Hur gammal är ungen?

kryptisk

Trådstartare
Har tagit på mig en övergiven kattunge som grannen hittat. Jag är osäker på hur gammal den kan vara, och vad jag borde mata den med. Vill inte göra fel. Den vägde strax över 300 gram när vi fick den i fredags kväll, igår vägde den 448 gram. Den var rätt medtagen i helgen men igår lekte den korta stunder och när den är vaken ser den pigg ut på ögonen.

Köpte mjölkersättning i lördags som vi har gett med pipett. Den ”tuttar” inte på nappflaskan vi köpte samtidigt. Nu har den börjat lapa lite från tallrik, samt äter lite blötmat. Vi har matat ca var tredje timme dygnet runt. 😴 Den tvättar sig inte mer än lite på framtassarna nån gång efter maten. Bajset är beiget och löst, men inte rinnande. Ögonen är inte blåa längre, och det är väl det som gör att jag tror den är äldre än vad vikten antyder. Den är hemskt mager, stackarn. Jag tänker att jag kanske ger mat för yngre ungar än vad den här kissen egentligen är, och borde ge nåt annat? Någon som har några råd att ge?

Här är lilla pyret😊

Bifogade filer

• 4DC48DD5-84B7-4677-AC66-77814657BC1C.webp
    4DC48DD5-84B7-4677-AC66-77814657BC1C.webp
    328,8 KB · Visningar: 98
Jag skulle köra med fuktig handduk vid rumpan för att få bort bajset. Testa även att köpa en tandborste att borsta med, så gör en bekant med små kattungar hon föder upp. Borstar massor över hela kroppen på kattungen med kanska bestämda korta drag likt mammakatt, hjälper dem med matsmältning och blodcirkulation och massa annat. Supersöt :love:

Om kattungen är i normalt hull skulle jag säga 4-5 veckor. Om den är mager är den äldre. Kanske närmare 7 veckor. Den har börjat skifta ögonfärg också vilket tyder på att den kanske är lite äldre än 4-5 veckor. Den är nog alla gånger redo att börja äta lite fast föda iaf.

Har tagit på mig en övergiven kattunge som grannen hittat. Jag är osäker på hur gammal den kan vara, och vad jag borde mata den med. Vill inte göra fel. Den vägde strax över 300 gram när vi fick den i fredags kväll, igår vägde den 448 gram. Den var rätt medtagen i helgen men igår lekte den korta stunder och när den är vaken ser den pigg ut på ögonen.

Köpte mjölkersättning i lördags som vi har gett med pipett. Den ”tuttar” inte på nappflaskan vi köpte samtidigt. Nu har den börjat lapa lite från tallrik, samt äter lite blötmat. Vi har matat ca var tredje timme dygnet runt. 😴 Den tvättar sig inte mer än lite på framtassarna nån gång efter maten. Bajset är beiget och löst, men inte rinnande. Ögonen är inte blåa längre, och det är väl det som gör att jag tror den är äldre än vad vikten antyder. Den är hemskt mager, stackarn. Jag tänker att jag kanske ger mat för yngre ungar än vad den här kissen egentligen är, och borde ge nåt annat? Någon som har några råd att ge?

Här är lilla pyret😊
Det är väldigt svårt att åldersbestämma magra kattungar. Har de svultit länge påverkar det ju tillväxten. Jag skulle prova att blanda ut blöt kattungemat i ersättningen så det blir som en lite tjockare välling i konsistensen och ha koll så att hen får i sig tillräckligt, dvs. orkar äta tillräckligt. Ge det gärna ljummet. Det är inte fel även om hen skulle vara lite äldre och är lätt att få i sig. Om hen har svultit länge så behöver hen ersättningen ett tag till för att få i sig tillräckligt med näring. Jag gissar också på närmare sju veckor men som sagt, det är svårt att veta.
Tvättningen får du sköta med en fuktad handduk.

Tur för lilla kissen att du finns <3

Tack snälla för alla råd! Ville bara uppdatera med att hon ökat bra i vikt och numera leker mer än hon sover. Känns det som iaf😁 Som maken sa i helgen - ”Nu känns hon inte längre som ett lik när man lyfter upp henne.”. Nu har hon bäbismage❤️ och håller värmen själv. Så nu känns det som att hon kommer klara sig iaf.

Hon kom till oss med osannolik timing förresten! Hon kom på kvällen samma dag som vi avlivat vår 12 år gamla katt som var sjuk i cancer. Jag hade precis suttit i stallet och bölat för mig själv, när grannen kom förbi med henne. Jag tror att det har hjälpt min snart femåriga dotter mycket. Ja, hela familjen såklart. Sorgen är ju där ändå, men vem blir inte glad av att se en liten kattunge leka?❤️
D5B6E3AA-397A-4CD0-9E70-814573FA1E91.webp

Tack snälla för alla råd! Ville bara uppdatera med att hon ökat bra i vikt och numera leker mer än hon sover. Känns det som iaf😁 Som maken sa i helgen - ”Nu känns hon inte längre som ett lik när man lyfter upp henne.”. Nu har hon bäbismage❤️ och håller värmen själv. Så nu känns det som att hon kommer klara sig iaf.

Hon kom till oss med osannolik timing förresten! Hon kom på kvällen samma dag som vi avlivat vår 12 år gamla katt som var sjuk i cancer. Jag hade precis suttit i stallet och bölat för mig själv, när grannen kom förbi med henne. Jag tror att det har hjälpt min snart femåriga dotter mycket. Ja, hela familjen såklart. Sorgen är ju där ändå, men vem blir inte glad av att se en liten kattunge leka?❤️Visa bifogad fil 21019

Härligt att läsa! Vilken insats ni gör. Har ni avmaskat henne? Annars bör ni göra det så snart som möjligt :)

Liknande trådar

Katthälsa Vår 2,5-åriga kastrerade hankatt var inne för sin årliga rakning till vet (långhårig huskatt som lätt får tovor) härom dagen. När de...
Svar
7
· Visningar
1 744
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Hur gammal skulle ni tippa den här kattungen vara? *Den kan klättra och har full koll på det här med klor in-klor ut *Den har blå...
Svar
11
· Visningar
7 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka