Hur fortsätter ni efter skada?

Anna-Bella

Trådstartare
Hej!
Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare förslitningsskador. Och inte den närmsta tiden efter skadan där det är konvalescens och rehab utan när hästen kommit igång ”som vanligt igen”. Ändrar ni något i upplägget? Vad brukar det isåfall vara ni ändrar eller tänker över? Några speciella yrkesroller ni har kontakt med? Eller jobbar ni som innan skadan?

Anledningen till att jag är nyfiken är eftersom jag har hört folk där hästarna tex fått dubbelsidig kotledsinflammation, problem med SI-leden eller annat där det inte tycks vara en traumatisk händelse utan mer förslitning/överbelastning. Folk följer veterinärråden under igångsättningen (eller tar det ännu lugnare) men återgår sedan till samma träning.

Det är inget jag läst på buke utan andra ställen och jag är som sagt mest nyfiken på hur ni tänker kring det ☺️
 
Jag tänker som så att om min häst har fått en förslitningsskada eller liknande, då har jag gjort något fel. Nu tränar jag numera mina egna i princip enbart mot att ha en hållbar häst (mycket riktning mot akademiskt/klassik dressyr) och har inte haft något sådant sen dess. Innan dess hade min ena en del skador, mest traumatiska men också förslitning.

Kolla över hag/box vistelsen, finns det något där som kan ändras för att få en mer hållbar och sun häst?
Underlaget, i hage och vid träning? Är det alldeles för löst/hårt? Tillräckligt varierat?
Hur är hästens hovar? Främjar de en sund benställning och därmed korrekt placering av hoven? Mycket fokus på strålen här (som såklart påverkas av allt övrigt). Mina går barfota, men oavsett vad så bör de ha sunda hovar där många brister.
Fodret? Uppfylls alla behov av mineral, vitaminer, protein och energi? Ättiden, är den tillräcklig?
Är hästens fysik överlag sund? Underhals/bristande överlinje et cetera? Tränar jag på ett sådant sätt att jag hjälper hästen bli bättre var den brister?

Ungefär det där, och så mycket mer då. Hästhållning och träning är komplext, vilket gör det intressant enligt mig :D
Men oftast så är lösningarna tämligen simpla.
 
Tänker att om hästen får någon typ av förslitningsskada så får man diskutera med veterinären vad det sannolikt beror på och hur man ska tänka för att undvika att det händer igen. Handlar det om underlag, typ av träning, sättet att rida hästen etc? Och så får man försöka ändra sitt upplägg utefter det.
 
Hej!
Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare förslitningsskador. Och inte den närmsta tiden efter skadan där det är konvalescens och rehab utan när hästen kommit igång ”som vanligt igen”. Ändrar ni något i upplägget? Vad brukar det isåfall vara ni ändrar eller tänker över? Några speciella yrkesroller ni har kontakt med? Eller jobbar ni som innan skadan?

Anledningen till att jag är nyfiken är eftersom jag har hört folk där hästarna tex fått dubbelsidig kotledsinflammation, problem med SI-leden eller annat där det inte tycks vara en traumatisk händelse utan mer förslitning/överbelastning. Folk följer veterinärråden under igångsättningen (eller tar det ännu lugnare) men återgår sedan till samma träning.

Det är inget jag läst på buke utan andra ställen och jag är som sagt mest nyfiken på hur ni tänker kring det ☺️
Tyvärr otroligt vanligt att folk fortsätter med samma upplägg efter behandlingar, stor del varför många hästar "inte håller för den och den nivån", det är oftast dålig träning och tillslut blir hästen utdömd. Otroligt tråkigt men tyvärr vanligt.

Och det gäller alla nivåer vad jag sett, allt från lätt träning till höga nivåer.
 
Tack så mycket för svaren!

Jag tänker väl i samma banor. Har efter skada bland annat ändrat HUR jag rider (med hjälp av tränare som lägger ordentligt fokus på biomekanik), skoning och även tänk kring underlag. Blir mest så förvånad över att flera verkar tycka att man sprutar kortison och sen rider på tills man behöver spruta nästa gång. Skönt att det inte bara är jag som tänker på annat sätt.
 
Jag resonerar med veterinär och med tränare samt tänker efter själv. Vad kan skadan ha berott på och bör vi justera något i hästens upplägg?

Min häst har tex behandlats i bakknän och ländrygg nyligen och det vill jag ju verkligen inte ska upprepas. Det troliga i hennes fall är att hon har en lite sårbar konstruktion (lång och svag länd, lite överbyggd). Helt klart har hon ju blivit överbelastad, men ingen av oss kan riktigt peka på vad som felats eller vad vi borde justera. Det är dessutom första gången så vi vet inte ens om det händer igen.

Jag kommer nog inte göra några större förändringar efter rehab. Jag kommer dock checka henne lite tätare och eventuellt även koppla på equiterapeut. Lägger säkert till småsaker som regelbundet skritta över upphöjda bommar osv.
Om problemet återkommer får vi ta nya tag då, men jag tycker det är rimligt att först se om det faktiskt blir en upprepad sak eller inte😊
 
Jag resonerar med veterinär och med tränare samt tänker efter själv. Vad kan skadan ha berott på och bör vi justera något i hästens upplägg?

Min häst har tex behandlats i bakknän och ländrygg nyligen och det vill jag ju verkligen inte ska upprepas. Det troliga i hennes fall är att hon har en lite sårbar konstruktion (lång och svag länd, lite överbyggd). Helt klart har hon ju blivit överbelastad, men ingen av oss kan riktigt peka på vad som felats eller vad vi borde justera. Det är dessutom första gången så vi vet inte ens om det händer igen.

Jag kommer nog inte göra några större förändringar efter rehab. Jag kommer dock checka henne lite tätare och eventuellt även koppla på equiterapeut. Lägger säkert till småsaker som regelbundet skritta över upphöjda bommar osv.
Om problemet återkommer får vi ta nya tag då, men jag tycker det är rimligt att först se om det faktiskt blir en upprepad sak eller inte😊
Okej, förstår. Du fick inga tips om hur man kan jobba för att hjälpa henne lite extra när hon har den exteriören, några rehabövningar eller sånt? Har också en bakknähäst (men man har hittat gammalt trauma i knäleden på henne man så vet varför det krånglat) och fick några övningar att använda under igångsättningen och även efter, därav nyfikenheten ☺️
 
Hej!
Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare förslitningsskador. Och inte den närmsta tiden efter skadan där det är konvalescens och rehab utan när hästen kommit igång ”som vanligt igen”. Ändrar ni något i upplägget? Vad brukar det isåfall vara ni ändrar eller tänker över? Några speciella yrkesroller ni har kontakt med? Eller jobbar ni som innan skadan?

Anledningen till att jag är nyfiken är eftersom jag har hört folk där hästarna tex fått dubbelsidig kotledsinflammation, problem med SI-leden eller annat där det inte tycks vara en traumatisk händelse utan mer förslitning/överbelastning. Folk följer veterinärråden under igångsättningen (eller tar det ännu lugnare) men återgår sedan till samma träning.

Det är inget jag läst på buke utan andra ställen och jag är som sagt mest nyfiken på hur ni tänker kring det ☺️
Jag brukar inte få förslitningsskador. Men jag jobbar bland annat med rehab. Så jag har jobbat med väldigt mycket hästar som haft skador som kommit av felträning.
Man får ju se hur de rör sig, om de har avvikande/osunt rörelsemönster, checka av exteriört om de har svårt för vissa saker och se över hur de ser ut muskulärt.
Sen jobba med att balansera dem, ändra om rörelsemönstret till ett sunt, lära dem inaktivera och aktivera rätt muskelkedjor och jobba på att få dem liksidiga vad gäller rörlighet, styrka etc. Och jobba på att stärka rätt muskulatur.

I vissa fall märker man att de skador de fått kan ha uppkommit antingen av bara felträning eller av felträning ihop med något i deras fysik som ger ökad känslighet/som behöver arbetas på ett visst vis under lång till eller hela livet för att minska risk för att det leder till skador. Det kan tex vara Kissing spines, problem i halskotpelare/knän/spatt etc.

Tyvärr möter även jag och vänner yrkesverksamma inom häst/hästrehab/hästträning många som inte direkt gör några större förändringar när hästarna drabbats av skador pga träningen. Till viss del för att vissa veterinärer har lite svårt att avgöra varför skadorna uppstår och hur man undviker dem och inte kan förmedla det till kunderna. De är ju liksom inte proffs på träning eller rehabträning. Till viss del också för att tränare rätt ofta inte heller är super på rehab/uppbyggande jobb. Man går tillbaks till den tränaren man red för när hästen gick sönder och tror att man gör lite större förändringar när man inte riktigt gör nog. Det finns ju tränare som har en uppsjö elever som måste vila hästarna i perioder, skicka dem på vattenträning, spruta dem etc etc. Och det finns tränare vars elever snudd på aldrig får hältproblematik.

Vet många veterinärer som anser att en enorm massa hästar skulle kunna räddas om de bara tränades bättre. Men man dömer ut eftersom det inte finns utsikter att få dem fräscha med den typ av träning som är möjlig att lyckas få till.
 
Okej, förstår. Du fick inga tips om hur man kan jobba för att hjälpa henne lite extra när hon har den exteriören, några rehabövningar eller sånt? Har också en bakknähäst (men man har hittat gammalt trauma i knäleden på henne man så vet varför det krånglat) och fick några övningar att använda under igångsättningen och även efter, därav nyfikenheten ☺️
Vi är fortfarande under rehab så vet inte vad vi kommer få för råd sen, men nej inte hittills när jag frågat. Inte mer än sånt vi redan jobbar med.
 
Hej!
Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare förslitningsskador. Och inte den närmsta tiden efter skadan där det är konvalescens och rehab utan när hästen kommit igång ”som vanligt igen”. Ändrar ni något i upplägget? Vad brukar det isåfall vara ni ändrar eller tänker över? Några speciella yrkesroller ni har kontakt med? Eller jobbar ni som innan skadan?

Anledningen till att jag är nyfiken är eftersom jag har hört folk där hästarna tex fått dubbelsidig kotledsinflammation, problem med SI-leden eller annat där det inte tycks vara en traumatisk händelse utan mer förslitning/överbelastning. Folk följer veterinärråden under igångsättningen (eller tar det ännu lugnare) men återgår sedan till samma träning.

Det är inget jag läst på buke utan andra ställen och jag är som sagt mest nyfiken på hur ni tänker kring det ☺️
Jag rider inte på djupt underlag mer än nödvändigt efter en inflammation i karpalsenskidan förra året. Är också noga med rehab-passen som innehåller mer stabilitet för karpus. Så jag ser till att hjälpa hans svagheter som jag inte visste om innan skadan kom.

Är också noga med att skynda långsamt. Min häst är väldigt överrörlig så vi rider mkt långsamt för att stabilisera. Det blev tydligt vid skadan att han ännu inte orkade ta emot den kraften jag red fram. Så nu får det gå långsamt.
 
Eftersom jag haft hästar med lite alla möjliga typer av problem så har jag SÅ många gånger fått tänka om och hitta rätt väg för just den hästen. Nu har jag två hästar varav den ena har en gammal muskelskada som är rätt ordentlig ena bak. Hans kropp mår väldigt dåligt av vila och behöver röra sig, jobba och inte vila mer än max tre dagar i sträck helst. Då är han som bäst i kroppen.

Min andra häst har dåliga bakknän och nu är han så gammal att han kan sina saker. Så med honom är det få arbetande pass och desto mer skritt och jog i skogen. Långa skrittpass på lång tygel och varierande underlag har varit ett väldigt bra koncept för honom.

En tidigare häst hade problem med ligamenten i framhovarna. Med henne var det mycket noga att inte rida på hårt underlag, noggrann skoning med sulor och välja tävlingar utifrån hennes förutsättningar.
 
Jag har aldrig haft en förslitningsskada men däremot har jag köpt en häst i våras med pålagringar i båda framkotorna och tillhörande kotledsinflammation. Han var behandlad och igångsatt i 6 månader och ohalt när jag fick honom.

Jag köpte honom förutom då att han var extremt billig, just för att jag aldrig haft några förslitningsskador och tänker mig att det ska kunna gå.

Vi har ändrat på skoningen då han var ganska långskodd

Jag har tömkört honom och haft skrittpromenader i skogen. Han var ganska kantig och felmusklad så när jag red så tog dom musklerna gärna över. Nu har han faktiskt gått i hagen bara hela sommaren med mina 3 andra och har ändrat sig i muskulaturen och blivit rundare. Dom går i stora hagar så dom kan leka och springa runt. Det har gett mkt och han har avvecklat sin underhals och kommit upp mer i fronten.

Innan jag köpte honom så gick han ensam i en mindre hage och reds aldrig ut. Ja en dressyrhäst mao.

Tänkte sätta igång honom igen så snart den här värsta värmen är över bara.
 
Jag har aldrig haft en förslitningsskada men däremot har jag köpt en häst i våras med pålagringar i båda framkotorna och tillhörande kotledsinflammation. Han var behandlad och igångsatt i 6 månader och ohalt när jag fick honom.

Jag köpte honom förutom då att han var extremt billig, just för att jag aldrig haft några förslitningsskador och tänker mig att det ska kunna gå.

Vi har ändrat på skoningen då han var ganska långskodd

Jag har tömkört honom och haft skrittpromenader i skogen. Han var ganska kantig och felmusklad så när jag red så tog dom musklerna gärna över. Nu har han faktiskt gått i hagen bara hela sommaren med mina 3 andra och har ändrat sig i muskulaturen och blivit rundare. Dom går i stora hagar så dom kan leka och springa runt. Det har gett mkt och han har avvecklat sin underhals och kommit upp mer i fronten.

Innan jag köpte honom så gick han ensam i en mindre hage och reds aldrig ut. Ja en dressyrhäst mao.

Tänkte sätta igång honom igen så snart den här värsta värmen är över bara.
Spännande! Ja ordentlig rörelse i hagen är verkligen underskattat
 
Jag har haft en gaffelbandsskada som nog var ridrelaterad. Skrittade (mest avsuttet) en timme om dagen på asfalt i 6 månader.
Efter det är jag mer noga med vad jag gör dagarna efter varandra och planerar passen bättre.

Sen har jag en häst som fick inflammation i ryggen, som jag relaterar till att han gått med sänkt, spänd rygg under lång tid. (Tittig, och jag kom inte åt att påverka honom.) Där rehabade jag med nästan bara tömkörning under flera månader, både i paddocken men mest ute, bytte tränare, slutade rida ut långa rundor (han får gå kortare rundor, eller om jag lyckas hitta någon att rida med som kan gå först).
Även nu är jag noga med tömkörningen, minst 1 pass i veckan, eller första passen efter en vila, eller passet efter att han gjort något som han blivit spänd av. 😅
 
Jag har haft en gaffelbandsskada som nog var ridrelaterad. Skrittade (mest avsuttet) en timme om dagen på asfalt i 6 månader.
Efter det är jag mer noga med vad jag gör dagarna efter varandra och planerar passen bättre.

Sen har jag en häst som fick inflammation i ryggen, som jag relaterar till att han gått med sänkt, spänd rygg under lång tid. (Tittig, och jag kom inte åt att påverka honom.) Där rehabade jag med nästan bara tömkörning under flera månader, både i paddocken men mest ute, bytte tränare, slutade rida ut långa rundor (han får gå kortare rundor, eller om jag lyckas hitta någon att rida med som kan gå först).
Även nu är jag noga med tömkörningen, minst 1 pass i veckan, eller första passen efter en vila, eller passet efter att han gjort något som han blivit spänd av. 😅
Klurigt! Men vad skönt att ni verkar hittat något som funkar ☺️ Känner så väl igen mig under där med att det är svårt att jobba ordentligt när de bli spända
 
Klurigt! Men vad skönt att ni verkar hittat något som funkar ☺️ Känner så väl igen mig under där med att det är svårt att jobba ordentligt när de bli spända
Just därför är arbete för hand outstanding för rehab. Man kan påverka form och placering av kroppsdelar oerhört mycket mer än uppsuttet eller i töm. Och på så sätt jobba igenom spänning snabbare. Mkt enklare att se till att de inte brakar iväg också om de är riktigt på tårna och inte bör skutta runt pga skade-läkning.
 
Just därför är arbete för hand outstanding för rehab. Man kan påverka form och placering av kroppsdelar oerhört mycket mer än uppsuttet eller i töm. Och på så sätt jobba igenom spänning snabbare. Mkt enklare att se till att de inte brakar iväg också om de är riktigt på tårna och inte bör skutta runt pga skade-läkning.
Var hittar jag någon som lär ut det? 😅
 

Liknande trådar

Ridning Den studsade ju upponer även vid ridning. Tänker att ägaren nog inte hade kunskap då hen även red hästen mycket på böjt spår under...
2
Svar
33
· Visningar
2 517
Senast: Miedo
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 868
Islandshäst Min isis har fått en skada i djupa böjsenan höger bak. Vid UL kunde veterinären konstatera att hon har fått denna skadan av att fastna...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: Michis
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 264
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp