Hur fixar ni det?

L

lize_n

Hej allihopa! :smirk: Jag är helt ny här men jag har varit och kollat mycket på forumet, men inte kunnat lägga in något så nu har jag registrerat mig! Kul va!?
Jo det är så här, jag rider en islandsvalack på 11 år som medryttare. Vi har det jättemysigt jag och Gustur som han då heter men jag känner inte att jag utvecklas med honom. Jag lär mig inget nytt.. Jag har föreslagit för ägaren att jag skulle vilja gå på kurs eller likn med honom men det var ingen idé tyckte hon..:mad: Så min tanke är då att skaffa mig en egen isis.. Men som rubriken lyder, Hur har man råd?? Jag klarar mig knappt nu och då jobbar jag heltid och har ganska bra lön.. Har jag helt fel om jag säger att det kostar ca 5000 kr i månaden? Det är ju jättemycket pengar! Hur kan man ha flera hästar?? Jag hajar inte! Man kan ju inte ha någonting annat i livet som kostar pengar då.. Hmm.. Ge mig lite tips! Hur fixar ni det?;)

See you! Bye bye!

/Lise

Sv: Hur fixar ni det?

Njaa 5000 kr kostar den inte.
Min stallhyra ligger på 2000 kr, sen tillkommer försäkring för ca 400 kr i månaden + skoning 400 kr/månad (800 kr var 8vecka), så ungefär 2800 kr i månaden kostar det.
Sen tillkommer det kanske några hundra om jag rider lektion/kurs.

Jag har ingen stallhyra :angel: Men jag har min häst uppstallad där jag arbetar.

Har inga direkt fasta kostnader för henne i månaden heller, skoningen kostar c:a 500 kr/ 8 vecka. Försäkringen går på 400/månad (enda fasta). Sen har jag equiterapeft till henne så ofta det behövs, senaste var för tre veckor sedan, nästa är om en - två veckor.

På sommaren är hästen dyrare pga eksem, då kostar smörjgrejer och täcken en heldel pengar.

Det är väl lite olika hur mycket det kostar, beroende på var man bor och hur mycket jobb man gör etc.
Min stallhyra är på 2500, då ingår fodringar på vardagar (ej kvällen dock), grovfoder, kraftfoder, mineraler, torv, m m. Det är nära Sthlm.
Försäkringen går väl på 450 kr, hovslagaren 800 kr var sjunde vecka etc.
Största kostnaderna är nog tävlingar och träningar, kan bli riktigt dyrt...

Har du pengar till en häst eller måste du ta lån?
I så fall måste du räkna in lånkostnaden i månadskalkylen.

Jag fick min först häst av mina föräldrar och sålde honom 8 år senare med god vinst. Köpte för pengarna jag fick för hästen köpte jag en unghäst och en sadel.

Jag har 1400:- i stallhyra, ca 350:- i försäkring och 450:- i skoning/mån (skoningen blir ju ca var 8:de vecka á 900:-) = ca 2200 kr/mån.
Jag rider en eller två kurser/termin á ca 900:-/st.

/Malin

Jag har en stallhyra (inkl "allt") på 1200:-, skoning var 8:e vecka kostar 900:- per gång, och så är det försäkring, veterinärkostnad (huvudsakligen vaccinering om inget särskilt händer) plus lite annat smått och gott som gör att hästen kostar mig ca 2500:- i månaden för att "bara ha" honom. Sedan tillkommer ev. träningar och tävlingar. Vi har en tränare som kommer och ger endagskurser med jämna mellanrum (ca 4ggr vår och 4ggr höst), vilket kostar ca 650:- per gång. Men några 5000:- i månaden kommer jag inte upp i.....

I inköp kostade min häst 35000:-, han var då en oinriden fyraåring. Sadeln kostade ca 5000:- (syntetsadel) och så har jag väl köpt ytterligare saker för kanske 5000:- , t.ex. träns, täcken, borstar m.m.

Vad man har råd med beror ju också dels på hur mycket man tjänar, och dels på hur man har valt att bo, vad man lägger pengar på i övrigt m.m. Jag räknas till kategorin höginkomsttagare och skulle nog ha råd med en häst till - dock inte tid....

Jag har just nu sju hästar hemma och jag vill nog inte räkna ut vad det egentligen kostar. Jag pluggar och måste jobba mycket vid sidan om studierna för att få det att gå ihop. Men det är ju lite prisskillnad om man har hästarna inhyrda eller har eget stall. Fast skor, försäkring, utrustning, tävlingar, träningar mm kostar ju desamma oavsett.

Klart man ibland blir sugen på att göra andra saker men jag har just nu prioriterat bort det för att ha råd att ha kvar hela hästgänget :love:

Köpte min Grunur som 2-åring förra sommaren för 15.000 kr. Pengarna var inget problem eftersom jag sedan någon månad tillbaka sålt mitt halvblod.

Eftersom säljaren snabbt skulle minska på antalet hästar fick jag honom för "halva priset" Han snygg, frisk och har fin stam så jag fick en otroligt fin häst för en billig peng.

Jag betalar 625 kr i stallhyra, det enda som ingår är morgonfodring alla dagar. Men vi är tre hästägare som hjälps åt med utsläpp så det blir runt två pass/veckan

Halm får jag gatis (föräldrarna är spannmålsbönder) när vi hämtar hö brukar vi fylla upp ett hästsläp och vi betalar 1.50 kr/kg.
Min häst äter inga mängder, sambon's 2-års travare äter runt 12 kg/dag.

Kraftfoder går heller inte åt i stora mängder (för min häst) Han får 1/2 kg Krafft pluss blå/röd om dagen, lite betfor, soja & mineraler.

Eftersom sambon skor & verkar själv slipper vi den kostnaden.
Min hästförsäkring blir runt 1000-lappen om året.
Vaccinerat & raspat tänder har vi nyss gjort och det gick på 600 kr för båda hästarna, inte farligt.

Det som kostar mest är ju höet, vi köper för ca 800-900 kr/månaden.
Annars tycker jag inte att kostnaderna är så farliga. /Linda

Kostnaderna speciellt för stallplats beror nog väldigt mkt på vart man bor och vad som finns tillgängligt på stallplatsen som ridhus etc. Jag har två islandshästar, stallhyra 2200 i månaden inkl, fodring och utsläpp (ridhus).altså mockning själv. Sen tillkommer ju skoning, min ena skos var femte vecka och den andra var åttonde ca. 800. Sen övriga saker, som sadeln träns , täcken m.m.Men jag tror att som filippa sa så kostar träningarna och tävlingarna väldigt mkt !

/ malin

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner 2 tjejer som har en islandshäst tillsammans..

Du kan ju skaffa en dell ägare som får vara med och betala vetrenärer,hovslagare,skaffa foder och så har ni spesigella dagar där ni får rida..

kram/ _diddl_

Beror ju helt på var mn bor och om man har tur att hitta ett billigt ställe att ha hästen på. För mig så kostar det just nu ca 900 kronor i månaden för min 4årige islandshäst och en gammal nordsvensk. Då har jag dem hemma på lösdrift. Så där är inräknat, grovfoder och spån helt enkelt. Sen så tillkommer hovlagare ca varannan månad på ca 300 verkning eller 600 skoning. Varje lektion till min dressyrtränare går på ca 400/ggn (alla resekostnader, hyra av ridhus osv inräknat) och varje kurs till islandstränaren ca 2000/kurs.

Men denna tur kommer jag inte ha sen efter vintern, för då flyttar jag. Då blir det ca 1500 i stallhyra/månad och sen + allting annat.

Men en bra grej kan ju vara att höra om det kanske finns möjlighet att jobba av (/delar av) stallhyran om det är ett stort stall. Eller kanske att dela på ansvaret och kostnaderna med en vän?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka