Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 17 år och jag började rida när jag var 6 år på ridskolan. Min kusin red och då ville jag också rida. Tror att det tog flera år innan jag verkligen gillade hästar och ridning, nu har jag svårt att tänka mig ett liv utan det!

Hade ett uppehåll på 1 1/2 år för att fokusera mer på skolan och det var ett av de sämsta beslut jag någonsin har tagit! Jag saknade verkligen det och tappade all energi för att jag bara gjorde skolarbete hela tiden :banghead:
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 25 år gammal och började på ridskola när jag var 6 år. Fick min första egna häst när jag var 11 år och sen dess har jag hållit på. Min mamma delar mitt hästintresse så har varit ganska naturlig del i familjen.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 40 år.
Är uppväxt på bondgård.
När jag var riktigt liten, gick det en gammal travmärr och betade bland korna. Den fick syrran och jag åka på, redan sedan jag var 1½ år gammal. En höll hästen, en höll ungen och så skrittades det en kort stund på gräsmattan.
När jag var fem, fick vi en shettis att dela på.
När jag läste på universitetet och sedan under första jobbet, sammanlagt lite drygt sju år, hade jag ingen egen häst men jag var medryttare på ett fint halvblod under ett par års tid.
Därefter har jag åter haft egen häst sedan år 2000 så det är väl sammanlagt 30 års hästerfarenhet om jag bara räknar sedan vi fick shettisen.

Mina föräldrar har aldrig varit hästintresserade.
Ridskola har jag gått en eller två terminer när jag var sex år gammal.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 24 år.

Fick min första häst när jag var 5 år, en oinriden shettis. Jag och hon lärde oss otroligt mycket tillsammans med hjälp av min hästvana mamma. Red kanske 2 terminer på ridskola när jag var 6 år men sen var det egen häst som gällde bara. När jag växt ur min shettis fick jag en welsh som jag red in själv och gick några westernclinics med och när jag växt ur henne tog jag över mammas islänning (hon fick sluta rida pga wiplashskada). Red in honom själv och gick mycket kurser för att lära mig tölten mm. Vi lärde oss allt tillsammans och tävlade ett par tävlingar per år i typ 10 år. Köpte mig en islandsunghingst som jag ridit in och tränat själv och han är nu 6 år och vi gjorde vår debut på tävlingsbanan i våras. Fick ta bort min gamla islänning för drygt 1 år sen så har nu köpt mig en 1 årig islandshingst som jag ska rida in och träna själv om planerna går som jag vill :)

Syrran hade ett Haflingersto innan jag köpte min unghäst (som nu är 6 år) och jag red även henne en del, men hon var främst syrrans häst.

Så 19 års häst- och ridvana har jag och har aldrig haft något uppehåll om man inte räknar med de 6 månader jag inte vågade/fick rida när jag var gravid, gjorde massa annat med hästarna istället :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 50 år och har mina första ridminnen som 4-5-åring då min morfar hade arbetshäst. När jag var 6 år så följde jag med en kompis till traktens "hästhandlare" - där man fick rida för 3:50 per 30 min, eller en timme för 5 kr. Har ridit sedan dess - cyklade själv som 6-åring 5 km till hästhandlaren och höll till i stallet varje helg. Man gjorde allt för att få pyssla med hästarna :D

Tyvärr hade inte mina föräldrar råd med ridskola, utan andra har lärt mig och jag har ridit andras hästar tills jag blev 28 år och då började på ridskola för att lära mig rida på "riktigt". Köpte egen häst när jag var 35 - och håller fortarande på och försöker lära mig rida "på riktigt" ;)

Numera har jag stall hemma och där bor det ett dräktigt halvblod och en liten shettis :D - Lever min barndomsdröm :bump:

/Lizzie
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 25 år och tror jag hade aldrig en chans att inte gilla hästar :D Redan som barn ville jag aldrig leka med dockor heller var den ponnys för hela slanten, men ålder så förflyttade min kärlek för dom til större och mer levande djur.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Fyller 30 i år.
Åkte häst första gången som 2 åring och åkte sedan så fort jag fick tillfälle tills jag var 7 år och fick börja ridskola! Har haft egna hästar i 16 år.
Har av någon mystisk anledning alltid varit väldigt intresserad av hästar trots att ingen i familjen är intresserad.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag blir 27 iår och jag fick åka med till stallet redan som liten. Första ponnyn jag red var en liten illbatting vid namn Snobben som gärna hängde en i padockstaketet om han fick tillfälle. (den lille bråkstaken lever än idag :D)

Hade uppehåll några få år och började sedan på ridskola när jag var 11-12 (om jag inte minns fel) Hade foderhäst ca 1 år när jag var ca 14 innan jag skaffade min första egna. Red kvar på ridskolan något år och började sedan för privattränare istället. Skaffade min andra häst, ett sto som jag har kvar än idag och som hunnit bli 12 år..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är född 1962 så i skrivande stund är jag 51...

Mina föräldrar träffades på ridskolan i Jakobsberg där båda red så jag fick intresset i arv. Hela min släkt på mors sida har på ett eller annat sätt hållit/håller på med hästar så det ligger verkligen i blodet.

Jag började rida när jag var 3 år, stalltjejer som var barnvakt åt mig såg till den biten :D ...och jag har fortsatt sen dess. Idag har jag två hästar som jag tränar och rider i westerngrenar. Gick över till western 1995 och jag trivs med det. Ibland tränar jag dressyr för att det är så kul och väldigt kompatibelt med det jag använder hästarna till ;) ...oftast långa trail rides i tuff terräng där jag måste ha god lyhördhet och samarbetsvilja från hästen...
181474_450817328341361_686075921_n.jpg

392972_448728721883555_1799021918_n.jpg
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

KL

Blir 36 år i høst, har 28 år med hest på meg og hatt egen hest i 23 år.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 29.

Började på ridskola som liten, som många andra. Skötte ridskolehästarna och sedan ngn privathäst där i stallet. Flyttade sen till Spanien fortsatte med hästar där.
Sen blev det ett litet uppehåll på några år. Haft 4 egna hästar. Har nu en Nsv Bruks och en Frieser.

:)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 15 år, fyller 16 om knappt en månad.

Har gillat hästar så länge som jag kan minnas, och det var bl.a. min kusin, som red på ridskola som fick mig att riktigt "få upp ögonen" för ridning när jag var 6 år, men tyvärr är min pappa gravt hästallergisk, så det dröjde tills jag var 11 år innan jag började rida. Började då på en ridskola som jag rider på än. Har sedan i maj i år även en medryttarhäst "vid sidan av" ridskoleridningen.
Planerar att köpa egen häst inom max några år.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Fyller 27 snart, började rida på ridskola när jag var 9. Hade ett par års uppehåll efter gymnasiet, red därefter som medryttare på först ett par islandshästar och senare ett helt underbart gammalt halvblodssto, kommer aldrig glömma henne :love: Hon dog tyvärr för ca 1 år sen, men hon hade ett långt och friskt liv, hade aldrig varit skadad. Pigg och glad ända in i det sista.

Har uppehåll just nu, funderar på att börja igen kanske till nästa år. Hittade en medryttarhäst i höstas/vintras, men han flyttade tyvärr och jag har blivit lite trött på eviga provridningar, så jag pausar ett tag.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

29 år blev jag i år.
Hästar har jag fått med mej av mina föräldrar som båda sysslat med hästar och även andra djur.
Mamma mer seriöst och där kommer väl i princip allt jag kan ifrån.
Pappa sysslade mer med att köra hästar. Hämta hem ved från skogen, slå hö, vända, ta hem osv. Vi hade ingen traktor så hästarna fick jobba för födan rätt ordagrant. Men rätt härligt allt få ha upplevt det.
Jag och gamlingar på jobbet jag hade hade mkt erfarenheter att prata om. Dom blev lätt paff när jag oxå varit med om att ha sysslat med höhässjor mm.

Idag har jag ingen häst men rider då och då på en väns hästar. Dock inte så seriöst då de startar i trav så jag rider mest med henne ut i skogen för att de ska få röra lite på sej och sträcka på kroppen.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 32 år.

Min pappa hade hästar från att jag var riktigt liten, vi hade eget stall med 20-30 hästar. Fick första egna ponnyn när jag var 9 år, ett elakt litet russ. Efter det har det rullat på med hästar, min dotter rider också. Vi har två hästar idag, en dressyr och en hopp. Min dotter har ridit sedan hon var några veckor gammal, gick över på stor häst för någon månad sedan och hon har lite hästpaus och rider bara för att det är roligt.

11936_10151420855969506_932461351_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 23!
Började följa med min syster till ridskolan när jag var fem och då roade jag mig mest med att samla ihop vinterpäls från ridskolans shettis och stoppa i en påse till min mammas stora skräck att jag skulle hälla ut all päls nånstans :D
Började rida själv när jag fyllde sju och red sen på ridskola till jag blev 18. Sista åren red jag i hoppträningsgrupp, jobbade extra i stallet och var väldigt aktiv i ungdomssektionen.
Jag slutade när jag köpte min egna häst, ett litet fullblod som jag fortfarande har kvar :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 47 år och har ett par hästar här på gården. Vi har haft hästar i ca 22 år men dragit ned på antal sen min dotter flyttade för några år sen. Jag var aldrig intresserad som barn/ tonåring, det var dotter som hade intresset och det blev mitt också. Ock va roligt vi har haft, ridit långturer, badat med hästarna, kört dom med vagn och övernattat. Lite klubbhoppningar. Nu rider jag ett par gg i veckan i skogen på underbara ridvägar med sällskap av hunden:)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 24.

Har alltid haft ett jättestort intresse för djur i allmänhet och hästar i synnerhet. Pappas fru var ordförande på en ridklubb och jag var med henne en del som liten, men de var studenter och hade inte råd att låta mig börja på ridskola. Istället hyrde och lånade de ponnier till mig så ofta de kunde. Började på ridskola när jag var 10 och blev jätteaktiv på en gång, skaffade sköthäst som 11-åring och hängde plötsligt i stallet fem dagar i veckan... Gick på ridläger, hyrde min sköthäst på somrarna och vinterloven, tränade och hade kul.

Började jobba extra hos min tränare som 13-åring och red flera dagar i veckan, lärde mig sjukt mycket. Jobbade där tills jag fyllde 15, har därefter jobbat lite för henne då och då. Hittade mitt kall i problemhästar och in- och tillridning, höll på med det fram tills jag köpte min nuvarande häst för tre år sedan.

:) 14 extremt intensiva hästår.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 25 år gammal.

Jag har ridit till och från i 13 år.
Har inte jättemycket vana och är lite osäker.

Jag har nog alltid älskat och varit intresserad av hästar,
även om jag var lite smårädd som liten.
När jag var tolv år gammal tog jag mod till mig
och började rida på ridskola.
Jag var otroligt nervös och vågade inte trava
på den första lektionen minns jag.
Alla andra vågade utom jag...

Jag ångrar idag att jag inte började rida tidigare
och att jag inte har ridit mer genom åren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Gnägg Testar då jag är nygammal medlem. Så presentation och lite frågor 💖🦄 Snabb presentation: Fru, mamma, matte och författare. Tre hästar...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 389
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
953
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp