Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Saqubeck

Trådstartare
Nu är jag nyfiken på hur gamla ni är som hänger här på buke?
Finns det kanske någon i min egen ålder? (17 år)

Hur många års hästerfarenhet har ni och hur kommer det sig att ni från första början fick upp ögonen för hästar? :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag fyller 24 i år. Började på ridskola som tolvåring då en klasskompis också red, fick även i samma veva reda på att min farmor ridit större delen av sin ungdom. Hon blev min förebild de första åren och var med på varenda ridlektion. Slutade på ridskolan 2009 och då ridlärare och mina egna prestationskrav helt tagit knäcken på mig. Höll dock kvar i sköthästen och lärde mig tömköra istället, provade även på ponnytrav under en termin.

2010 flyttade jag utomlands och har sedan bara haft ytterst sporadisk hästkontakt. Jobbar sen tre år tillbaka ett par veckor varje sommar på ett ridläger här i Tyskland och har så sakteligen hittat tillbaka till ridningen. Så pass att jag hoppas kunna ta upp intresset igen nu när jag flyttar tillbaka till Sverige.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag fyller 40 i år. Jag har nog gillat hästar ända sedan jag träffade morfars jättelika finska arbetshäst Putte då jag var lite drygt 2½ år. Jag var livrädd för honom och vågade inte ens gå i närheten av hans hage, men nog blev jag fascinerad av jättedjuret. Mamma och släkten tyckte att jag skulle rida på Putte och mot min vilja sattes jag upp på hans rygg, bakom mamma, för framför gick inte p.g.a. mina protester. Putte undrade över den lilla parveln som kom upp på hans rygg och vände på huvudet. Jag var övertygad om att han skulle äta upp mig så jag lyftes ner. Trots att jag var så liten så minns jag händelsen.

Men jag skulle nog tro att det var där jag blev "hästbiten". När jag blev äldre så hade jag bara hästar i skallen. Som 11-åring fick jag börja på ridskola. Som 15-åring blev jag tvungen att sluta för mamma hade inte råd längre. Sedan har jag ridit diverse privata hästar, praktiserat ett halvår på ridskola och fick en lektion gratis i veckan, gått en 10-veckors hästskötarkurs, haft egna foderhästar som jag tagit lektioner på och jobbat i inackorderingsstall ett par år. Vid cirka 30-års ålder blev det en paus från hästeriet på ca 9 år. Nu rider jag åter sedan 1½ år tillbaka, både på ridskola och på medryttarhästar.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

32, red ponnyridning som typ femåring, ridskola sen sju och första ponnyn vid elva :D
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

21 år här!

Ridit hela livet, började på ridskola vid 3-4års ålder (mamma o pappa hade ridskola...) Ridit på ridskolan sedan dess, slutade nu i våras :)

Fick första egna ponnyn vid 10års ålder och tre år senare kom halvblodet som nu är mamma till min fyra fyraåring :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 24 år gammal. Född och uppvuxen på hästgård med hästintresserad familj så det föll sig ganska naturligt :)

Började i tidig ålder rida hemma på vår shettis och började på ridskola när jag var 7 år. Fick min första egna ponny strax efter det. Red på ridskola tills jag var 13 kanske.

Tävlade lite hoppning när jag var yngre men gick över till westernridning för några år sedan. Nu tränar och tävlar jag western med våran quartervalack :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 27, hästintresset finns i släkten så har nog ärvt det :D
Det har liksom alltid funnits där, fick börja på ridskola som 6åring och sedan har det fortsatt. Haft något uppehåll här och där av olika orsaker men i stort sett har jag hållit på sedan dess. Haft travare och clydesdale men är hästlös nu, red på ridskolan här ett tag men den är nedlagd nu tyvärr. Men där fanns bara islandshästar, så har fastnat väldigt för dem.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 15 år. Har ridit i drygt sju år. Har nog alltid tyckt om hästar, men blev extra hästtokig när min kusin fick börja rida för sina föräldrar. Då tjatade jag också till mig ridlektioner. :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

25 i år. Började på ridskola som liten knatte, vet inte hur gammal jag var.
Första foderhästen som 11åring, första egna hästen tre år senare (och han finns kvar än, min lilla pälsklingsboll :love:). Tävlat en del med bra resultat i flera olika grenar. Kört en hel del, både "verktyg" och vagnar i olika modeller.
Började med engelsk ridning och hoppning, övergick ganska snart till dressyr och ännu snabbare till westernridning (ffa trail, horsemanship och pleasure men ska börja med western riding och reining tänkte jag). Pysslat med bruks en hel del.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

21år är jag.

Började på ridskola som 10-11åring för "alla andra" gjorde det. Slutade efter knappa 2år, då jag börjat ta hand om en ponny i ett annat stall. Var hos ponnyn varje dag i flera år, innan jag köpte henne som 15åring. Mitt hästintresse är svalt, men jag älskar min ponny och kommer alltid göra det. Den dagen hon inte finns mer är det slut med hästar för min del.
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag fyller 18 iår och har ridit sedan jag var liten men dock med några uppehåll här och där. Min syster som är 9 år äldre red under en väldigt stor del av min uppväxt, och var mycket i stallet så det var en ren självklarhet att jag också skulle börja rida tidigt.

Vi har bott mitt i ett villaområde som gjort att vi inte kunnat ha häst då det inte funnits något stall i närheten. Men för tre år sedan köpte min syster och hennes familj en avstyckad gård ute på landet där vi bor i två olika hus. Och för 2 1/2 år sedan fick jag min första ponny som jag fortfarande har kvar. Hon går dock inte att göra så mycket med pga. en senskada hon fick förra året, så nu går hon som sällskapshäst. Nu har jag också ett treårigt halvblod sen snart ett år tillbaka så vi får se hur framtiden blir ;)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 22 och har ridit aktivt sen jag var 6 år. Med ett uppehåll på 1,5 år.. Från 18-19/20. Annars regelbundet hela tiden men egen häst sen jag var 13. Innan dess ridskola, medryttare och foderhäst.

Min syster red, så hon tvingade mig att börja. Var typ rädd i början.. haha
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 19 år och har varit runt hästar hela mitt liv.
Min mamma älskar hästar och haft dem sedan hon var barn så det föll sig ganska enkelt det hela. Jag fick min "första ponny" (i min värld) när jag var ett år och henne lekte med och red jag på under hela min barndom.

Vid sexårs ålder så började jag på ridskola där det bara fanns fjordhästar och blev totalt biten av dem, och när jag var 11 så fick jag min första fjording som var min bästa vän i sex år innan han gick bort.
Nu har jag en annan fjording och en halvblods-årling som jag har högsta ansvar över/äger och ytterligare elva hästar inom familjen av olika raser (flest russ) :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

jag fyllde ganska nyligen 18 och hat hållit på med hästar sedan jag var 6 år gammal.

Min mamma har alltid ridit och det var genom henne jag fick intresse för hästar. Äger i nuläget ett sto på 11 år som jag haft sedan hon var 6. :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Fyller 17 i augusti:) började på ridskola och har ridit i 10 år (oj vad fort tiden har gått :O )
Nu har jag egen häst och slutade på ridskolan för att träna privat :)

Ser att du bor i Halland, det gör jag också! :P
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

47 årig Örebroare

Det fanns en hästhandlare rakt över vägen hos farmor o farfar. Farmor tog med mig dit, för att klappa och mata hästarna med gräs, när jag va 4-5 år... Som 6-7 åring hade jag stigit i graderna till "stallpraktikant" åt hästskötaren i stallet som var 14-15 år. Jag sopade stallgolv, hjälpte till med fordring, målade stall o borstade hästar. Emellanåt puttade skötaren upp mig på stallets shettis och ledde runt mig på gårdsplanen.

1973 ringde min sjukgymnast och sa att jag skulle börja rida i en handikappgrupp. Och så blev det... :) Två år senare flyttades jag ut i en vanlig grupp... Sedan började jag förutom tiden på ridskolan, leta sköthästar och cyklade glatt en och en halv MIL enkel resa, för att Linda upp benlindor, fylla höpåsar, kratta gårdsplan, borsta och spola av travhästar, mot att jag någon gång i månaden kunde få hänga med ut på långsamkörning i skogen, eller skritta uppsuttet en kvart tjugo minuter på någon travare. Jag var och är helt enkelt en hästjej som älskar allt kring hästarna och tiden i stallet är min guldtid som gärna får vara hur länge som helst om dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 26 år.

Började på ridskola som 6 - 7-åring för att min bästis red där. Sen var jag fast :D
Har dock alltid varit den som var lite feg och inte vågade galoppera eller som var "för snäll"...

Red på ridskola till jag var kanske... 15 år?
Efter det haft en del sköthästar, gick trav-brukskörningsutbildning på gymnasiet, haft praktik i travstall, jobbat i galoppstall och varit skötare i ett stall med halvblodsavel.
Haft en egen häst men har det inte längre, är nu skötare på en minishettis :D
Nu för tiden håller jag mig mest på marken, men en ridtur då och då är ju inte fel :)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Jag är 20 år.

När jag var runt 7-8 år fick mitt hästintresse verkligen fart och med 10 år började jag på ridskola.
När jag var 15 slutade jag pga studier. Har haft medryttarhästar efter det och även jobbat med hästar i Tyskland.
Jag rider däremot inte speciellt mycket i Tyskland, nu ännu mindre eftersom jag flyttade längre söderut och därmed längre ifrån min kompis och hennes hästar som jag red. När jag är i Sverige rider jag dock i stort sett varje dag!:)
Vill och hoppas att jag kan ha en egen häst i framtiden!:)
 
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Snart 30 år. Började på ridskola när jag var 9-10 år och red i 4 år. Var skötare ett tag också. Slutade med ridning pga dålig ridlärare som fick mig rädd för hästar :mad:

Kom igång under gymnasietiden tack vare kompis med egen, supersnäll, häst och har sedan dess varit medryttare på totalt 4 hästar. En i 2,5 år och honom saknar jag fortfarande. Är just nu medryttare på ett sto på 165 cm, den första och enda stora hästen jag ridit.
Drömmer om att någon gång få råd att skaffa egen (islands)häst.

Ett kul + är att mina föräldrar började på ridskola när jag ridit där ett tag. Min mamma slutade då hennes kropp inte klarade det, men min pappa (65 år!) har ridit på ridskola i 17 år nu (samma ridskola som jag började på, ridlärarna där har blivit aningen bättre än då och den jag red för var inte kvar så länge). Han är också medryttare, har haft, med den han har nu, totalt 3 medryttarhästar, alla islandshästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gamla är ni? + lite andra frågor

Det var blandade åldrar, vad roligt att se!
Ni verkar ha härliga historier bakom er också! Jätteroligt med alla svar och trevliga läsningar, hoppas fler svar öser in :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Gnägg Testar då jag är nygammal medlem. Så presentation och lite frågor 💖🦄 Snabb presentation: Fru, mamma, matte och författare. Tre hästar...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 389
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
953
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp