Hur fodrar ni era shettisföl/ungponnier?

S

stall banal

Hur gör ni andra shettis-människor!!
Vi ska om en vecka hämta hem vårat shettisföl som fortfarande går med sin mamma, det blir med andra ord ingen lugn avvänjning för honom. Han är då 6 månader.

Hemma hos oss kommer han att få gå med vårat andra föl (Hbl) som är 1 månad äldre. Dom kommer att ha fri tillgång på ensilage i hagen och fodras med hö inne i boxen, men vad ger ni mer till shettisarna, ngt kraftfoder, Vitaminer/mineraler eller hur gör ni.. Jag har hört så olika saker så nu vill jag ha tips. Hbl fölet får Mustang Breed och betfor utöver grovfodret. :confused:

Sv: Hur fodrar ni era shettisföl/ungponnier?

När jag köpte mitt shettissto, var hon 9 månader och fick fri tillgång på ensilage ute på dagarna + fri tillgång på hö inne + krossat korn, betfor och krafft grund..

Vi fick ta bort våran shettis i maj i år pga fång, så naturligtvis är jag ju livrädd att den här lilla ska få det.. Men samtidigt så vill jag ju ge honom det han behöver, inte svältkost utan en välbalanserad foderstat. Gärna med lite kraftfoder och naturligtvis med vitaminer och mineraler, men hur mkt ska man ge en sån liten plutt. Vårat hbl föl har ju bl a ett stort proteinbehov för att växa som hon ska, det bör ju shettisfölet oxå ha, men samtidigt är ju protein nåt man bör va försiktig med till små ponnisar.. :confused: :confused:

Hon fick några nävar av varje, morgon och kväll. Alltefter att hon växte, så ökades fodermängden på. Nu i vinter tippar jag på att hon kommer att få ca 5 dl av varje/dag.Hon ska ju nu vid 2,5 år, få börja "träna" lite i vinter, så ev blir det något mer om det behövs..

Om jag ger lite Mustang breed, så det täcker mineral/vitaminbehovet utöver fri tillgång på grovfodret, tror ni med småponnisar att det kan bli bra??

Vet du vad ensilaget och höt innehåller? Shettisar är skitsvårt att fodra om man inte har ett riktigt bra hö, just för att man har så små mängder att laborera med.

Mustang Protein är inte särskillt högt i protein (ca 100 har jag för mig) och räcker inte på långa vägar om inte grovfodret har en kvot närmare 8-9.

Kompisens shettis fick fri tillgång på hö och 0,5 kg Krafft Breed (numera Pluss Grön) och 0,25 kg Krafft Protein. Snyggare shettis har jag aldrig sett.

FEL FEL FEL. En ponny har precis lika stort behov av proteiner som en stor häst!!!
Min 8 månaders arabfölis äter 1 kg havre, 1 kg Krafft Pluss Grön, 0,5 Betfor, han är kalasfin att titta på, inte tjock nånstans, han trycker i sig så mycket hösialge han bara orkar, han får i sig ca 6 kg (fri tillgång), FÖL har oerhört stort behov av proteiner, det får aldrig glömmas bort, utan protein hämmar du djurets tillväxt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 469
Senast: caradan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 298
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur