Hur försäkra?

Svamlan

Trådstartare
Hur skulle ni försäkra om ni hade en äldre ponny på 17 år som rids av barn och tränas/tävlas lättare klasser i hoppning samt en nyinköpt ponny på 7 år som kommer tränas och tävlas den oxå?
Har i dagsläget vetvård och livförsäkring A1 på på den äldre men funderar på om vi verkligen ska ha kvar A1 på den. Den yngre ponnyn är i dagsläget försäkrad vetvård samt A1 för 50 000, dock inköpt för 70 000 så där funderar jag på att höja upp den nu. Men det är ju så satans dyrt med A1. Hur tänker ni?
 
Sv: Hur försäkra?

Ponnyer är inte så dyrt tycker jag (om man jämför med halvbloden) så jag hade nog försäkrat upp den yngre om ni vill kunna köpa en ersättningsponny ifall att denna går sönder. På den äldre så går ju A1 ner så den skulle jag nog inte ändra
 
Sv: Hur försäkra?

Jag har alltid högsta veterinärvården som går, för oavsett vad hästen kostar i inköp så älskar vi våra kompisar och då är det vikigare att kunna rädda hästen om den blir sjuk/skadad.

Båda mina hästar är försäkrade i lägre livvärden än vad det skulle kosta att köpa en ny "likvärdig".
Skulle det skita sig så skulle jag få ut lite mer än hälften av vad de är värda.
Men eftersom den delen av försäkringen är så dyr tycker jag att det inte är värt det och sparar hellre undan pengar vid sidan av för att ha kapital till en ny likvärdig häst.
Som i ditt fall, får du tillbaka 50´ så är det ju faktiskt inte omöjligt och tar inte superlång tid att spara ihop 20´ till för en ny häst.
 
Sv: Hur försäkra?

Högsta vet-vården, men ingenting i livvärde, kör jag med - oavsett hästens värde och ålder. Jag spar hellre själv till nästa häst än tar omvägen över försäkringsbolaget. Händer det hästen något vill jag troligen också ha några hästlösa månader innan jag tar nya tag och då hinner jag ju också spara en rätt hyfsad slant.
 
Sv: Hur försäkra?

På en del köpa/sälja häst sidor rekommenderar en del att man under första halvåret bör ha en ny häst fullförsäkrad därför att risken att något händer är som störst första tiden med ny miljö, ny ridning etc. Vad tänker ni kring det?
 
Sv: Hur försäkra?

Jag har inte gjort så.

Däremot ser jag ju till att vet-vårdförsäkringen står på mig och att formalian kring köpet är klar innan jag kör hem med en nyköpt häst.

Jag tycker helt enkelt att livvärdesförsäkringar på hästar är överskattade. När det gäller mina andra ägodelar, så kostar det inte flera hundra kronor i månaden att försäkra något som tex är värt 75 000. Ekonomiskt är det som jag ser det helt orimligt att lägga så mycket pengar på att skydda det "kapital" som hästen representerar. Jag ser inte heller mitt hästköp som en investering, utan som konsumtion.
 
Sv: Hur försäkra?

A1 fyller ju bara det syftet att ge en ersättning för att kunna köpa en ny häst om den andre går bort. Anser jag. Har jag sparpengar att köpa en ny häst för så är A1 ganska oviktig för mig då jag inte tycker en dyr premie är så rolig att betala utan isf hellre lägger pengarna på eget sparkonto.

Min häst har jag köpt för kompispris, men ändå inte försäkrat för hela beloppet. Jag har dock en kombinerad A1 och A2 för jag har resonerat som så att jag iaf inte vill stå helt på noll. För ska jag köpa en ny häst om min går bort så kommer den nog att kosta närmare 100k och då är jag ju glad om jag iaf har hälften eller en tredjedel så att jag slipper spara så jäkla länge... Men då har jag också det billigaste bolaget. Hade jag haft en premie på 1000kr/mån så hade jag nog tänkt annorlunda där.
Dock så är det ju bra om man ska sälja hästen att ha den livförsäkrad. Jag kommer nog ta upp hela livvärdet till A1 om jag får för mig att sälja, av nån anledning verkar det attraktivare att köpa.

Vad gäller vet.vården så har jag högsta belopp, 120k. Det är ju den man använder när hästen är i livet så att säga så för hästens skull har jag det så så länge jag bor granne med hästsjukhus.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur försäkra?

På en del köpa/sälja häst sidor rekommenderar en del att man under första halvåret bör ha en ny häst fullförsäkrad därför att risken att något händer är som störst första tiden med ny miljö, ny ridning etc. Vad tänker ni kring det?

Det tog 13 år innan jag tog ut nåt på försäkringen. Då hade jag satt in 35 000 på liv- och veterinärvård under åren. Jag fick tillbaka ca 4 000 och liv är nu nere i 9900 kr. Dålig affär egentligen med facit i hand, men tänk om det hänt första året? Jag har bara 60 000 i vet-vård men det får räcka för en gamling.
 
Sv: Hur försäkra?

Med mina hästar så har det varit lite olika, facit finns ju tackocklov inte för alla ännu

Den som dog förra året blev ganska exakt +-0. Jag fick ut lika mycket på livförsäkringen som jag betalat genom åren. Eftersom den dog knall och fall så var det ju egentligen A2 som trädde in. Det hade ju varit billigare med bara A2 istf A1.

Olycksfågeln som skadat sig genom diverse trauman har definitivt gått plus (ha ha, skulle min sambo aldrig hålla med om) men hennes vetvårds ersättning har iallafall överstigit vad jag betalat för den genom åren.

Mina två äldsta har gått minus för mig än så länge, men det är ju bra för det betyder inga skador och jag har inte behövt ta ut på livförsäkringen heller.

De två yngsta - den född 2010 har jag redan utnyttjat vetvård på - och jag har nog fått tillbaka mer pengar än vad jag betalat, men den född 2007 har inte heller haft några skador, så där ligger jag minus
 
Sv: Hur försäkra?

Det du ska tänka på är för det första - ha en bra veterinärvårdsförsäkring. Det är extremt viktigt. Jag jobbar på ett försäkringsbolag och kan berätta att kostnaderna för veterinärvård har dubblats de senaste fyra - fem åren.
Nu har många hästkliniker köpts upp av riskkapitalbolag som tex Evidensia. Tror inte de gått in i branschen för att sänka priserna. En buköppning kostar absolut inte 60.000 kr.
Bor du mer än fyra timmar i frpn en klinik kan du lika gärna välja en lägre försäkring. Då hinner du tyvärr inte fram i tid. HU - hemskt.:(

Sedan vad det gäller livvärdet, tycker jag att du ska ta en ordentlig fundering. Ofta är det så att kostnaden för veterinärvårdsförsäkringen påverkas av livvärdet. Högt livvärde ger hög veterinärvårdsförsäkringskostnad. Anledningen till det är att bolagen sett att höga livvärden=stora veterinärvårdskostnader. Troligen är det så att dyra tävlingshästar inte får vila sig i form, utan behandlas för att snabbt komma ut igen. Jag har inga värderingar kring det - bara fakta.

Hur som helst. Försäkra inte hästen för mer än vad du kan förlora. Jag tycker du ska tänka lite så här. Om du köper hästen för att sälja den vidare till ett högre pris - visst försäkra upp den, pga meriter. Ska du behålla den länge eller för alltid; försäkra den för de pengar du abslolut inte kan förlora.

Jag köpte en unghäst för 20.000 kr. Jag utbildade honom och han blev värd, typ trippel upp. Jag lät försäkringen stå kvar på 20.000 kr för jag tänkte att om han dör, så kan jag lika gärna köpa en ung igen. Jag behövde då ingen tävlingshäst, utan tänkte att ett nytt projekt (unghäst) var helt ok.

Nu har vi en ponny som vi köpte för 40.000 kr, oinriden. Nu efter 2 år tävlar han i dressyr LA på 70%, startat i hoppning 90 (hoppar 125 hemma), utställd med fina resultat, samt startat fälttävlan. Vi har fått bud på 150.000 kr trots att han inte är till salu. Honom har vi försäkrat upp ordentligt, eftersom ägaren är 17 år och vi kommer troligen att sälja honom nästa år. Om vi förlorar honom, så har vi "förlorat" 110.000 kr eftersom han har ett högt marknadsvärde.

Det finns absolut ingen anledning att betala för en dyr försäkring om man kan överleva förlusten av inköpskostnaden. Tänk lite så här: om du köper en häst har du massor med glädje av den - det måste ju vara värt något. Om din häst kostar 50.000 kr och du har den i fem år - kostar den 833 kr i månaden.

Väg det mot vad livförsäkringen kostar per månad. Dessutom, är det inte värt 833 kr i månaden att ha en häst.
Inte ska det vara gratis att köpa en häst? Det kan ju ändå inte vara så, att man går plus-minus noll när man får så underbart mycket tillbaka från en häst.

Mitt råd till dig är att skaffa en bra veterinärvårdförsäkring och en livförsäkring som du har råd med.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 489
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 278
Senast: dobbis
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 020
Senast: fio
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 416
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp