Hur förbereda oss inför Hubertusjakt

H

Hekla2001

Ja, som rubriken lyder.

Hur förbereder du dig och din häst för Hubertusjakt?
Hur lägger du upp träningen?
Ungefär hur lång tid innan start behöver en normalriden häst tränas för att klara av att hålla tempo i en HJ ?

Hur hittar man en hubertusjakt, finns det någon förening man kan vända sig till?

Jagskulle vilja delta till våren/försommaren. Är jag för optimistisk ;) ?

Sv: Hur förbereda oss inför Hubertusjakt

Hubertusjakterna går av stapeln i oktober/november ;)

Hubertus är egentligen ingenting man tränar för. Man hetsrider ju inte men tempot blir automatiskt något högre än vanligt. Den jakten vi har här går på ca 2h och den klarar hästarna utan problem. Vi rider ut ca 1h 3-4 dagar i veckan året runt och har bra och varierande tempo i olika terräng.

En viktig sak är att du måste klara av att rida ut med din häst i grupp. Flera missbedömer sin egen förmåga på denna punkten.

Senast ändrad:
Sv: Hur förbereda oss inför Hubertusjakt

Hubertusjakterna går av stapeln i oktober/november ;)

Hubertus är egentligen ingenting man tränar för. Man hetsrider ju inte men tempot blir automatiskt något högre än vanligt. Den jakten vi har här går på ca 2h och den klarar hästarna utan problem. Vi rider ut ca 1h 3-4 dagar i veckan året runt och har bra och varierande tempo i olika terräng.

En viktig sak är att du måste klara av att rida ut med din häst i grupp. Flera missbedömer sin egen förmåga på denna punkten.

Jamen dåså...då är det ju ingaproblem ju.
Jag rider ju i blandat tempo och alltid mer än 1,5 timme minst 4 dagar/vecka. Då ska vi bara ut och träna mer på lugna galopper så hon inte tar ut sig själv för hårt. Hon blir ju ganska het men att rida i grupp oroar jag mig inte för.

Tack för ditt svar. Vart hålls er jakt?

:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka