Hur förökar sig skogen???

L

Lena2005

Har en stooor tomt med delvis skogstomt. Nu har vi gjort en väg genom "skogen" och även byggt ett hus.

Nu undrar ja gom det går att återfå skogen...alltså mossan, lingon/blåbärsriset osv i de nya vägkanterna (som alltså är "skadade" av pinnmo, grus osv) och runt det nya huset.

Antar att det så småningom växer upp, men hur många år pratar vi då? Kan man skynda på processen? Det är så himla fult nu med kala vägrenar.

Hur förökar sig lingon resp blåbärsris?

Vägen är nog 100-150 m och vägkanterna 5-10 meter breda så att köpa nåt och plantera går bort. (Visste verkligen inte att buskar och träd var så dyrt:eek:)

Tips emottages tacksamt!

Mvh Lena

Sv: Hur förökar sig skogen???

Jag vet inte hur du ska göra för att fixa till, men tänkte bara berätta: "Vanligt" blåbärsris som du ser i skogen tar ungefär 25år på sig att växa upp. Mossa är inte direkt snabbväxt det heller...

Bara 25 år!!! :eek:

Då kanske jag inte behöver kolla varje dag då...om det hänt nått på växtfronten...:p

Mvh Lena

Det blir nog till att köpa, för det kommer dröja läääänge innan du får naturligt ris där annars.

men om du nu har lite blåbärsmark, varför inte köpa superblåbär och plantera?
ja, du vet odlade där blåbären är stora som små tomater.:d,och de är jättesmaskiga.

Det kan funka att flytta mossa. Vattna en sten, släng på några millimeter sandjord. Hämta sen stora mossjok från andra stenar i liknande ljusförhållanden. Tänk bara på att det blir naket så skala inte massor m stenar inom ett litet område.

Lägg sen mossan på den vattnade stenen. Vattna sen igenom då och då så den inte torkar.
Jag tar varje vår mossa till mina blomsterkorgar som jag sen lägger tillbaks när jag hämtar ny året därpå. En del överlever den hanteringen så en omplantering borde fungera.

Glöm inte att det behöver vara "rätt" jord för snabbare tillväxt och trivsel.

Om du tänkt på förslaget om mossfltyttning så betänk att det finns fridlysta mossor!:)olika beroende på var man bor.

Varför inte plantera en rönnallé? Rönnen är ju som ett ogräs och växer snabbt.

Det var det jag hade lite funderingar på! Lite som gräsmatta på rulle?

Om jag tar låt säga 1x1 meter av lingonris/blåbärsris/mossa (dom tre brukar ju hänga ihop) i en annan skog (självklart vår) och lägger i skarven på skogstomten o vägen...skulle det växa då tror ni?

Och "hålet" som blir där jag tar rutan...inte kan det väl ta 25 år för den att växa ihop?

Nu är ju 1x1 meter fortfarande bara en liten liten bit på väg, men rent teoretiskt? Skulle det gå?

Mvh Lena

Ja, det ska jag isf tänka på...:)

Mvh Lena

Det var det jag hade lite funderingar på! Lite som gräsmatta på rulle?

Om jag tar låt säga 1x1 meter av lingonris/blåbärsris/mossa (dom tre brukar ju hänga ihop) i en annan skog (självklart vår) och lägger i skarven på skogstomten o vägen...skulle det växa då tror ni?

Och "hålet" som blir där jag tar rutan...inte kan det väl ta 25 år för den att växa ihop?

Det skulle säkert gå om det är samma levnadsbetingelser i din trädgård, jordmässigt är det säkert rätt men det finns risk att det är mer öppet, mer solljus och därför mindre fuktigt än där du kanske tänkt ta din rullande matta.
Vilket betyder på sikt att det du hämtar ändå inte kommer att trivas där.

Köp blåbärsplantor!:d:)

Hålet tar nog väldigt lång tid för att hämta sig, det finns mossor som bara växer 1 mm per år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka