Hur funkar era hästar i ruskväder?

Tuvalisan

Trådstartare
Tog mig i kragen och red en sväng i dagens blåst. Men min häst ville inte alls, bockade,skyggade, pep, vägrade gå fram när jag bad honom och sprang iväg då han inte fick osv.... Brukar hästar vara såhär fjantiga vid dåligt äder? Hur reagerar era?

Sv: Hur funkar era hästar i ruskväder?

jag och syrran var ute och red i ösregnet alldeles nyss =) Båda hästarna var jätteduktiga, gick precis som vanligt. Fast min häst brukar i stort sätt alltid, böja på nacken så mkt han kan och rusa framåt, precis som han vill skynda sig hem. Regnar det väääldigt mkt vägrar han gå, vänder rumpan mot regnet, får han så skyndar han sig mot stallet. Syrrans häst bryr sig inte om vilket väder det är . . hon går ändå =D

Min häst hoppar ur skinnet eller blir tvärsur av att behöva jobba i dåligt väder. Blåst gör henne pigg men totalt okoncentrerad och i regn blir hon på riktigt dåligt humör.
Jobbar på det, men det är lång väg kvar.

Hon är i ofs ett sto med mycke egna åsikter, har inte haft liknande problem med valackerna :smirk:

Generellt sett upplever jag att de flesta hästar gärna ser spöken när det blåser. Sedan handlar det även om vana, dvs de lär ju sig att det brukar inte komma monster och äta upp dem även om det blåser halv storm...

Tuvalisan skrev:
Tog mig i kragen och red en sväng i dagens blåst. Men min häst ville inte alls, bockade,skyggade, pep, vägrade gå fram när jag bad honom och sprang iväg då han inte fick osv.... Brukar hästar vara såhär fjantiga vid dåligt äder? Hur reagerar era?

Var oxå ute å red i blåsten. Han brukar busa när det är blåsväder men i dag var han jätte lugn... :smirk:

Min häst påverkas inte av regn, han knatar bara på som vanligt och gör sitt jobb, han är ambitiös.

stark blåst reagerar han på genom att bli tittig och pigg. Men man får komma ihåg att det är en naturlig reaktion från hästens sida, då blåsten gör att den inte uppfattar ljud (läs potentiella faror) lika bra, och därmed blir den nervös och tittig. såna instinkter sitter fortfarande djupt rotade hos hästarna.

när det blåser mycket och han ändå är tittig och pigg brukar jag se till att välja en ridväg där det går att ha lite tempo, istället för att fighta hästens pigghet och bli irriterad för att han hoppar och far, så kanaliserar jag den extra energin genom att han får röra på sig ordentligt och använda energin till det istället. det brukar funka jättebra och han kommer snabbt över tittigheten och jobbar på framåt istället.

vid blåst upplever jag det som att de blir lite piggare och tittiga. "luft i svansen" brukar vi kalla det:) inte skygga eller osäkra, bara mer "på" och lite mer bralliga än vanligt(tom. feta nordisdamen brallar och busar!).
Regn bryr de sig inte om, såvida det inte "snedregnar" väldigt mycket, då vill de gå med rumpan mot vinden, helst inne i skogen där det är mer lä. Lillmärren "ploppar" med näsan, dvs. hon slår mulen mot bogen, varje gång hon får regn i ansiktet när man rider...:S detta gör hon inte alls så mycket i hagen, där hon kan välja att ställa sig i lä...

Min häst är alltid fjantig så vädret gör varken till eller från ;)

Min pålle hatar regn :p
Jag tycker det är ganska härligt att rida när det regnar, men inte på en pålle som går som en makaron, vill ha rumpan åt det håll det regnar från och annars går med huvet mellan knäna eller bakhasarna om det är motvind :D :eek:

Blåser det eller så blir han mer fjompig.
Men regn hatar han :cool:
Fast oftast går det över när han blivit varm i kroppen.

Min häst blir väldigt stirrig och jobbig när det blåser så jag brukar hoppa över ridningen då, det blir ändå inge roligt.
När det regnar är han som vanligt. :)

Har inte ridit Bonita i ruskväder. Men Fräsen blir ganska orolig och tittig och springig.

BancoB skrev:
Syrrans häst bryr sig inte om vilket väder det är . . hon går ändå =D

Där ser ni "mitt" svar.
Hon verkar vara totalt omedveten om vilket väder det är :p Hon beter sig alltid lika.

våran travare går i ur och skur, kan bli lite skvätten när det blåser mycket vid körning när det kommer bilar, han har sämre syn på vänster öga och blir därav osäker då, men vid ridning är det inga som helst problem då jag finns nära honom och ger min kroppsliga signal att det är en bil.

Snöstorm, spöregn, halv orkan ja han går genom det mesta utan problem :love:

Blåst - inga problem ALLS. Inte mer på tårna eller någonting.

När det gäller nederbörd däremot (regn/snö) så ingen av mina tidigare hästar har reagerat alls, men valacken HATAR att få regn/Snö i ansiktet och viker in huvudet, försöker gå på snedden och är allmänt olycklig. Det går att 'rida igenom' det men varken han eller jag tycker ju det är så himla kul så vi brukar skita i att rida när det regnar om det ändå inte är någon 'viktig' ridtur. Däremot när det ösregnade vid vår dressyrdebut så ställde vi inte in den (och hästen gjorde ett STRÅLANDE jobb, speciellt med tanke på regnhatet).

Han avskyr regn i hagen med, står och ser ynklig ut och kommer inte när man ropar utan man får gå och hämta honom, och så försöker han gå baklänges för att slippa få regnet i ansiktet typ.

Unghästen tycks inte det minsta bekymrad, men hon är ju inte inriden än så vet inte hur hons kulle vara i ridning.

Samma här! Hon är alltid tittig och skyggar för ALLT men när det blåser blir hon ännu värre. Tycker det är roligt att rida henne när det blåser, trippar och går på bättre än vanligt :p

Ullis

Pompei brukar flyga iväg för minsta lilla rassel :rofl:

Evelyn är lika het som vanligt..

Min stora häst är en riktig fjant när det är dåligt väder! Om det bara blåser så är han okoncentrerad, tittar och skyggar för allt. Regnar det så är han tjurig, öronen bakåt, spänd och mycket motvillig. Den pållen trivs bäst när det är vindstilla, 20 grader varmt och stekande sol!
Islanshästen bryr sig inte alls om vädret. Är alltid lika glad och framåt!

Han är riktigt duktig faktiskt :love:
Förut såg han det som en perfekt anledning till att börja tok galoppera men nu så travar han på och är jätte duktig, när vi rider lite väl nära träden kan han snegla på dom och se så att dom inte hoppar på oss mitt i allt :angel:
Men i det stora hela så uppför han sig bra :D

När det blåser får pållen extra med fart under fötterna. Skyggar och studsar för det mesta, men jag tycker på nått sätt att energin är väldigt användbar! Brukar rida på ordentligt, å gärna in i skogen, så det oftast inte blåser lika mkt! Banan är dock inget bra alternativ när det blåser, eftersom det finns för mkt grejor som står runt omkring som han blir knallig av.

Regnrusk är inget större problem, så länge vi inte behöver gå på banan.... ;) Då knatar han på, ruskar på sig och undrar varför jag sitter och kurar... :angel:

Hmm...kan ju undra när jag rider på banan :rofl:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar