hur flytta kattoalett?

moiran

Trådstartare
Nu har jag lessnat totalt. Förra årets två kattungar använder stallgångens ena ände som toalett. Detta är alltså två utekatter, och de är aldrig instängda i stallet, utan de kommer direkt utifrån, springer in i stallgångsänden och sätter sig. :mad: I vintras när stalldörren var stängd för att undvika frusna vattenledningar stod de utanför och knep och tjöt för toaletten var stängd...

Tilläggas ska att det finns gott om fin torr sandig jord att gräva egna små kattoaletter i för katterna alldeles i anslutning till stallet, men de verkar föredra att göra sina toalettbehov på ett hårt cementgolv med full insyn utan möjlighet att kunna täcka över...

Så jag undrar nu: finns det något knep på hur jag ska göra för att slippa skyffla de där tråkiga kattbajsarna ur gången varje gång jag är i stallet? Det luktar ju mycket värre än hästskiten. :P Något som jag kan spreja på som de tycker luktar illa? Något jag kan lägga i gången som de skulle ogilla att bajsa på? Gångänden trafikeras inte av hästar i andra fall än möjligen om någon av hästarna av någon anledning skulle komma lösa.

Sv: hur flytta kattoalett?

katter avskyr ju citrufrukter.. kanske nåt sånt skulle funka? lägga lite apelsinskal eller nån spray?

Vi har haft problem med att både stallkatterna- och hundarna sätter sig i vårt hö :eek: :mad: särskilt förra året med katterna.

De verkar bara ha sovit i höet i vinter, kanske för att det varit mildare och de kunnat gräva utomhus. I år har dock hunden varit mer akrtiv, men den var lätt att stänga ute från loftet.

Att de väljer betonggolvet är ju konstigt. Testa att "mocka ut" ordentligt, skrubba rent och använd skurmedel med citrus, det gillar inte katterna och förstärk med "luftrenare" och annat (kanske wonderbaum :D ) med stark citrusdoft.

Citrus säger du, det ska genast testas! First thing imorrn efter morgonfodringen. Ska försöka skura ur lite också innan jag går loss med citroner och clementiner.

marijaa: i höet?!? :eek: Tur kattisarna inte har fått några sådana idéer i alla fall. (i år hade det kanske inte spelat nån roll iofs då vi fått slänga ut i princip allt på grund av mögel :p )

Glömde uppdatera...

De två kissarna tittade storögt på när jag med mycken möda febrilt skurade rent stallgången med ajax lemon i stora mängder. Jag lade ut apelsin- och citronklyftor från fyra apelsiner och två citroner efter det och gnuggade skalen lite mot betongen och katterna sprang glatt runt och sniffade på dem...

Det verkade mest som katterna uppskattade storstädningen av deras toalett och den nya fräscha lukten av citrusfrukter (som däremot tokmärren inte alls var förtjust i). Lika mycket kattbajs som vanligt med andra ord, bara att det dessutom ligger en massa citrusklyftor och skräpar också... :crazy:

Myten om kattavskräckande citrusfrukter är därmed spräckt. Någon som har någon annan klurig idé? Vad säger katter om lukten från äcklig hjorthornsolja?

Hahaha... :rofl: Ursäkta att jag skrattar, men jag kan riktigt tänka mig katternas förvåning och glädje! :D Du kanske ska prova med någon typ av fy-spray? Eller täcka hela golvet med någon typ av plast som blir äcklig att gå och krafsa på kanske. :idea: Vaxduk, någon billig plastmatta, eller kanske plastfolie, men det lär väl inte ligga fast så bra.

/Erica

:rofl: Ärligt talat, dina katter verkar ha missat en hel del i vad katter "ska" göra. En desperat utväg kan vara flugpapper eller annan dubbelhäftande variant. Stallgången måste ju uppenbarligen bli mycket obehaglig för att de ska hitta ett annat ställe.

Annars tror jag på att lära om dem. De har helt enkelt inte lärt sig att sand=toalett, så då får man göra det. Kan du ha sand i stallgången så att de måste använda den om de vill gå där och efter ett tag byta så att sanden hamnar på ett bättre ställe och stallgången samtidigt blir väldigt otrevlig.

Mjo, de har ju gått på toa utomhus förra sommaren och så, som de lärde sig av sin mamma, men nu verkar det ha slagit slint totalt... :confused:

Får se vad jag hittar på, om jag orkar släpa in en skottkära sand eller hur det blir. Vaxdukar, ensilageplast och liknande tror jag ärligt talat inte de bryr sig om alls, de brukar ligga på det vaxduksbeklädda bordet på verandan och sova om dagarna... :) Men jag har ju fått lite uppslag nu i alla fall, så ännu är inte slaget om stallgolvets sanitära status förlorat...

Mjo, de har ju gått på toa utomhus förra sommaren och så, som de lärde sig av sin mamma, men nu verkar det ha slagit slint totalt... :confused:

Får se vad jag hittar på, om jag orkar släpa in en skottkära sand eller hur det blir. Vaxdukar, ensilageplast och liknande tror jag ärligt talat inte de bryr sig om alls, de brukar ligga på det vaxduksbeklädda bordet på verandan och sova om dagarna... :) Men jag har ju fått lite uppslag nu i alla fall, så ännu är inte slaget om stallgolvets sanitära status förlorat...

Kanske lite sent svar...problemet är väl löst vid det här laget men i allafall:p
Jag har erfarenhet av det där med katters envishet att göra sina behov på fel ställe. Jag löste problemet med att ställa en kattlåda på det "feliga" stället så katterna vande sig att gå i lådan i stället för på golvet. Sedan då jag såg att det funkade med att gå på låda, flyttade jag lådan en liten bit varje dag mot den plats JAG tyckte var bättre. Det tog lite tid men med tålamod fungerade det till slut. Lösningen fungerar på två sätt; katterna lär sig förhoppningsvis göra rätt och du slipper skyffla bajset från golvet. Dessutom luktar avföringen mindre då den kommer i sand;)

Ja, det var allt från mig denna gång!

kl

om man skurar med nåt rengöringsmedel där katten bajsar/kissar utanför lådan så kan det bli motsatt effekt, katten känner inte sin egen lukt utan måste markera över...

Var rengöringsmedlet med eller utan ammoniak? Tvätta med rengöringsmedel utan ammoniak t.ex. såpa. Sätt foderskålar där du inte vill att de ska gå på toa. Katter tycker inte om att gå på toaletten vid matbordet. :)

Lycka till1

Kl

roligt värre..:D

If u cant beat them,,,join them.

Fick placera en kattsandlåda i hörnet i våran källare där de precis som era katter gärna pinkade. Nu står lådan kvar, och har även fått göra så i stallet m katten där. Här har förra husägarns katter o hundar pinka i källarn så det är tydligen en fin gammal tradition. *har slutat skura m div medel, inget funka*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka