, enligt mig. Hjälpte till med en bråkig ganska ung häst på ridskolan. Ja jag har tänkt ta med tjejen som äger stallet så hon kan se OCH rida, nån som kan ställa ännu högre krav än mig på hästen.
 
Sv: Hur gammal häst?

jag är väldigt erfaren, enligt mig. Hjälpte till med en bråkig ganska ung häst på ridskolan. Ja jag har tänkt ta med tjejen som äger stallet så hon kan se OCH rida, nån som kan ställa ännu högre krav än mig på hästen.

Väldigt erfaren som 15-åring? Nej det är väl att ta i, men något erfaren kan man vara.
 
Sv: Hur gammal häst?

jag är väldigt erfaren, enligt mig. Hjälpte till med en bråkig ganska ung häst på ridskolan. Ja jag har tänkt ta med tjejen som äger stallet så hon kan se OCH rida, nån som kan ställa ännu högre krav än mig på hästen.
Man blir inte erfaren av att rida en "bråkig" häst. Det är en erfarenhet dock som är värd att ta vara på. Erfaren blir man först när man stött på många olika typer av hästar och kan se många problemlösningar på saker och ting. Bred kunskap nog att kunna anpassa ridstil efter hästen osv.
Men det är alltid bra att ta med en duktig person som kan ställa rätt frågor och se igenom säljaren litegrann så dom inte lurar på dig något som inte passar.
 
Sv: Hur gammal häst?

När jag var 12 år gammal köpte jag en 19 årig arab och inte trodde jag att han skulle bli 27 år gammal och tro mig, han var pigg och frisk fram tills han skadade sig i hagen och tyvärr drog på sig en senskada som inte ville läka. Han reds annars minst 5 dagar i veckan och var i TOPPKONDITION!

Köpte sedan som 16 åring ett 5 årigt halvblodssto och tro mig. Jag hade ett HELVETE de första åren med denna hästen. Hon var otroligt busig, omogen och svårriden. Jag trodde att jag var "mycket erfaren" men de orden har jag fått äta upp under mina år med denna hästen. :p

Mitt tips till dig är att köpa en väl utbildad häst i bra ålder. Vill du ut och träna och tävla i många år är kanske inte en allt för gammal häst aktuell för dig och med tanke på din ålder och att det är din "första egna häst" så rekommenderar jag ingen unghäst till dig. Jag tror att en häst mellan 10-15 år kan vara något för dig och då en häst som är väl utbildad och klar för de klasserna du tänkt tävla i.

Lycka till med hästköpet!
 
Sv: Hur gammal häst?

Okej du har rätt, blev lite konstig, men menar jag e erfaren för min ålder!
Tack för svar:)
 
Sv: Hur gammal häst?

Tack för svar, det vet jag jag vill INTE ha någon jobbig häst som är någon utmaning eftersom det är min första.
 
Sv: Hur gammal häst?

Det låter bra. Sedan är det nog viktigare med individen än med åldern. Men det är säkert bättre med en lite äldre häst än en unghäst.
 
Sv: Hur gammal häst?

Jag håller med alla som svarat att det beror på individen.

Har du haft ponny innan? Om inte är du helt orutinerad på egen häst. Även om du vill ha en "väldigt pigg" häst så tror jag att du bör söka efter en trygg och relativt lugn häst. I regel är privathästar "piggare" än ridskolehästar och det är också stor skillnad på hur en häst beter sig i ett ridhus med andra och ensam ute i skogen t ex.

Om du vill tävla så tycker jag att du ska köpa en häst som har rutin på det. Så du kan lära dig utan att behöva lära hästen också. Det finns absolut 7-8 åriga hästar som är välutbildade, trygga och har rutin på att tävla upp till "lagom" nivå. Men de är oftast dyrare än en äldre häst. Speciellt om den har "kapacitet" som det brukar heta i annonserna. Däremot har en äldre häst mer rutin och bör vara mer befäst i sina kunskaper, dvs det gör inte lika mycket om du inte gör allt precis rätt alltid. Det är heller inte säkert att du får behålla en 7-8 årig häst längre än en som är lite äldre, shit happens. En lite äldre häst som utbildats, ridits och tävlats och visat sig hålla kan vara en bättre investering än en yngre talang som matchats för hårt och för snabbt.

Drömmer du om högre klasser så skulle jag ändå råda dig att först satsa på en häst lagom för lättare (110-120/LA dressyr) klasser, som du kan ha roligt på/med.

Med "hoppa mycket" hoppas jag att du menar hoppa för tränare en gång i veckan.

(Btw du har väl en hästkunnig förälder/nära släkting som kan ta ansvaret?)
 
Sv: Hur gammal häst?

Min första ponny var nio år på pappret men utbildningsmässigt ungefär på samma stadie som en tre-fyraåring. Egentligen alldeles för ungt för ett barn på elva år, men det är lätt att vara efterklok. Ponny nummer två var femton år och rejält utbildad. Jag har haft henne i elva år till vintern, så det behöver inte betyda att hästen bara blir kvar några år för att man köper en äldre häst. Hon har lärt mig massor.
 
Sv: Hur gammal häst?

Eftersom du är 15 år och det är din första häst så ska du titta efter en läromästare som du kan ha roligt ihop med och som du kan lita på. En läromästare är en häst som gör rätt när du gör rätt och som inte håller på och bråkar runt allt och inget. Hade du varit min dotter så hade jag tittat på hästar som var minst 12 år och inte äldre än 16 år, ta och ge något år om man hittar hästen med stort H.
Då har hästen hunnit lära sig tillräckligt mycket för att kunna bli en bra läromästare. En häst som är runt 12 år som inte har varit sjuk eller skadad har också visat att den håller för ridning och det är ju en fördel så att den inte går sönder det första den gör. Det är ändå en stor risk för skador när en häst byter ryttare, miljö och hovslagare.

Mitt tips är att provrida hästen flera gånger i olika miljöer och i olika väderförhållanden också om det är möjligt. Endel hästar blir heltokiga när det blåser t.ex. och det är ju inte så kul om det är omöjligt att rida de dagarna som det blåser. Du ska också se till att få hämta hästen själv i hagen så du ser hur den beter sig där, rykta, ta hovarna och sadla och tränsa själv. Provlasta hästen, starta en klippmaskin intill den och stryk den mot hästen och allt annat runt omkring så att du får hem en schysst häst. Tänk också på att när du får hem hästen så måste den få tid på sig att acklimatisera sig. Första dagarna behöver den bara få gå i hagen och lära känna sina nya kompisar och bara få bli borstad och visiterad. I slutet av veckan kan du gå promenader med den och sedan kan du börja rida lite lugnt veckan därpå. Gör du det så har du igen det senare för då slipper du förhoppningsvis att få en häst som flippar ur för att den inte kan hantera flytten. Hästen kommer ju ändå att ändra sig i början eftersom de flesta hästar testar sin nya ryttare på ett eller annat sätt. Ibland kommer testningen omedelbart och ibland kommer det först efter 6-8 veckor. Då är det bara att se till att vara konsekvent som alltid när man hanterar hästar och rida ut stormen.

Lycka till med ditt hästletande :)
 
Sv: Hur gammal häst?

Tänk också på att när du får hem hästen så måste den få tid på sig att acklimatisera sig. Första dagarna behöver den bara få gå i hagen och lära känna sina nya kompisar och bara få bli borstad och visiterad. I slutet av veckan kan du gå promenader med den och sedan kan du börja rida lite lugnt veckan därpå. Gör du det så har du igen det senare för då slipper du förhoppningsvis att få en häst som flippar ur för att den inte kan hantera flytten.

Men det är väldigt individuellt. Vet flera som gjort så att dom låtit hästen ta det lugnt i början utan ridning och sen när dom ska börja rida har hästen otrolig mängd överskottsenergi vilket leder till problem.

Är hästen igång och tränad och har en bra kondition osv så är det bästa tycker jag att rida och hålla igång den från början. Sen behöver man inte utmana ödet och rida ut ensam eller liknande men motionera den lättare i manegen eller rida ut lugnare turer med andra tills man lärt känna den lite. Så att den inte samlar på sig onödig energi.

Detta iallafall ifall man köper en häst som är i bra kondition eller i såkallat tävlingskondition, det är väl en viss skillnad ifall man köper en häst som redan stått ett par år utan regelbunden ridning.

Men dom är ju individer och alla hästar samlar inte energi på det sättet pga att dom står men min erfarenhet är att hästar lättare accepterar och kommer in i nya miljöer ifall dom blir rastade så inte energin tar över.
 
Sv: Hur gammal häst?

Håller med de andra som har svarat att individens egenskaper är viktigare än åldern. Men generellt tycker jag att 7-8 år kanske är liiite i yngsta laget för en första stor häst. Många hästar är fortfarande rätt "ungdomliga" av sig i den åldern. Det bästa man kan skaffa sig är, som andra redan har sagt, en riktig läromästare. En sådan häst är välutbildad, gör rätt när man själv gör det, och är okomplicerad i alla sammanhang. Eftersom vill tävla bör den ha tävlingsrutin och ha visat att den klarar att prestera ok även i nya miljöer. Du bör kunna rida ut den utan att vara orolig för skenfärder, utbrott eller att den vägrar gå fram. Den bör vara lätt att lasta och åka lugnt i transporten. Den bör vara lätt att klippa och sko. Att ha häst är ju så mycket mer än själva ridningen, så det är inte värt att köpa världens finaste häst, om den inte fungerar i vardagshanteringen.

Själv köpte jag min ridlärares häst som förstahäst. Han hade under sitt 15-åriga liv varit både tävlingshäst i hoppning och periodvis fungerat som lektionshäst på ridskolan. Jag visste att han funkade för olika sorters ridning, att han hade en sund fysik och att han var förlåtande mot ryttarens misstag. Jag kunde inte ha gjort ett bättre köp. Trots många år i sadeln har jag aldrig lärt mig så mycket som under mitt första år med denna häst. Om du kan hitta en inte alltför gammal ridskolehäst som är frisk och sund och hyfsat välutbildad, så kan det vara ett toppenköp.
 
Sv: Hur gammal häst?

KL

Jag vet inte vad du har för budget men jag tror det är smartare att köpa en äldre, välutbildad häst än en yngre. Ska du ha en 7-8åring som är lika utbildad som en 15-16åring kostar de betydligt mer.

Jag tycker inte heller du ska välja bort de över 16 direkt för jag känner flera personer som köpt/fått låna hästar som varit 16-18 år och de har verkligen varit perfekta läromästare! de har alla gått att rida för fullt tills de var 21-22 år.
 
Sv: Hur gammal häst?

Eftersom du är 15 år och det är din första häst så ska du titta efter en läromästare som du kan ha roligt ihop med och som du kan lita på. En läromästare är en häst som gör rätt när du gör rätt och som inte håller på och bråkar runt allt och inget. Hade du varit min dotter så hade jag tittat på hästar som var minst 12 år och inte äldre än 16 år, ta och ge något år om man hittar hästen med stort H.
Då har hästen hunnit lära sig tillräckligt mycket för att kunna bli en bra läromästare. En häst som är runt 12 år som inte har varit sjuk eller skadad har också visat att den håller för ridning och det är ju en fördel så att den inte går sönder det första den gör. Det är ändå en stor risk för skador när en häst byter ryttare, miljö och hovslagare.

Mitt tips är att provrida hästen flera gånger i olika miljöer och i olika väderförhållanden också om det är möjligt. Endel hästar blir heltokiga när det blåser t.ex. och det är ju inte så kul om det är omöjligt att rida de dagarna som det blåser. Du ska också se till att få hämta hästen själv i hagen så du ser hur den beter sig där, rykta, ta hovarna och sadla och tränsa själv. Provlasta hästen, starta en klippmaskin intill den och stryk den mot hästen och allt annat runt omkring så att du får hem en schysst häst. Tänk också på att när du får hem hästen så måste den få tid på sig att acklimatisera sig. Första dagarna behöver den bara få gå i hagen och lära känna sina nya kompisar och bara få bli borstad och visiterad. I slutet av veckan kan du gå promenader med den och sedan kan du börja rida lite lugnt veckan därpå. Gör du det så har du igen det senare för då slipper du förhoppningsvis att få en häst som flippar ur för att den inte kan hantera flytten. Hästen kommer ju ändå att ändra sig i början eftersom de flesta hästar testar sin nya ryttare på ett eller annat sätt. Ibland kommer testningen omedelbart och ibland kommer det först efter 6-8 veckor. Då är det bara att se till att vara konsekvent som alltid när man hanterar hästar och rida ut stormen.

Lycka till med ditt hästletande :)

Tack för svar, ja nu har jag börjat kolla på hästar mellan 10-13 ist :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp