Hur fäster man skaklarna här?

Mli

Trådstartare
Jag har köpt en ny bättre sele, komplett med baksele, så detta är bara en nödlösning två veckor framöver tills selen kommer på posten.

Jag har idag en sele från H**ks där skakelremmarna är fästa med bultar högre upp på däckeln. Vagnen är en Cavaletti, ser ut så här framtill: http://www.jaboruder.se/cavalettie0.jpg
All utrustning följde med ponnyn jag precis köpt.

Eftersom den selen jag har nu inte har någon baksele så finns det ju inget som stoppar vagnen att åka fram, annat än fotbromsen. Jag är inte alls van vid denna typen av vagn eller fästning, har kört mest redskap med loksele där man har haft selpinnar.

Hur ska jag göra för att kunna köra tills nya selen kommer?

Sv: Hur fäster man skaklarna här?

om jag måste, så visst.. men om det går att lösa så hade det varit bra.

Hmm, om jag inte har fel för mig har den vagnen piggar och inte ögla? Då kommer det inte att gå att köra med den vagnen med en hööks-sele, om du inte modifierar om den ordentligt, och det kostar mer än det smakar, särskilt för så kort tid. När man kör med en bra brösta ligger skaklarna löst i skakelöglorna, draglinorna hindrar den från att falla ur bakåt, och bakselen hindrar den från att åka upp i hästens röv.

Den selen jag har på ingång kommer att fungera mycket bättre, hade en redan inköpt till ponnyn kom men den var för stor. Därav väntetiden med returen och ny sele.

Jag har inga planer på att köra något tufft alls nu de närmaste veckorna när hästen är ny på plats så det gör inte så mkt att en bra sele dröjer. Men jag vill gärna kunna ut på lite lugnare rundor snart, skritta ut en runda på plant underlag. Den tidigare ägaren har kört ganska mycket med denna utrustning, jag förstår inte riktigt hur.

Kan man sätta fast skakeln på något annat sätt? Snurra typ som man gör med travselar?

Även om du inte kör tufft är det en stor säkerhetsrisk, eftersom vagnen kan glida ur, eller upp i rumpan på hästen. Jag har väldigt svårt för att se hur du skulle kunna surra, travselen är ju konstruerad på ett helt annat sätt än en brösta. Det finns ingen du kan låna en travsele av så länge, så ni kan komma ut på en liten tur? Bor du i närheten av Malmö får du gärna låna min!

Nu blev jag nyfiken, såg att du köpt en Cavaletti från Jäboruder. Är det en shettis du har? jag köpte en oxer till mina welsh mountains och jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag är helt nöjd med den eller inte. Den är ju väldigt fin men i största laget till mina små welshar...

Vi har nu gjort om skaklarna så de är kortare och det blev mycket bättre så jag hoppas vagnen ska vara okej nu. Hur högt sitter du i förhållande till hästen?

Angående sele och vagn så har jag nog inget vidare råd att komma med. Skulle vara om du kanske kan spänna en längre rem i bakseleöglan så att vagnen inte kommer någonstans?

Har du inga bilder :) ?

Det här med lättare körning tänkte jag bara för ponnyns bekvämlighet, självklart blir det inget om man inte kan lösa säkerhetsaspekten.
Tack för erbjudandet om travselen, men jag tror nog att jag väntar med att köra då tills selen kommer. Räknade på att om jag har tur så kommer den redan om en vecka.

Vet du något ställe här i skåne som säljer selar?

Jag har inte kunnat köra något ännu pga selen, men jag har haft honom mellan skaklarna och lyft upp i skakelhöjd för att kolla avvägningen. Det är en shettis/welshkorsning, 4 år, ganska smäcker, 105cm hög (ser ut som en liten islänning). Har inga bilder heller ännu på ekipaget, har bara haft ponnyn i en vecka.

Jag var lite inne på att köpa en oxer, men nu följde det med en ny cavaletti. Smidigt :) Det verkar som om den här blir bra i storlek nu, men jag hade gärna haft en oxer istället då jag har en c-ponny som ska köras in om nåt år.

Hör kanske inte hit, men jag har också en Oxer - till min häst. Han är 150 cm i mankhöjd och vagnen passar bra med de längre skaklarna. Jag ser nääästan över hästen (om han inte har huvudet för högt upp :p).

Tack för infon! Jag tror också att oxern passar större ponny/liten häst bättre. Jag tycker jag sitter för högt här. Eller så är det bara för att jag kört så låga sulkys/rockarder tidigare, det kanske är en vanesak. Inga problem att se över ponnyn i alla fall :p

Liknande trådar

Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 099
Senast: Texaz
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Då jag är ny på det här med shettis o körning så behöver ja lite hjälp! Köpte en vagn o när ja kommer hem ser ja att de saknas ett fäste...
2
Svar
20
· Visningar
5 692
Senast: Egonson_
·
Körning Hej, Jag har kommit över en gammal harv och ett par fasta skaklar till den. Tanken är att vi skall göra i ordning och harva till en...
Svar
5
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka