Hur fastställer man BF?

turbofling

Trådstartare
Idag har jag varit pa ultraljud. Har lite sprakproblem med läkaren sa dom flesta funderingar dyker upp när jag kommit hem. Jag har ingen lust att vänta till nästa gang med att fraga honom sa jag vänder mig till er.

Utifran senaste mensen är bf 4 oktober (v.16+2 nu)
Längden pa fostret visar att bf är 6 oktober (v. 16+1 nu)
Larbenslängd och huvudmatt visar att bf är 27 september (v. 17+3 nu)

Vilket är det man utgar fran när man räknar ut bf?
När jag gjorde ett ultraljud i v.20 med Emilia sa sa dom att hon var lite kort för veckan men allt annat tydde pa att jag var i v.20. Hon föddes sen i v.39+1.

Sv: Hur fastställer man BF?

Lårbenet har jag för mig dom räknar på, men det är ju en marginal på 2 veckor före och 2 veckor efter. Exakt är det ju inte för bara några mm kan ju skifta dagar framåt/bakåt.

Mina barn har kommit på BF enligt senaste mens när man räknar på cykel 28 dagar. Fast min menscykel är 36 dagar!

Dom kommer ut när dom e klara ;)

Jo, det är klart att dom kommer när dom kommer och jag vet att det är +- 2 v (men här far man ga över bf mex. 10 dagar).
Men det känns ända bra att veta bf, för oss extra viktig för sambon har en viktigt sak han maste iväg pa i början av oktober sa det vore bra om Liten vill titta ut innan det (och chanserna för det ökar ju om bf är en vecka tidigare).

Färdknäpp, ananas, chocklad, springa i trappor..:angel: Men även om bebis tittar ut i september, kan det ju bli så att han ändå inte kan åka..

Jag har haft:
Rasmus, bf enligt sm: 22/10 och ul 28/10. Kom den 22/10 och enligt ul v. 39+1 (48 cm lång, 3420gram)
Tilde,bf enligt sm: 4/1 och ul 12/1. Kom den 2/1 och enligt ul v.38+4 (48 cm lång, 3320gram)

kpist: jag avslutade med ;)

de mäter omkretsen på kraniet och bröstkorgen detta ska vara ungefär lika måttmässigt sett, sen mäts som jerseyko skrev femur-längden dvs lårbenets längd från knäskål till höftkulans början utifrån dessa tre mått får man ut ett medelvärde= BF och från detta datum utgår man +/- 2 veckor. hoppas det var ett tydligt svar:)

grattis btw:banana::banana:

Senast ändrad:

Tack, da borde det vara 27 september som är Bf. Bröstkorgen mätte han inte, men larben och omkretsen pa huvudet visade pa 27 september.

ja isf är de det, kan bara svara på hur man mäter i sverige och danmark, bebis kommer ju ändå när den kommer:)

Jag har läst lite nu och det verkar vara huvud och larben man alltid räcknar pa. Sa da antar jag att jag är flyttad och har bf 27 september, men jag far ända inte ihop det. Jag vet när jag hade ägglossning, och ägget kan ju inte ha blivit befruktat innan det lossnade. Hade jag fatt ett senare bf hade jag förstat att det tagit tid innan spermierna hittade till ägget. Men om det inte ens finns ett ägg än, hur kan befruktingen da skett tidigare?

(testade med ägglossningtester)

Förövrig är det läskigt med 27 september, det var det datumet min mamma dog förra aret. Av alla dagar som finns sa kanske bf är just det datumet. Visst är det lite läskigt?

Jag har läst lite nu och det verkar vara huvud och larben man alltid räcknar pa. Sa da antar jag att jag är flyttad och har bf 27 september, men jag far ända inte ihop det. Jag vet när jag hade ägglossning, och ägget kan ju inte ha blivit befruktat innan det lossnade. Hade jag fatt ett senare bf hade jag förstat att det tagit tid innan spermierna hittade till ägget. Men om det inte ens finns ett ägg än, hur kan befruktingen da skett tidigare?

(testade med ägglossningtester)

Som de sa till mig när jag fått tvåan efter igångsättning, UL är ett jättebra verktyg men ibland blir det fel helt enkelt. :) Tvåan var med allra största sannolikhet inte så gammal som UL:et påstod, när de tittade på mängden fostervatten som fanns kvar och hur åldrad huden såg ut. Jag blev flyttad till tidigare datum med båda barnen efter UL, och visste att det inte riktigt kunde stämma med min ägglossning. Och så hann jag ju gå en bra bit efter BF med båda!

Förövrig är det läskigt med 27 september, det var det datumet min mamma dog förra aret. Av alla dagar som finns sa kanske bf är just det datumet. Visst är det lite läskigt?

Oj, spooky! Fast lite vackert på sitt sätt, det blir så tydligt att din mamma lever vidare genom bebisen. Tänk om det är en liten tjej dessutom?

Kommer göra fler ultraljud ocksa sa vi far se hur det förändras, tror det kommer bli tva till innan vi flyttar till Sverige.
Med Emilia sa hade jag bf 13 mars beräknat pa senaste mens och dom tva ultraljuden jag gjorde visade ocksa pa 13 mars sa där var det inget att fundera pa. Hon föddes 8 mars, 3150g, 51 cm sa det stämde nog bra där.

Pa ultraljudsbilden star det +- 7 dagar efter datumet pa larben och huvud och +-10 dagar pa kroppslängd.

Men det vore lite häftigt om han/hon ville komma 27 september, även om det skulle kännas konstigt. Men mamma sa att vi skulle tänka pa allt roligt vi haft och inte vara ledsna och om hon kan göra den dagen till nagot roligt nu sa är jag säker pa att hon gör det. Mamma var alltid glad och posetiv, sa jag tror hon inte vill att vi ska ha ngn "sorgdag".
Men jag har en stark känsla av att det är en liten pojke i magen, men känslan kan ju vara fel.

vid ul efter v 18-20 är det svårare att göra en exakt fastställning hur gammalt fostret är, efter de veckorna börjar barnet växa mer indviduellt och då är det svårare, visst kan de säga på ungefär veckan men inte så exakt som vid rul... varför görs så många ul?? vi har bara 1 om de inte är några komplikationer....

Just det, när du säger det sa har jag hört det förut (att dom växer olika alltsa). Dom verkar älska ultraljud i det här landet, har redan gjort sex st. Dom flesta är bara ngr minuter langa med ett är lite nogrannare. Däremot mäter dom inte magen eller lyssnar pa hjärtljud.
Dessutom är det tusen olika undersökningar man maste göra, nästan ett heltidsjobb att hinna med alla läkarundersökningar och blodprovslämnande.

Det är roligt att se Liten sa ofta men samtidigt börjar det kännas lite för mkt nu, dom sista manaderna kommer vi bo i Sverige sa da slipper Liten ultraljuden iaf om allt är bra.

I Linköping, som jag bodde när Emilia lag i magen, gjordes tva ultraljud. Ett i v.12 och ett i v.20.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka