hur gammal får unghästen vara för att få tävla första gången?

G

Ghalandriel

Hur gammal får en unghäst tävla för första gången (det yngsta). Jag har en 3-åringt sto och undrar när får man hoppa-tävla den? Hittar inte det någonstans. Hur gammal får den vara i dressyr oxå?

Mvh Martina:rofl:

Sv: hur gammal får unghästen vara för att få tävla första gången?

4år är det tidigaste man får tävla

Ja, 4 år, man måste tänka på att hästar som bara är 3 förmodligen inte är färdigutvecklade och de måste få ta sin tid.

Har du verkligen läst TR där står det faktiskt klart och tydligt.

okey tack så mkt:rofl:
första gången så det är lite svårt nej jag har inte läst i TR vad för adress är det? :bow:

du kan jju alltid börja med att ta grönt kort så du vet vad man får och inte få rpå tävling.
utan de gröna kortet får du inte tävla.

:bump: :bump: :bump: ja sommaren är snart här ... visserligen mulet i dag men...

ta dig nåt gott att dricka & gå ut och koppla av en stund ... kan ej vara hälsosamt att vara så på hugget;)

Som FT-ryttare säger så kan du börja med ta GröntKort hos din ridklubb, DÅ kanske en klarnar en del för dig, iom du tar kortet så tycker jag att du ska passa på att skaffa TR som står för tävlingsreglementet vilket du kommer att behöva.

... men du har rätt ... ett tips till skaparen är oxå att kontakta en tränare & få tips den vägen..

att ha en treåring kräver endel ... det är inte bara att
"-tjohej ... ut och tävla!!!" man har ett stort ansvar då det för det första är ett liv man ansvarar för och som treåring är den knappast "färdig vare sig fys. eller mentalt"..

4 år måste hästen vara. Min pålle är 4 och tävlad en hel del..

jag menade inte alls att vara på hugget.
tänkte bara att de kunde vara bra för henneo veta att man måste ha grönt kort där man även får reda på vad TR är och hur gammal hästen är för o få tävla.

här är de finfint väder;) :cool:

Ja, det enda man får "tävla" med en treåring är ju treårstesten och championatet. Sen får man inte tävla hur högt som helst med unghästar äldre än tre heller.. En fyraåring tex får max gå 1.00m hoppning och L:B dressyr.

okey tack! håller redan på att skaffa kortet nu o har frågat min tränare o hon trodde att det var 4 år som man fick tävla på:D :) tack för alla bra svar!:rofl:

Jag har en 5åring som jag gjorde första starten med för 2 veckor sen!så ha inte bråttom

:D :D så skönt för dig:smirk: .. här har det varit regn hela dagen:smirk:

333 skrev:
att ha en treåring kräver endel ... det är inte bara att
"-tjohej ... ut och tävla!!!" man har ett stort ansvar då det för det första är ett liv man ansvarar för och som treåring är den knappast "färdig vare sig fys. eller mentalt"..
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Kan inte mer än hålla med. Blev chockad över frågan. 3 åringar ska släppas på bete hela sommaren är min filosofi, dom måste få tänka och växa i lugn och ro. Känns dom okej i vår kan man börja fundera på saken...

4 år är det tidigaste man får tävla på storhäst. och då är det max 1 meter på tävlingar ,

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka