Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Oj inser nu hur okunnig jag är på det här med exsemhästar,har inte alls tänkt på fodret...
Vad ger ni era exsemhästar(Island)att äta??
Nu äter hon gräs ute,hö inne(fri tillgång.)
Fibergi,Betfor,Mineraler,B-vitamin,Linfröolja.
hö på natten.
lite kli och betfor till vitaminerna mm
just nu får han b-vit. selen, gurkmeja, glukosamin.
eftersom din häst har svåra problem med eksem så är magen viktig.
det finns medel för att hålla magen i trim, har glömt vad det heter.
Jag tror överlag att socker är bra att hålla sig från. Då även i melass/betfor-form. Även havreprodukter som är svårt för hästen ska man nog möjligast undvika.
Jag har under drygt ett år gett min islandshäst Eggersmann Derma Vital Cubes. Ett foder som är speciellt för hästar med hudproblem. Det innehåller en ganska hög halt med zink som är bra mot eksem och hudproblem. Jag ger också linfröolja och kiselgur. Detta verkar ha hjälpt min häst väldigt mycket. Hon var väldigt fin i manen och pälsen förra året. Hoppas på ännu bättre resultat denna sommaren. Vilket som hjälpt mest vågar jag inte säga. Skulle inte våga ta bort något då hon snabbt kan bli sämre. Detta ger jag även under betet. Hon har under de fem åren jag haft henne blivit nästan symptomfri.
Jag gav henne betfor och havre i början men tog bort det efter att ha läst att socker kan ställa till det i magen. Havren behöver hon inte heller. Pigg tillräckligt
Jag har även hört att Probimin eller vad det heter, har hjälpt en del hästar. Har inte provat själv, men det är ett tillskott som hjälper mag och tarmfloran att komma i balans. Även ishavsalger hjälper en del hästar.
Du har troligen mycket att vinna på att veta VAD hästen får, så att du får en sån komplett och bra foderstat som möjligt. Det innebär analyserat grovfoder till hösten - och rätt komplement utifrån vad rapporten säger. Detta eftersom god mag- och tarmhälsa brukar ge effekt även på eksemet.
Sen finns ju rapporter om linfröolja som du redan ger, och de bra effekter den tycks ha på just sommareksem.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.