Hur fyller jag i Analys pappret???

A

Athina

:rofl:

Ok, jag vet att jag är inkompetent...

Men jag har aldrig skickat iväg en sådan här tidigare.. det har liksom andra gjort åt mig..:D

Den är hämtad hos AnalyCen.

http://www.analycen.se/pdf/lant/bestallning/hastfoder.pdf

Och jag undrar;

- Skall jag fylla i rutan för;

* "Mineral i komb. med åvanstående paket"?
* "Mögel och bakterier"?
* "Vattenaktivitet"?

Och sen ni som brukar skicka in denna.. brukar ni skicka in "foderstatsberäkningen" oxå?

Sv: Hur fyller jag i Analys pappret???

Det beror ju på vad du vill veta.
Protein o energi e ju självskrivet. Jag brukar alltid ta även mineraler. Egentligen så bör man väl ta även hygien (mögel mm) men det brukar inte jag.
Har fyllt i foderstatsberäkning, men tycker aldrig att jag fått en bra räknad foderstat. Föredrar att göra det själv..

Men om hö:et skulle vara mögligt (utan att jag känner det, men fram kommer av analysen) och jag inte fyllt i den rutan.. får jag inte reda på det då..? (svaret på den frågan känns given men iaf)

Är det svårt att beräkna foderstaten själv?:D

Nu gissar jag bara men jag antar dom gör på olika sätt förr att få fram protein/energi innehåll och hygien. Så om du inte kryssar i hygien rutan så gör dom inte det testet.

Det är krångligt i början innan man lärt sig räkna foderstat eftersom det är mycket att ta hänsyn till. Ett tips är att köpa en bra bok tex "Hästens näringsbehov o utfodring" (?) av C.Planck och att sedan kontrollera dina uträckningar antingen med en annan person som kan räkna eller med ett foderstatsberäkningsprogram. Sen måste man ju oxå ta hänsyn till att det är massor runt omkring som man bör veta tex maxgiva av olika fodermedel. Men det står i Planck's bok.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter här och fyller i följesedeln/Häst och ska skicka in till analycen. (Hö analys) Näringsmässig analys beräknat för häst...den är...
2
Svar
22
· Visningar
1 534
Senast: Kicki_83
·
Foder & Strö ja här sitter jag. ska skicka in min första egna hö analys och vet ingenting=) ne så farligt är det väl inte men vilket ska jag välja...
Svar
4
· Visningar
1 024
Senast: _jeanette
·
Foder & Strö Hej, tänkte få ett snabbt svar ang. grovfoderanalys. Tänkte skicka in en idag till Analycen (lantmännen) men hittar inte nååågonstans...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Yrrol69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama