Hur fungerar katter ihop med en ny kanin?

videofotografen

Trådstartare
Hej!

Mitt första inlägg. :d Har idag fem katter... en kille o fyra tjejer. Den äldsta är killen som är minst 9 år gammal. De andra fyra tjejerna är 2 - 3 år gamla. Samtliga kastrerade, vaccinerade o ID-märkta så klart. Har tagit hand om samtliga som s k omplaceringskatter.

Bor på landet så sommartid är de mest utomhus. Under vintern är de mest inomhus lite beroende på temperatur o snömängd ute. Äter o dricker gör de dock inomhus året runt. De älskar o ligga på soffan eller i sängen där de brukar krypa ner under duntäcket. :)

Nu har jag fått en förfrågan om jag har lust att ta hand om en kanin - Dvärgshuvad lejon kanin.

dvargshuvad-lejon-kannin-2726323.jpg

Frågan är - kommer detta att fungera?

Kaninen (måste ju) vara inomhus vintertid (inomhusbur följer med). Sommartid hade jag tänkt att h*n skulle få vara utomhus dygnet runt. Får väl försöka snickra ihop något hus till den. Ritning välkomnas av den som har erfarenhet av att ha kanin utomhus. ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fungerar katter ihop med en ny kanin?

Hej!

Nu är detta kanske inte svaret på vad du frågade, men;

Kaninen kan vara ute året runt, om de vänjer sig vid detta långsamt (dvs är ute hela hösten innan så de får vinterpäls, och ALDRIG tas in på höst/vinterhalvåret).

Mina lejonhuvade dvärgkaniner trivs fint ute i snön. De får mycket kraftfoder när det är kallt, och vatten två ggr om dan (eftersom det fryser), har oisolerat hus med massor av halm att boa i, och utegård på 2x3 meter.

Dock skulle jag inte ha en ensam kanin, jag uppfattar dem som sociala varelser. En hona som sällskap till en kastrerad hane ska funka bra (det är vad jag har).

Det finns ritningar på kaninhus på nätet, och kolla regler för hur stort det minst måste vara, tror det är på Jordbruksverkets hemsida.

Lycka till!

De flesta skulle och kommer säkert säga att katter är rovdjur och det inte kommer fungera. Men katter är individer så svart på vitt kan man inte säga ja, det kommer funka eller nej det funkar inte, samma sak med kaninen. Jag fick min katt som vuxen, hon var utekatt och jagade möss och råttor men när jag skaffade kaninunge (stor ras) blev hon och kaninen bästa vänner som gjorde -allt- ihop. De åt i skålar som stod bredvid varandra (och knaprade på varandras mat), drack ur samma vattenskål, lekte tillsammans och sov i samma korg. Kaninen dog ung och jag skaffade snabbt en ny kanin, delvis för kattens skull. Men denna kaninen var totalt ointresserad av katten och vice versa.

Hejsan! :)
Jag har har tre katter, och skaffade också en lejonhuvad kanin för snart ett år sen! :)
De har funkat superbra ihop, och jag kan utan problem ha kaninen lös inomhus utan att katterna gör något. De är väldigt nyfikna på varandra, och ena katten har även suttit och tvättat kaninen en gång, haha! :P
Men som tidigare skrivit, så är det nog väldigt individuellt från djur till djur, men visst finns chansen att det går bra för alla dina små! :)
Himla söt var kaninen du skull hämta! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 382
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar