Hur fördela foder?

N

nässla

Min häst ska flytta till ett nytt stall och jag har lite funderingar på hur man bäst ska fördela fodret över dagen, eftersom fodringstider etc. skiljer sig från hur vi har det idag.
Hon kommer att äta 10 kg hö, 1 kg havre, 1 kg korn.
Fodringstiderna är:
07.00 Hö + kraftfoder
12.00 Hö
18.00 Hö + kraftfoder
21.00 Hö + kraftfoder

Vanligtvis kommer jag till stallet vid 18.30-19 och rider då, så det är väl olämpligt att hon är fullproppad med kraftfoder då...

Jag vill helst inte hålla på med 0,3 kilosgivor, vilket väl annars vore enklast, utan vill ge 0,5, 1 kg osv. av kraftfodret eftersom skalan på vågen inte är mer exakt än så har jag för mig.

Hur skulle ni fördela fodret?

Sv: Hur fördela foder?

Ge henne bara hö vid 18-tiden då, så slipper du både att hon är fullproppad med kraftfoder, samt att du kan behålla dina ordinarie kilon.
Ge då havren på morgonen och kornet på kvällen eller vice versa.

Har tänkt på det, men jag tror inte att det skulle funka i och med att de andra hästarna får kraftfoder då, misstänker att damen skulle bli på dåligt humör om inte hon också fick...

se till att den som fodrar ger en näve havre eller kornkross vid 18 då..

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har inte behövt ge min häst kraftfoder på många år men nu är jag tyvärr tvungen att göra det pga mycket proteinfattigt hö och jag kan...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: Sunny
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka