Hur "förvarar" ni era hinder?

poniihest

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur förvarar ni era hinder?
Får i dagsläget bära hindrena rätt långt, tänkte om man kunde bygga någon förvaring precis bredvid ridbanan utan att det ser allt för knasigt ut. Vad är en bra lösning? Dela med er av hur ni har gjort! :)
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

ingen bild tyvärr men jag har en enkel lösning,

körde ner 4 hag stolpar i en rektangel och satte ribbor på kortsidan, så man kan lägga bommarna på ribborna ^_^, snyggare än en hög med bommar i ett hörn + att de håller sig rena och insekts fria :D.
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Många bomhållare på ett par hinderstöd. Kan förvara åtta-tio bommar på samma hinderstöd. Står längs nedre kanten av paddocken.
Men jag har inte så många hinder utan har tio bommar som är avsedda som markbommar, och köpte hinderstöd mest för att förvara. Har också några tomfat som är tänkta som hindermaterial. Står också längst ner i paddocken.
Min paddock är 20x50m så jag har utrymme att träna ändå. Yttersta kanten bör man ändå inte rida på med tanke på hållbarheten utifrån hur paddocken är anlagd.

Vintertid tänker jag dra hem hela konkarongen till logen och ställa upp hinderstöd och hänga bommarna på dem. Faten kan stå ute utan att förstöras. Både plast och metall.
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Kan man inte bygga/köpa nått liknande typ utedass som förvaringsplats? Så hade jag tänkt göra iaf när nu det blir...

Alltså det måste inte vara just ett utedass. Men själva grejen, storleken kan funka rätt så bra om man inte har hysteriskt mkt hindermaterial. Sätt bommarna i skithålet ;)...
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

eller så kan man ju bygga en "busskur" med ribbor på väggarna där man lägger hinderna... måste rita lite :p
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Hahah bommarna i skithålet ja varför inte :)
Vill nog ha något mer diskret.. Staketet runt ridbanan är vitt, hade man kunnat bygga något så det smälter in i det hade det ju varit super.. En mindre busskur kanske ;)
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

En bekant till mig hade tagit barnens gamla gungställning, ni vet såna där för trädgårdsbruk med tre gungor, tagit bort gungorna, lagt tvärslåar och förvarade bommarna där.
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Jag har en klar plan för hur jag vill förvara mina hinder - hittills är det bara att bommarna ligger på bomhållarna men nu börjar jag få för mycket hindermaterial så det blir trångt och opraktiskt. Och inte så snyggt.

Tyvärr är jag för dålig på att rita, men jag tänker mig en öppen lösning med ett litet tak (typ som på en långsmal foderhäck) som ska ta bort lite av vätan ovanifrån. Några kraftiga stolpar under mittenlinjen på taket och sedan kraftiga "konsoller" ut som bommarna kan vila på, kanske man kan lägga fyra-fem bommar på varje "hyllplan". Tre sådana "hyllplan" på varje sida så får man in de 24 bommar som jag har nu + lite plank och grejs.

Och så måste det förstås vara några stabila stolpar i varje hörn på skapelsen också så den inte välter när man lägger på bommarna eller flyger iväg när det är storm. Så kan man måla konstruktionen i samma kulör som ridbanestaketet (i mitt fall stugröd) med vita vindskivor till taket. Jag kan fotografera när det blir klart - i bästa fall sommaren 2013... :D
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Smart!! Man kan ju bygga som skjutdörrar på med så hindrena skyddas bättre och som man kan låsa. Något sådant skulle jag kunna tänka mig, men vill gärna få in hinderstöden med på nått vänster ;)
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

Ridklubben där jag var med förut har en stor jäkla container som man kan gå in i - den skyddar ju hindren mycket bra, men sådär rysligt snyggt är det inte... :D

Beror lite på vad du har för hinderstöd och hur många hur man skulle kunna lösa förvaringen för dem, är det trä längst ner skulle de ju må bäst av att hängas upp och ner så står de inte och drar fukt från marken. Är de konstruerade så att de inte tar för mycket plats skulle man kunna hänga dem på några parallella kraftiga "spröt" som sticker ut på kortsidorna på "hinderhuset" kanske, fyra eller åtta på var sida? Eller så kan man varva och ha några som hänger upp och ner och några som står vanligt, så kan man tränga ihop dem ännu lite till - det är ju fötterna som är mest skrymmande.
 
Sv: Hur "förvarar" ni era hinder?

kl

kladdade lite i SketchUp
33239582.jpg


som en halv bod med skenor man lägger upp bommarna på, så får man göra den tillräckligt stor för att klara av stöden också.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 796
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
  • Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 484
Senast: SiZo
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp