Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Fyller 18 nu i höst, så det är 11 år sedan jag började på ridskola. Hade inget större hästintresse som liten, men en dag satt jag på fritids och målade hästar, och när jag kom hem sa jag till mamma och pappa "antingen vill jag ha en egen häst eller så vill jag börja på ridskola", och sa i princip inget annat på flera dagar. Tjat lönar sig (ibland)! Sedan dess har jag ridit på ridskola, hyrt häst över vissa somrar, men intresset svalnade under högstadiet.. Dock blev jag medryttare på världens goaste lilla gris i vintras och det har verkligen fått fart på engagemanget igen!
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 23 år och har hängt på buke sen 03. Dock hade jag en annan avändare då och efter något år av en så kallad "bukepaus" så fick jag skapa en ny, då jag inte mindes hur anv uppgifterna var..

Jag har alltid gillat hästar. Vi har haft några på landet och jag har varit på sommarirdläger från 5 års ålder. Då var det shettisarna som gällde. Sen har det blivit ridskola, medryttarhästar och även häst på foder. Nu är jag lite på jakt efter en ny, men känner inte att jag har speciellt bråttom med det. Väntar på drömhästen dyker upp, hehe.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Är 22.

Firar väl 16 år med ridning, 13 år med egen häst och 9 år på bukefalos i år tror jag
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 41 och har hållt på med hästar så länge jag kan minnas. Jag började på ridskolan när jag var åtta men hängde innan dess hos alla grannar som hade häst. Jag lärde mig att hålla mig kvar genom att "släpa" en motvillig islandshäst till andra sidan av hagen, klättra upp på stenmuren och snabbt hoppa upp och sedan var det full fart tillbaka till grinden. Totalt livsfarligt eftersom jag var fyra år och utan vare sig hjälm, vett eller tillsyn av någon vuxen.
Jag har alltid älskat att hålla på med hästar och har förutom ett uppehåll på några år när barnen var små på olika sätt, både jobbmässigt och privat, hållt på med andras hästar fram tills jag var 33 och äntligen fick möjligheten att köpa egen häst. Idag har jag två korsningsponnyer här hemma.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

24 år gammal, med 18 av dessa spenderade i stall. Jag var livrädd för hästar från början, det var min kära mor som tyckte att flickebarnet borde rida eftersom hon själv inte hade möjlighet att göra det när hon var liten. Spenderade typ hela första terminen på ridskolan i ren skräck innan jag började slappna av kring hästarna, och nu kan jag inte tänka mig ett liv utan dem!
Har rört mig i fler stall än jag kan minnas, jobbat på ridskola i fyra år och äger nu min första egna häst sen 2,5 år tillbaka :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Nu är jag nyfiken på hur gamla ni är som hänger här på buke?
Finns det kanske någon i min egen ålder? (17 år)

Hur många års hästerfarenhet har ni och hur kommer det sig att ni från första början fick upp ögonen för hästar? :)

Jag är 27 och började rida på ridskola när jag var 8.
När jag var 13 blev jag och min lillasyster fodervärdar på en ridtravare, ett år senare lämnade vi tillbaka foderhästen och köpte en bruksnordsvensk. Vi har under tiden med nordsvensken även haft en islandshäst/welshponny och en annan ridtravare. Vi har haft turen att bo på en f.d bondgård så vi har haft möjlighet att ha stall på gården, samt en pappa som är uppvuxen med hästar och som ställt upp i vått och torrt :love:

I januari i år lämnade vi ut nordsvensken på foder då syrran inte alls är hästintresserad längre (har inte varit på många år) och jag inte har varken tid eller råd att ha häst, ser inte heller att jag kommer att ha möjlighet till det på ett bra tag. Nordisen är närmare 20 år gammal så förhoppningen är att hon får stanna hos familjen som har henne så länge hon finns kvar.

För närvarande har jag släppt det mesta med "hästeriet" även om jag ibland rider någon lektion på ridskola, dock inget regelbundet. Jag är och kommer alltid att vara en hästtjej, men just nu ligger hästintresset till största delen i dvala till förmån för hundintresset :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 19.
Första gången jag red jag var 2 år. Sen så ville jag alltid rida på ponnyridning och inte bara en gång utan jag ställde mig i kö om och om igen när det var gratis. Kostade det fick jag rida max 2 gånger för mamma. När jag var 6 år fick jag äntligen börja på ridskola och sen dess har jag alltid ridit :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 40 år. Enligt min mamma började jag tjata om hästar redan vid 2 års ålder. Började på ridskola när jag var 6 år. När jag var 11 flyttade vi äntligen till gården (som pappa redan brukat några år) och jag och mellansystern fick en ponny tillsammans. Sen dess har jag hållt till i stallet kan man väl säga, bara hästarna som har bytts ut :)

Första uppfödningen föddes 1991, världens finaste efter National Zenith xx - Castello, tävlade honom några år innan han såldes som läromästare. Ett tag köpte och sålde jag lite "bortglömda hästar", jätteroligt och jag lärde mig massor utav det, det var riktigt roligt och ibland saknar jag det. Ett tag höll jag bara på med avel och red inte alls. Men tyckte det var dyrt och krångligt och svårt att få igen pengarna man lagt så lade ner det.

Nu har jag en häst jag rider, en ponny till barnen och ett dräktigt sto vars föl jag antagligen kommer att sälja. Vi får se, men jag räknar absolut inte med någon förtjänst utan gör det bara för att det är roligt. Har även gjort lite halvtappra försök att sälja av hästarna och vara hästlös, men av någon anledning klarar jag inte av det.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

*kl*

Jag är 32. Började på ridskola när jag var åtta efter mkt tjat. Fick första hästen när jag var 14, efter mer tjat. Har haft häst ända sen dess. Gick hästgymnasium och jobbade kort som hästskötare.

Med mina två connemaror:)
935762_10200652603309407_98875589_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Gnägg Testar då jag är nygammal medlem. Så presentation och lite frågor 💖🦄 Snabb presentation: Fru, mamma, matte och författare. Tre hästar...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 389
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
953
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp