Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

FridaJ

ja.. sambon/pappan till bebisen i magen är allergisk!:eek:
allergisk mot ALLA pälsdjur förutom kanin och all slags pollen! :o
hur gör jag som blivande mamma för att inte bebis ska ärva hans allergier? är de ärftliga ens en gång? hörde att man minskar risken för allergier ju längre man kan amma så jag får väl ställa in mig på att helamma till bebis är minst 5 år! :p

vi har två kissekatter och en kanin som bor inne (kaninen bor ute på sommaren) plus att jag har häst så hästkläder finns i huset. sambon är ju som sagt inte allergisk mot kanin och katterna reagerar han inte på för de är han "van" vid. han märker heller inte av hästkläderna och han kan vara med mig i stallet men med lite nysningar och lite klagomål då förståss! ;) så hans allergi mot pälsdjur är ganska lindrig. värre med pollenallergin :crazy: sen finns det vissa hundar hos våra bekanta som han inte alls tål och vissa som han inte märker av, väldigt olika det där verkar det som..

finns det någon här som har liknande erfarenhet eller känner någon i samma situation? vore intressant att se och höra hur ofta allergier ärvs ner till barnen. jag har inte en enda allergi och det är jag tacksam för! :bow:
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Det där med amningen är inte så särskilt bevisat... Vi har en kompis som har svåra allergier/eksem och hon ammade sin första grabb i dryga året, han är nästan lika allergisk som henne... Deras andra grabb ammade bara i sex månader av lite olika andledningar och han har inte en tendens till allergier...
Så det är nog som med andra "egenskaper" man kan aldrig vara säker på hur de nedärvs...
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Amning å sådant där håller jag inte koll på däremot så vet jag en del annat man ska undvika.

man ska undvika mögliga byggnader m.m. då även högre upp i åldrarna helst helt å hållet om man har en tendens till att kanske få allergi. Vet jag av personlig erfarenhet eftersom att jag gick 3 år i en skola som det fanns mögel i å blev under den tiden allergisk mot vissa mjölkprodukter som jag kunnde äta när jag började där.

Röka inomhus är ett pigg No No om det är någn utav er som röker, å likadant om ni röker så stana ute en stund efter sista blosset. Gör man inte det så drar man in en hel del, har jag märkt själv eftersom att mamma min röker.

Håll rent hemma, damm framkallar oxå allergi.

Fast finns ju en ytterligare sak att tänka på att ibland så går det helt enkelt inte att undvika att barnet får allergi.
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Angående rökning så berättade min rökande jobbarkompis att man kunde mäta förhöjda kolmonoxidhalter (tror det var det) hos barn till rökande föräldrar även om föräldrarna aldrig rökte i närheten av barnet. T ex om föräldern bara rökte på arbetet. Tydligen så finns det kvar i utandningsluften ändå. :crazy: Läskigt...
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Har egentligen inga bra svar. Menjag tror på amningen. Att man ammar så länge som möjligt (och nu menar jag rimlig tid) och samtidigt inför de saker som kan tänkas finnas "allergigener" för.

Men det där med allergier verkar knepigt med arvsgång.

Min son var allergisk mot mjölk, mjöl och ägg när han var liten (det har växt bort förutom en liten känslighet mot ägg och allmänt känslig mage). Hans pappa är den enda med allergi i släkten och han är pollenallergiker. Min syster är allergisk mot hö, mjölk och ägg (detta upptäckte hon när hon var 20, alltså efter min sons alergier) och den enda på vår sida släkten förutom min son med allergier.

Så jag vet inte...
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Jag tror på amning i minst 6 mån och sedan normal hygien, dvs ha djur men varken ha överdriven försitigthet eller onormalt lite försiktighet kring deras hygien och fällande päls osv. MYCKET frisk luft dessutom, vi får ju allergier för att vi är för mycket inne. Damma ska man däremot göra ofta!

Jag har 5 kaniner som bor på balkongen året runt. Min mama är allergisk och hon känner aldrig ngt när hon är hemma hos mig. Min syster som bor hos mamma har oxå kanier på balkongen och även där känner hon inget. Vi har en speciell jacka som vi har med djuren och sätter aldrig djuren på köksbordet eller så men de får springa på golvet inne ibland ( om de inte biter på kablar). Sedan har vi bara varsin hane eftersom de skvätter mer urin och hos kaniner är det främst urinet som är allergiframkallande. Däremot dammar jag varje vecka grundligt och dammsuger nästan varje dag. Min man var allergisk mot päls sokm liten + damm o fjädrar, men idag är pälsdjursallergin borta.

Jag har aldrig varit allergisk och av mina föräldrar blev min mamma allergisk vid 40 år och pappa oxå ( päls) fast han hade hösnuva från han var barn. Av då mina föräldrar där en är allergisk ska ju 50% av barnen ha risk för allergi men ingen av oss är det! Min lillebror är allmänt känslig och har tex nu fått eksem av ngt som vi inte vet vad, troligen ngn kemikalie men han är oxå 21 år nu.

Av mina barn som oxå då ska ha 50% risk är ingen allergisk änn vid 5 mån o 3 år. Kan oxå tillägga att jag är mycket tolerantare än min mamma mot djur. Jag har mina gränser men ser inget ohygieniskt i att pussa mina kaniner tex, ibland t om städar jag ur deras kisshörna med bara händerna. Självklart tvättar jag ordentligt sedan...
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Jag var i samma situation som du.

Jag helammade 6½ månad och introducerade sedan alla livsmedel under "amningsskydd" under nästa halvår. Sen ville ungen inte ha mer bröstmjölk efter att han fyllt ett - men störst nytta gör amningen nog ändå i början och just att man både ammar och kan introducera tex gluten samtidigt.

Nu kan vi pga av pappan inte ha pälsdjur inne annars kör jag principen tidig exponering och ingen överdriven städning så barnet får träna sitt immunförsvar från början.
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Jag är i nästan samma situation. Jag är allergisk, men inte pappan. Min allergi har nästan växt bort helt (förutom pollenallergi), så jag har nu massor av djur. Jag vill verkligen undvika att vårt barn blir allergiskt.

Jag har hittat följande tips, som gäller både under graviditet, amning och när barnet börjar äta själv:

- Undvika kemikalier och gifter. Därför köper jag så mycket kravmärkt mat som möjligt nu när jag är gravid, och försöker minska ner på godis, drycker med aspartam och konserveringsmedel o s v.

- Äta syrad mat. Jag äter surkål och filmjölk regelbundet.

Det är vad jag tror på.

Några länkar:
http://www.pharmaciadiagnostics.se/

http://www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp?id=4903
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

moonlightgarden skrev:
man ska undvika mögliga byggnader m.m. då även högre upp i åldrarna helst helt å hållet om man har en tendens till att kanske få allergi. Vet jag av personlig erfarenhet eftersom att jag gick 3 år i en skola som det fanns mögel i å blev under den tiden allergisk mot vissa mjölkprodukter som jag kunnde äta när jag började där.

ska inte vara så svårt att undvika tycker jag

moonlightgarden skrev:
Röka inomhus är ett pigg No No om det är någn utav er som röker, å likadant om ni röker så stana ute en stund efter sista blosset. Gör man inte det så drar man in en hel del, har jag märkt själv eftersom att mamma min röker.

vilken tur att vi inte röker :) däremot snusar sambon och det har jag försökt få honom att sluta med bra länge :devil:

moonlightgarden skrev:
Håll rent hemma, damm framkallar oxå allergi.

svårast av allt :crazy: inte för att vi har skitigt hemma men lite damm i hörnen hinner det bli...
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Bubbla skrev:
Har egentligen inga bra svar. Menjag tror på amningen. Att man ammar så länge som möjligt (och nu menar jag rimlig tid)

så du tyckte jag överdrev när jag skrev 5 år?! :rofl:
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Silverkedjan skrev:
Jag helammade 6½ månad och introducerade sedan alla livsmedel under "amningsskydd" under nästa halvår.

låter vettigt tycker jag
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

havreflinga skrev:
- Undvika kemikalier och gifter. Därför köper jag så mycket kravmärkt mat som möjligt nu när jag är gravid, och försöker minska ner på godis, drycker med aspartam och konserveringsmedel o s v.

- Äta syrad mat. Jag äter surkål och filmjölk regelbundet.

nu är det ganska sent i graviditeten (v. 32) så det kanske inte spelar så stor roll vad jag stoppar i mig nu..? surkål och filmjölk hör verkligen inte till mina favoriter men ska försöka få i mig lite fil i alla fall!

Tack för länkarna! :)
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Angående långvarig amning som skydd mot allergi så är det enligt Agnes Wold, immunolog vid Sahlgrenska en myt. Jag klipper in en bit ur artikeln "uppdrag amma" av Tove Gustavsson skriven för Arenagruppen


"Fakta kring bröstmjölkens fördelar är långt ifrån så klarlagda som man får intryck av i medierna. Agnes Wold, docent i immunologi vid Sahlgrenska sjukhuset, hör till dem som är kritiska till hur forskningsläget presenteras av journalister och vårdkedja. Enskilda forskningsrapporter lyfts ur sina komplicerade sammanhang och sällan framgår att helt skilda slutsatser kan dras av olika rön.
– Amning skyddar till exempel inte mot allergi, säger Agnes Wold. Det är en myt som började spridas mot slutet av 1980-talet. I själva verket finns det flera välgjorda studier som visar större risk att utveckla allergi ju längre barnet enbart ammas. Tusentals kvinnor har fått sina liv förstörda av dåligt samvete för att de ammat ”för lite” och därmed orsakat sitt barns allergi."

Personligen tror jag att introduktion av livsmedel under amning ger bästa skyddet. Personligen hade jag dock ej valt att amma längre än året med tanke på texten ovan.
Att till stor del undvika konserveringsmedel och halv/ helfabrikat utan laga maten (gärna kravmärkt) från grunden tror jag också är bra.
Angående pälsdjur så är det bra att utsätta barnet så länge det fungerar (barn på landet har mindre allergier än de i staden). Skulle dock barnet visa någon reaktion så ska pälsdjuren puts väck och hemmet vara ytterst välstädat så har man chans att det kan växa bort. Personligen tror jag också att barnets sovyta bör vara fri från djurhår.
Rökning och avgaser är inte bra, vissa har faktisk blivit betydligt bättre elelr helt fri från allergier efter flytt till landet från storstaden.
Jag har inga källor tillgängliga men det är vad jag läst i ämnet.
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Är i samma sits, men det enda gubben tål är katt...
Har fått höra, och läst att om en är allergisk är risken för att barnet ska bli allergiskt inte större än om ingen är det.
Om däremot bägge är det så är risken väldigt stor att barnet blir det!

Sonen är snart 4 och vi har än så länge inte upptäckt nån allergi på honom, men å andra sidan blev inte gubben allergisk förrens han träffade mig heller, och då var han 25 :smirk: .. han hade nog aldrig varit i sådan skitig miljö förrut tror jag :D ....

ala lormaja ;)
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Sar skrev:
Personligen tror jag att introduktion av livsmedel under amning ger bästa skyddet. Personligen hade jag dock ej valt att amma längre än året med tanke på texten ovan.
Att till stor del undvika konserveringsmedel och halv/ helfabrikat utan laga maten (gärna kravmärkt) från grunden tror jag också är bra.
Angående pälsdjur så är det bra att utsätta barnet så länge det fungerar (barn på landet har mindre allergier än de i staden). Skulle dock barnet visa någon reaktion så ska pälsdjuren puts väck och hemmet vara ytterst välstädat så har man chans att det kan växa bort. Personligen tror jag också att barnets sovyta bör vara fri från djurhår.
Rökning och avgaser är inte bra, vissa har faktisk blivit betydligt bättre elelr helt fri från allergier efter flytt till landet från storstaden.
Jag har inga källor tillgängliga men det är vad jag läst i ämnet.

tycker detta låter väldigt vettigt och sunt! egentligen kanske det bara är sunt förnuft som gäller när dt väl kommer till kritan :confused: :idea:
ett stort plus som det verkar är ju att vi bor på landet iaf och katterna går in och ut som de vill och allrahellst på sommaren har vi ytterdörren öppen och vädrar så ofta det bara går! :love:
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Tokmaja skrev:
Har fått höra, och läst att om en är allergisk är risken för att barnet ska bli allergiskt inte större än om ingen är det.
Om däremot bägge är det så är risken väldigt stor att barnet blir det!

det ska jag ta fasta på! :) man lever på hoppet...
känns jätteskönt att höra att eran son klarat sig från allergier!
 
Sv: Hur förebygga allergier med allergisk pappa?

Hm fem år är nog lite länge, men ett år iallafall det är inte fel:) Amning ger bra skydd mot alla sjukdommar inklusive allergier.
När du ammar är det bra att äta allsidigt inte utesluta saker men om ditt barn reagerar, vanligtvis med ont i magen eller exem, ska du fortast möjligt ta reda på vad liten har reagerat på och undvika det, skriv upp man tror man minns men det gör man oftast inte;)
När bebis sen ska börja äta vanlig mat är det bra att första året undvika fisk och äggprodukter även mjölk kan framkalla allergi. Alla kärnfrukter tex äpple, vindruvor och kiwi som ger korsallergi med pollen. Citrusfrukter hör också till kärnfrukter.
När bebis är ett år prova lite en dag och se vad som händer en produkt i taget vänta sedan en vecka mellan test perioderna så vet du direkt om det är något som inte tolereras.
Vad gäller katterna så är det tyvärr så att de är ju allergi framkallande, jag är emot att ta bort friska djur så mitt råd är att hålla katterna borta från sovrum och andra rum där bebis vistas mycket, samt att dammsuga och skura ofta, jättekul men man får igen det sen förhoppningsvis.
Kaninen hade jag flyttat ut om det går att ordna eftersom kaniner är extremt allergi framkallande.
När ditt barn blir äldre och vill klappa lär det att inte gosa i ansiktet och att tvätta händerna när h*n har klappat djuren så minskar risken att barnet stoppar klappande handen i munnen eller kliar sig i ögat.
Sen får man tänka på pollen halten i luften inte låta barnvagnen stå ute eller låta barnet sova ute under ett träd inte hänga ut tvätt på sommaren, inte låta bebis ligga på en filt i gräsmattan, lägg något tjockt under så att gräset blir en bit ifrån.
Blääääääääääää vad tråkigt det här låter men det var så jag gjorde och peppar peppar mina barn har klarat sig ganska bra trots att jag har mycket allergier.
Det enda de har ärvt är laktos intoleransen min son fick det när han var tretton, kanske beroende på att han inte fick någon mjölk förren han var tre och började på dagis, Dottern fick det när hon var två hon började på dagis (fick mjölk) redan som ett och ett halvt åring.
Min son ärvde min gräsallergi, debuterade vid åtta år kanske för att han älskade att rulla i nyklippt gräs när han fick tillfälle som liten när inte mamma såg;) detta utvecklade sig till astma som nu har vuxit bort som tur är. :)
PS.Jag ammade sonen i 15 mån. och dottern i 9 mån. sen bet hon sönder allt hon såg inklusive mej AJ Ds.
Lycka till och njut av bebben:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Till och från i hela mitt liv har jag haft långvarig hosta, förra året började den i maj och höll i tills det blev vinter ordentligt. I...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp